петък, 24 април 2009 г.

Google тества по-точни варианти за търсене в мрежата

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.
Google тества по-точни варианти за търсене в мрежата



Само през март тази година в САЩ са регистрирани 9.5 млрд. търсения в интернет, показват данните на анализаторите от Nielsen Online. 64% от тях са направени през Google, около 15% са минали през Yahoo! и малко над 10% са извършени през портала на Microsoft. Въпреки че е световен лидер в търсенето на информация в интернет, Google продължава да разработва нови услуги и приложения, които да правят тази услуга все по-полезна за потребителите. Последните две решения, излезли от недрата на изследователските центрове на компанията, се казват Google News Timeline и Similar Images. Двата експериментални продукта се появиха в онлайн пространството в началото на седмицата. Можете да ги намерите на сайта www.googlelabs.com. Това е онлайн пространството, в което изследователите и инженерите, работещи в Google, показват ранни версии на своите най-нови разработки. Част от тях се превръщат в реални приложения, добавяни към основния набор от услуги на компанията, докато друга немалка част от експерименталните продукти просто изчезват безследно, ако интересът към тях е нисък. „Идеята, която се
опитваме да осъществим с Google Labs и културата на иновация, e да съкратим разстоянието между всяка нова идея и момента, в който тя вече е в ръцете на потребителите и те дават обратна връзка“, разказва директорът на продуктовия мениджмънт в Google Р. Дж. Пи-тмън пред Би Би Си. Google News Timeline представлява услуга, чрез която може да се търси в цялата информация, налична при търсене в Google News - индексирани статии, сканирани списания, архиви на вестници и т.н. Различното е, че намерените резултати се подреждат в хронологичен ред. Потребителят може да избира дали да вижда развитието на дадена история ден по ден, седмица по седмица, месец по месец, година по година или дори десетилетие по десетилетие. Интерфейсът на приложението е лесен за възприемане - при търсене на екрана се появяват няколко колони, в които вертикално са подредени новините, цитатите, клиповете или каквото друго търсите по избраната от вас тема. Сред водещите инженери, участвали в разработката на Timeline, е един от създателите на Apple Macintosh - Анди Херцфелд. „Аз съм като дете пред магазин за сладки с всичката тази информация и е страхотно да я направим достъпна за нашите потребители“, разказва Херцфелд пред Би Би Си. Да имаш възможността да видиш културата на човешката раса, „лежаща“ на монитора пред теб е чудесно, добавя той.
Използването на Timeline има чисто практическа насоченост
а резултатът определено е различен от общото търсене в Google. Двете услуги дори не се препокриват. Те предлагат различен поглед върху информацията, която така или иначе съществува в мрежата. С Timeline можете да търсите само цитати на Обама за последната година например. Или пък да разгледате кориците на списание Popular Science за последния век. Вълнуващо е, че кликвайки на броя от март 46-а г., ще можете да го прочетете само след секунда -при това напълно безплатно. За момента софтуерът е в експериментална фаза и от него не се очакват печалби, ако обаче бъде интегриран в основния сайт на Google, вероятно ще бъде екипиран с рекламни послания. Все още не се знае дали евентуалното интегриране на Timeline в портфолиото от услуги на Google няма да засили напрежението между търсачката и медийните организации заради използването на новинарско съдържание в популярната услуга Google News (откъдето Timeline черпи информация). Според вестник New York Times това едва ли ще се случи, защото новата услуга не задълбава повече в съдържанието на медийните организации, а просто позволява нов и интересен начин за подреждане на съдържанието, индексирано от Google News или намиращо се в архивите на вестниците и списанията, за които Google вече има лиценз.
Вторият експериментален продукт на Google, който бе показан в началото на седмицата, се казва Similar Images Той работи като допълнение на услугата Image Search и позволява търсене на сходни илюстрации. Например, ако търсите снимка по ключова дума ягуар, на монитора пред вас ще се появят автомобилни модели с тази марка, както и снимки на едноименното животно. За да се съсредоточите само върху снимките на колите, които да приемем, че ви интересуват, трябва да кликнете върху линк под изображение, показващо модел на ягуар. След това на монитора ви ще се появят единствено снимки на коли от тази марка. Ако напишете България в полето за търсене и изберете снимка на храм-паметник „Св. Александър Невски“, секунда по-късно ще виждате само други изображения на катедралата, но не и пейзажи от Родопите, снимки от морски курорти и т.н. Търсенето на изображения е труден проблем, защото е визуален и принципно е трудно да се опише картина с думи, казва Радика Малпани от Google. И наистина сходните изображения, които показва Similar Images, не-винаги имат нещо общо помежду си, но да не забравяме, че това е все още експериментална версия на програмата.

Няма коментари: