събота, 21 март 2009 г.

Маратонки за телевизионна реклама

Поглед - 15 стр.
Маратонки за телевизионна реклама

Уляна ПЕТРОВА

В Русия всеки десети рекламодател се отказа от синия екран
Сега рекламодателите плащат за появяването си на синия екран с маратонки, коли и жилища, каза президентът на Националната асоциация по телевизионни и радиопредавания на Русия Едуард Сагалев. Според него бартерът сега владее разплащанията на регионалните телевизионни компании. Материалната размяна за реклама в телевизията - а и в другите масмедии, не е изключение. Но когато тя стане основна, явно става въпрос за сериозна криза. В Русия и другите страни на вече разпадналия се Съветски съюз проблемът се появи още преди края на миналата година, когато производствени предприятия започнаха да изплащат заплатите на своите служители с консерви и акумулатори. Но досега рекламните плащания не бяха засегнати - извън нормалните за бизнеса проценти за „натурална размяна". Структурата на рекламодателите сериозно се измени, подчертава Сагалев. Според него от пазара са си отишли големите брендове, а на тяхно място реклами дават само средните и малките компании. Президентът на Националната асоциация по телевизионни и радиопредавания на Русия съобщи, че доходите от реклама в телевизиите са спаднали с 30 до 50 процента, както и цените на телевизионните спотове. За федералните канали на Русия отстъпките са до 20 процента, а в регионалните достигат и до 95 на сто. Статистиката за телевизионната реклама в Русия през миналата година беше оптимистична с 22 процента увеличение на доходите - като представянето на синия екран достигна 52 на сто от общия рекламен пазар. Но специалистите посочиха, че увеличените приходи се дължат единствено на поскъпването на рекламното време по телевизионните канали. Само през януари и февруари тази година броят на рекламодателите в руските федерални телевизионни канали е намалял с 10,5 процента и сега това са едва 299 компании, пише вестник „Комерсант". Той базира изводите си на изследването на консултантската фирма „Медия лоджикс" (Media Logics). Според нейните данни повече от 60 компании от списъка на стоте най-големи рекламодатели вече са намалили своето участие в TV рекламата. Напълно се е отказала само една фирма - казанската група „Нефис". През февруари обемът на продадената телевизионна реклама продължава да пада в каналите на Руската федерация според информацията на рейтинговата компания „Ти Ен Ес Раша" (TNSRussia). За януари в сравнение със сащия период на миналата година обемът е по-малко с 3 процента до 108,2 хиляди рейтингови пункта. През февруари цифрите показват спад със 7 на сто до 109,5 рейтингови пункта. Според руските стандарти рейтинговите оценки - GRP, са условна единица, която оценява количеството на зрителите, които са гледали рекламния спот. „Ти Ен Ес Раша" оценява броя на зрителите над 18 години, които са включили телевизора си за реклама от 30 секунди. Шейсетте рекламодатели от стоте най-големи в Русия са ограничили своите представяния за първите два месеца на 2009-а, казва Константин Вашенцев от мрежовата агенция „Максус" (Maxus). Но рекламистите се успокояват, че началото на годината не е най-силното време, а активният сезон на продажбите идва през лятото. Но все пак обезпокоително е значителното отсъствие от екрана на „Тойота" (ТВ Toyota Motor Co.). От началото на 2009-а тя е купила всичко 33 GRP срещу 1,7 хиляди през миналата година, което означава практически отказа й от телевизионна реклама. „Сега най-ефективни са радиото, интернет и външната реклама", вярва бренд мениджърът на ,Дексус" (Lexus) Роман Полонски.

Няма коментари: