Капитал - 40 стр.
Пазар като никой друг
Борислав КАНДОВ
Ефективността на тв рекламата осигури прилив на бюджети през 2008 г.
Докато на големите рекламни пазари всички говорят за интернет и мобилните комуникации, в България телевизията си стои като водеща медиа в маркетинг микса.
Този факт има своето обяснение - тв рекламата остава най-ефективният канал за достигане до аудиторията. Огромната част от населението (над 80%) гледа телевизия. В презентациите на рекламни кампании често могат да се срещнат цитирани до 30% ръст на продажбите броени дни след старта на тв клиповете.
Затова и не е учудващ огромният ръст на инвестициите в тв реклама, който през 2008 г. достигна 22.4% до 693.419 млн. лева. И макар че световният лидер по вложения в реклама Procter & Gamble е намалил бюджета си за тв реклама с 5.9%, компанията остава недостижима на върха, надолу в класацията на най-големите 50 рекламодателя се случват доста размествания.
Мониторингът на GARB (изготвян заедно с "Маркет ЛИНКС") следи осем от тв каналите в страната - bTV, "Нова тв", Канал 1, Fox Life, Diema, Diema Family, "Евроком" и TV7. Мониторингът не включва рекламите на sms игри, продажба на мелодии и картинки за мобилни телефони и концертна дейност. Данните са базирани на официалните тарифи на телевизиите и не отчитат комисионите, отстъпките за обем и бартерните сделки на рекламните агенции, медия шоповете и рекламодателите, купуващи директно рекламно време. За получаването на по-реална представа за рекламните инвестиции от тези суми е прието да се вадят от 15% до 50%.
За пръв път Globul изпреварва MTel в класацията и от седмо място през 2007 г. застава на втора позиция с ръст на рекламния бюджет от 62.7% до 25.9 млн. лева. Този скок се дължи основно на налагането на пазара на виртуалната мрежа Frog Mobile. Лидерът по пазарен дял при мобилните оператори също е увеличил бюджета си в сравнение с предходната година, но с по-скромните 12.9% до 25.7 млн. лева, което поставя компанията на трета позиция.
Третата голяма телекомуникационна компания в класацията - "БТК Груп" отбелязва значително свиване на рекламните инвестиции от 37.3%. Според маркетинг директорът Диана Симеонова това се дължи на агресивното налагане през 2007 г. на мобилния оператор vivatel. Тя допълни, че през тази година компанията ще съобразява рекламните си инвестиции с икономическата ситуация и ще взема решения, адекватни на пазара. "Ще се концентрираме върху върху изграждането на имиджа на БТК като компания, която предлага цялостно телекомуникационно решение", обобщи Симеонова.
Други компании с намалени бюджети за тв реклама са FS, "Белла България", 2be и "K+K Electronics". Но този отлив се компенсира от агресивното пазарно поведение на компаниите от фармацевтичната, козметичната и хранителната индустрия. Natur Product, Botanic, LOreal, Ital Food Industry са увеличили силно инвестициите си, като в повечето случаи това се дължи на въвеждането на нови марки на пазара.
Затруднената финансова ситуация в страната вече накара рекламодателите да бъдат по-внимателни с разходите си. Големият въпрос на 2009 г. е дали това ще доведе за първия спад на вложените в тв реклама суми.
събота, 21 март 2009 г.
Пазар като никой друг
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар