сп. Тема - 48 стр.
Неформалният лидер
Светослав СПАСОВ
Вечерните програми на най-комерсиалните телевизии преливат от риалитита, които превъзнасят go небесата чалга изпълнители със съмнителни качества. Това си мърморят онези зрители, според които не медиите трябва да плащат на фолкаджиите, за да участват в предаванията им, а обратното. Аудиторията обаче не забелязва желязната логика, която и тази година лъха от форматите. До средата на май VIP Brother 3 ще пресметне чрез sms-u колко пъти изпълнителят на култовия рефрен „Я елате, пиленца, при батко" Милко Калайджиев е по-обичан от звездата на Народния театър и на българското кино Аня Пенчева. bTV пък ще изготви за трети пореден път списък с изпълнители, които никога няма да се сдобият със славата на Милко, защото са се прецакали да участват в попсьстезание.
Частните канали са готови да вкарат в ефира си всеки герой на деня, за да им излезе пасиансът с рейтингите. В океана от риалитита БНТ също е на път да намери собствения си остров. Държавната медия остана последната, която още не вярва в максимата, че едно риалити не е риалити, ако в него не участват чалга звезди. На „Сан Стефано" 29 упорито отказват да създадат предаване, което да награди с 50 000 или 100 000 лева изпълнителя на припева: „Ти си само 8-и клас, а какви ми ги въртиш, още малко ще съм пас и ще изгориш."
Тази сряда БНТ1 пусна поредното си шоу, в което не се намери място за представители на лекия жанр. „Големият избор" има за цел да покаже през какво обучение трябва да минат младежите, които желаят да се занимават с политика. форматът е канадски и се излъчва за пръв път в Европа. Освен в България предстои да се появи още в Германия и Великобритания. Нашенските епизоди ще са четири и ще се излъчват през следбащите три седмици. На 22 април 12-те претенденти ще се оценяват от жури в състав - Сергей Станишев, Бойко Борисов и Иван Костов. Това вероятно ще е първият случай, в който известните политици ще бъдат от една и съща страна на барикадата. С тяхна помощ публиката ще трябва да се ориентира кой младеж най-добре се справя със задачите си. Спечелилият ще бъде награден с посещение в евроинституциите в Брюксел. „Надявам се победителят в „Големият избор" или някой друг участник наистина да стане част от реалния политически процес и да промени към по-добро партията си" - коментира водещият на шоуто Бойко Василев.
Доскоро в публиката си мислехме, че в съжителство с частните телевизии БНТ е обречена да произвежда скандали като тези с избора на песни за „Евровизия". През последните месеци обаче медията показа, че има и други умения. Допитването за „Великите българи" определи Левски за българин на всички времена и показа променените през последните 20 години представи на хората за това кой е авторитет и кой - не. Неотдавна телевизията приключи и с конкурса „Голямото четене", който разкри доста неизвестни подробности за известните ни писатели и за техните произведения. Това шоу също предизвика немалко дискусии в публичното пространство, различни от възклицания за голия задник на Азис.
Държавната телевизия вече все по-често открива формулата на лекарството, с което да цери всенародната треска по риалити формати с чалга участие. Обаче й е трудно да го „продаде" на аудиторията заради наличието на многочислена и доста шумна конкуренция. Медията страда, защото твърдо не опитва да „загрява" интереса към програмата си с т.нар. жълти прийоми. По този начин тя пропуска и добрите шансове, които новинарският поток й предоставя. Последният беше преди дни, когато кметът Бойко Борисов боядиса една от червените „глави" на микрофон на БНТ в синьо. В други телевизии подобна кметска проява щеше да се презентирана с триминутни репортажи в централните и в късните новини, в сутрешния блок на следващия ден, а вероятно и в обзорно предаване в края на седмицата. За БНТ историята приключи с това студиото да се оцвети за кратко в синьо по времето, в което в „По света и у нас" излъчваха кадрите от инцидента.
„БНТ винаги е търсила интелигентната форма за реклама на своите продукции за разлика от повечето телевизии, които използват скандала като ракетоносител - коментира за „ТЕМА" бившият шеф на отдел „Връзки с обществеността" на БНТ Яворка Петрова, която в момента е мениджър в агенция V+0. - Това обаче невинаги й носи необходимата публичност. Причината донякъде се дължи и на медиите, които отразяват дейността на БНТ. За съжаление повечето от тях толерират „чалга поведението", жълтините, но не и интелигентния начин за поднасяне на информация. Те като че ли забравят, че една от функциите на медиите е да възпитават, да налагат вкус, в това число и вкус на поведение. Именно по това БНТ се отличава от търговските оператори на пазара, форматите, които тя разработва - например „Голямото четене", напълно отговарят на обществения й профил."
Скромността краси човека, но отнема телевизионни зрители. Освен агресивност БНТ от доста време се е отказала да търси своевременно и най-конфликтните точки в държавата. Този понеделник тема №1 в новините бе заседанието на Столичния общински съвет, на което трябваше да се вземе решение какви мерки да предприеме общината срещу решението на Сергей Станишев да създаде кризисен щаб за боклука. Срещата започна в 10 сутринта. Вместо да го излъчи пряко, БНТ1 спази предварително обявената си програма и показа шоуто на Мартина Вачкова. В същото време частната Re:tv проби на „Московска" и обра само с една камера всички зрителски овации за деня.
неделя, 19 април 2009 г.
Неформалният лидер
Етикети: сп. Тема
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар