неделя, 15 март 2009 г.

Интернет за работа, не за забавление

Hicomm - 84 стр.
Интернет за работа, не за забавление

Добре дошли в света на социалните бизнес мрежи

Facebook, MySpace, Nexopia, Bebo, Hi5, Tagged, Xing, Skyrock, Orkut, Friendster, Xiaonei, Cyworld - какво е общото между тези имена? Зад всяко едно от тях се крие една уникална, нова мрежова услуга, известна сред масовите потребители като „социална мрежа". Появили се като явление в уеб пространството в началото на новия Век, днес вече съществуват стотици подобни сайтоВе, а членовете им варират от няколко десетки хиляди до абсолютно
зашеметяващите 140 милиона потребители, с които може да се похвали настоящият шампион по популярност Facebook. Без съмнение „социалните мрежи" са дете на интернет революцията. Бумът на уеб като нов вид медия, ноВа комуникационна среда доведе след себе си съвсем закономерен процес на, така да се каже, „обединяване", компактизиране на големи онлайн групи от хора, споделящи общи интереси и/или занимания. Започнали съществуването си като уеб аналог на популярните през 80-те и 90-те години на миналия век „Лексикони", днес еволюционните тенденции на социалните мрежи ги тласкат в неподозирана нова посока От чисто развлекателен, хоби феномен, създаден за забавление, те все по-често се използват и за сериозна работа, поставяйки началото на един принципно нов бизнес модел; превръщат се В мощен работен инструмент както за отделния потребител, така и за големите комерсиални организации.
Link Me In!
„Някои хора броят овце, за да заспят. Дейниъл Най, изпълнителен директор на Linkedln, брои нови членове. „Събуждам се през нощта и преглеждам колко нови потребители са се записали в саита ни, докато съм спял. Обикновено са няколко хиляди", казВа той Така започва изключително интересен материал на популярния сайт www.forbes.com, разказващ за Linkedln - една от най-разпространените бизнес социални мрежи 8 САЩ към днешна дата. На пръв поглед Linkedln не се различава особено от своите по мейнстрийм-ориентирани конкуренти като MySpace. Twitter или Facebook. Тя предлага много и различни начини за споделяне на лична информации с група от хора със сходни интереси и/или занимания. Специфичното при Linkedln е фактът, че тя е ориентирана предимно към заетите хора В активна трудоспособна възраст, които използват тази услуга, за да обменят новини, да търсят работа и нови бизнес контакти. Профилът на всеки потребител в Linkedln съдържа информация за неговия професионален опит, образование, препоръки. Създаден през 2003 г„ днес броят на членовете на мрежата наброява повече от 31 милиона.
Макар да е далеч от популярността на Facebook, Linkedln има различни цели, основната от които е да е полезен.
Там, където Facebook върши работа. В случаи че искате да намерите нови приятели, споделящи вашите интереси, Linkedln ви дава
нови, много по-широки и гъвкави възможности за бизнес. Според създателите му Linkedln отива отвъд типичните „посреднически" функции, които обикновено изпълнява една социална мрежа. Използван правилно, той може да позволи на заетите бизнес професионалисти да бъдат по ефективни. Linkedln улеснява т.нар „професионални", работни връзки и ги прави лесно забележими, видими, помага ви да вземете по-бързо и лесно най-правилните решения за вашия бизнес или кариера. За да онагледят тези възможности с пример от реалния живот, създателите на Linkedln цитират следната ситуация. Да речем, че притежавате малка компания, която наскоро е реализирала няколко големи проекта. В резултат фирмата се разраства и вие сте изправени пред нуждата от допълнително финансиране и избор на no-перспективна агенция която да рекламира бизнеса ви. В ерата преди социалните мрежи за целта щеше да ви се наложи да ровите из „жълтите" страници или интернет, да се срещате с представители на различни банки и рекламни компании, губейки ценно време в отсяване на потенциалните кандидати, докато намерите най-подходящите, отговарящи най-точно на вашите цели, нужди и желания. С Linkedln целият процес на подбор се съкращава драстично, като просто се обърнете към мрежата си от бизнес контакти вътре 6 социалната мрежа. В случаи че сте член, вие така или иначе имате изградени Връзки с други потребители, коиmo работят в същия бранш или имат сошата професия като вас. Linkedln Ви позволява да потърсите тяхното мнение по проблемите. които стоят пред вас. Те не само биха могли да споделят техния положителен (или респективно негативен) опит с една или друга банка/рекламна агенция, но и да ви препоръчат конкретна фирма, от която имат добри впечатления. Нещо повече - те самите може би ръководят компания, която би могла да ви е от полза, или познават някои, които ръководи такаВа. Тъй като се предполага, че списъка Ви от Linkedln познанства включва само „проверени", а не случайни контакти - хора доказали се професионалисти, колеги от същия сектор или дори „бизнес приятели" ако щете, техните препоръки ще са много по-ценни и полезни за вас от простото „стреляне напосоки" - ровене 6 указателите „Жълти страници" или търсенето в Google
В същото Време услуги като Linkedln постепенно изместват „пасивни" способи за търсене на работа като традиционните „трудови борси" или онлайн сайтове за набиране на персонал. Те печелят с факта, че са много по-гъвкави и мобилни, безплатни са, не изискВат допълнителни усилия от страна на потребителя и
за разлика от по-традиционните Варианти за търсене на нова кариера могат лесно и бързо да осигурят на всеки професионалист ценни и надеждни препоръки от познати и приятели, Включени в неговата контактна листа.
Маркетинг от ново поколение
Социалните мрежи имат и друго измерение. Освен като свърхеболюирала форма на добрата стара „адресна книга" с полезни бизнес контакти те могат да Ви осигурят информация, която да се окаже безценна за вашата компания. При това могат да Ви я осигурят практически безплатно! В началото на XXI в. заедно със социалните мрежи големите бизнес корпорации станаха свидетели на появата и развитието на оше един консуматорски феномен, катализиран от интернет революцията. СтаВа дума за т.нар. Word-to-Mouth маркетинг, или по-просто казано реклама „От уста на-уста". Още през 2004 г. мащабно проучване на Intelliseek доказа повече от убедително, че препоръките от типа „потребител към потребител" са характерни с много по-високи нива на фактора „доверие" от всяка друга форма на реклама - без значение дали става дума за радио, телевизия или печатни медии. Тази тенденция бързо беше възприета от големите бизнес компании и постепенно се материализира в една нова концепция за промотиране на продукти и услуги. наречена Consumer Generated Marketing - маркетинг, създаден от потребителя. Тази идея включва разбирането за няколко очевидни факта. Всеки от които е част от съвременния бизнес модел. На пърбо място - потребителите обменят информация. Социалните мрежи са само едно от измеренията на това явление -другите са блогосферата и онлайн форумите. Появата и разцветът, лесната достъпност на подобен род инструменти за „свободно волеизявление" (self-publishing). опосредствано от бума на комуникационните технологии, превърна т.нар. „потребителско съдържание" (създадено от потребители за потребители! в една изключително популярна, нова форма на четиво. После - през последните две десетилетия пропастта между бизнеса и потребителите все повече се увеличава, докато връзката „потребител - потребител" става Все по-силна и жизнеспособна алтернатива. Ерозията на фундамента „доверие", който от години се подкопаВа систематично от т.нар. „марекетингов хайп", Води до засилване на фактора „преки потребителски впечатления" - данни, информация, получена от „първа ръка", предоставена от „други като нас".
е-слонът никога не забравя
Успоредно с това интернет има много, наистина много дълга памет. Както се шегуват някои западни колеги, the e-lephant never forgets (е-слонът никога не забравя). Веднъж записана, информацията - добра или лоша - за един продукт/услуга остава задълго онлайн - на разположение на всеки, които има нужда от нея. Нищо чудно, че днес над 81 % от потребителите на възраст между 31 и 64 години използват основно уеб търсене, когато се нуждаят от
информация, която да им помогне в избора им на конкретна услуга/ продукт.
Както заключват авторите на The Cluetrain Manifesto: The of Business As Usual - „Хората на пазарите със свободен достъп до интернет все по-ясно разбират, че биха могли да получат много по-добра и достоверна информация/ поддръжка един от друг, отколкото от компанията, предлагаща конкретен продукт или услуга. В онлайн пространството тайни няма. Потребителите в уеб често знаят за даден продукт/услуга повече от фирмите, които ги доставят! И без значение каква е информацията им - добра или лоша. - те я казват така, че да я чуят всички."
На практика това ни води към момента, в който на пазара ще настъпи нов „Баланс на силите", при който потребителите ще
владеят и управляват маркетинга, а не обратното. Всяка компания, която откаже да възприеме реалността на тази тенденция и предпочете да я пренебрегне, почти сигурно ще бъде обречена на неуспех или в най-добрия случай ще се сблъска с редица трудности в бизнеса си.
За щастие повечето съвременни корпорации (уви, не и в България) достатъчно ясно разбират накъде ги носи течението. Един от незабавните резултати от това разбиране е появата на т.нар. „корпоративни блогове". Става дума за хибридна, нова форма на маркетинг, която се стреми да имитира Връзката „потребител - потребител", тъй като подобни блогове се поддържат от представители на самите компании. В тях те описват личните си впечатления от продукта, който произвеждат (услугите, които доставят), надявайки се, че мнението им на експерти/професионалисти в конкретната област ще натежи пред информацията, идваща от анонимен потребител в Мрежата, претендиращ да разбира дискутираните теми.
Уеб Влияние
Дали говорим за бизнес социална мрежа от професионални контакти, корпоративен блог или просто поредния rant форум, в който десетки, хиляди потребители влизат ежедневно, за да обменят мнения относно конкретен продукт или услуга, ясно е едно - уеб все по-активно се превръща в не-заобиколим фактор в съвременния бизнес модел.
Както всяка нова пазарна променлива, интернет може да бъде безкрайно полезна на широко скроените, гъвкави компании, избрали да се съобразят с тенденциите, които тя диктува. Световната мрежа обаче може да бъде и дяволски разрушителна за онези от тях, които решат да пренебрегнат случващото се пред очите им и продължат да настояват да правят нещата по утвърдения начин.
WELCOM - социална мрежа за президенти
В рамките на Световния икономически форум в Давос бе пусната единствената по рода си онлайн социална мрежа, предназначена за комуникация между държавни глави. Проектът, наречен WELCOM, е разработен с участието на компаниите Microsoft, Adobe u British Telecom Очакванията са новата социална мрежа да спомогне за по-лесната комуникация на министър-пред-седатели и президенти, включително и лидерите на т.нар. велики сили. В нея обаче ще бъдат включени и ръководителите на най-големите корпорации в света, както и религиозни лидери, експерти и известни личности
от други обществени сфери. Цялото наименование на проекта е World Economic Leaders Community (Световно общество на икономическите лидери). Той включва функции като провеждане на видеоконференции, обмен на документи, провеждане на дискусии, включително и 6 закрит формат Резултатите от обсъжданията впоследствие могат да се появяват и в публичното пространство. Освен това WELCOM притежава и традиционните функции на социалните мрежи, включително създаване на профили, публикуване на лична информация, обмен на съобщения и др.

Няма коментари: