вторник, 19 февруари 2008 г.

Бизнесът в България става все повече социално отговорен

Бизнесът в България става все повече социално отговорен
в. Пари
Ваня ЧИЛОВА

Какво е корпоративната социална отговорност, откога в България бизнесът сериозно заговори за социално отговорни инициативи, разбират ли работодателите, обществото и медиите как да бъдат социално отговорни граждани и защо трябва да бъдат такива, каква е разликата между дарителство и корпоративна социална отговорност (KCO), новост ли е за България тази практика, или е преоткриване на стара? Откровен опит за ПР ли е КСО? На тези и на много други въпроси, свързани с Corporate Social Responsibility, ще се опитаме да ви отговорим в новата рубрика на в. Пари. В повечето случаи чуждите компании са проводникът на добрите практики Основател и сьпредседател на Асоциация Partnership4CSR През последните години в България все по-често се говори за корпоративна социална отговорност. Факт е, че представителите на бизнеса разбират по свой начин CSR или Corporate Social Responsibility. По-голямата част от тях се обединяват около идеята да направиш нещо в полза на обществото. Но какво на практика е CSR? Корпоративната социална отговорност е сравнително ново понятие, което започва да навлиза активно в практиката на бизнес корпорациите през втората половина на XX век. Определения Според определението на Световната банка корпоративна социална отговорност е ангажиментът на бизнеса да допринася за устойчивото икономическо развитие и да гарантира връзка с работещите, техните семейства, местната власт и обществото като цяло с цел повишаване качеството на живота, което да бъде приемливо както за бизнеса, така и за развитието на обществото. КСО се разглежда като дейност, която не е еднократен акт, а устойчив процес и съдейства за балансиране на трите стълба на устойчивото развитие - икономическия растеж, развитието на обществото и защитата на околната среда. Според дефиницията на Европейската комисия КСО е концепция, при която компаниите интегрират на доброволна основа дейността си по опазване на околната среда и социалните си инициативи в своите бизнес стратегии и във взаимодействие с всички заинтересовани страни. Световният съвет на бизнеса за устойчиво развитие дефинира КСО като задължение на бизнеса да допринася за устойчивото икономическо развитие, трудовите отношения с работниците, техните семейства, честната общност и обществото като цяло за подобряване качеството на живот. Смесване У нас все още често понятията социална отговорност на бизнеса и дарителство се смесват. Основната разлика между двете е разликата между еднократния жест на дарителство, подкрепа за една кауза и следването на дългосрочна стратегия в подкрепа на разрешаването на определен проблем за обществото, в повечето случаи съвместно с местната власт, държавните институции, медиите и всички страни, които биха могли чрез своите активни действия и експертни познания да увеличат ефективността от една социално отговорна кампания. В България КСО се реализира планирано и като част от маркетинговите стратегии на големите международни компании. Много от социално отговорните инициативи на бизнеса в България се реализират чрез пренасяне на добрите практики от компанията майка. Наистина те са свързани с изразходването на големи бюджети, но и много от тях са следствие на чисто човешко желание за подкрепа от страна на хората, които имат финансова възможност - собственици, изпълнителни директори, маркетинг мениджъри и физически лица. Цена Един от основните въпроси, които вълнуват бизнеса, е колко струва една CSR кампания? Стойността на една кампания може да бъде от 0 до милиони левове в зависимост от нейния обхват и продължителност във времето, в зависимост дали компанията я реализира сама или в партньорство с други представители на бизнеса. Социално отговорна кампания е и когато представители на бизнеса в определен район на София се обединят и излязат със своите семейства през уикенда да изчистят собственоръчно целия квартал, а не само междублоковото пространство, където живеят. Социално отговорна кампания е и когато се инвестират хиляди левове, за да се закупят мамографи и да се дарят на болниците, или се боядисват безвъзмездно училища и физкултурни салони, реновират се детски градини и фасади на опасни сгради, защото общините имат нужда от финансова подкрепа. Корпоративна социална отговорност е и когато бизнесът решава дългосрочно да подкрепя образованието, да разработва образователни модули съвместно с Министерството на образованието и науката, да влиза в класните стаи или в университетите и да споделя своя практически опит, да изнася лекции и беседи пред младите хора, за да ги стимулира да останат в България. За КСО трябва да се пише повече, да се отделя повече време в училищата и университетите на България, да се споделя повече опит между бизнеса, да се стимулира обединяването на усилията с помощта на медиите, да се изгради национална CSR стратегия на България, каквато вече има в други държави. PR ли е корпоративната социална отговорност Много компании имат желание да бъдат социално отговорни, но не Знаят как да започнат Защо бизнесът в България подкрепя все по-активно развитието на корпоративна социална отговорност (КСО)? Такова е естественото развитие на пазара и на обществото като цяло. Бизнесът расте, осигурявайки подкрепа и на обществото. Икономически активните хора стават все по-осъзнати за своята роля и място в обществото. Поемат своята отговорност и мисия и стават все по-активни като гражданско общество, овладявайки и използвайки все по-добре икономическите лостове. Бизнесът осъзна, че ако не поеме инициативата и не потърси партньорство с държавата, едва ли ще има някакъв резултат. Частният сектор откри силата на положителния имидж и начина, по който той влияе на потребителите и съответно на растежа на компаниите. Затова най-често задаваният въпрос е дали социалната отговорност на бизнеса е откровен PR и реклама. Отговора можем да намерим в подбудите на дадена компания. Принос Трябва да признаем, че е налице сериозна конкуренция от страна на бизнеса за получаване на подкрепа и признаване на официални партньорства от страна на държавни институции, както и конкуренция за отразяване на различните КСО проекти в медиите. Ако фирмата е водена приоритетно от моралното си желание да даде своя принос, "да плати своя данък" към обществото, благодарение на което тя прави успешен бизнес, тогава КСО не може да се разглежда като PR. Не може да да говорим за реклама и когато дадена компания иска да подпомогне определена социална група в обществото дългосрочно и ангажира експерти и партньори от всички институции в страната, които имат отношение към проблема. Инициативата не е самоцелен PR на компанията. Тук е ролята на медиите да я подкрепят, разгласят, да привлекат привърженици, да подпомогнат изграждането на активно гражданско общество. Медии Случва ли се това в България, социално отговорни ли са медиите в България, подават ли ръка на бизнеса в разгласяването на такива кампании? Отговорът в повечето случаи ще е отрицателен. Причините са различни - все още много фирми реализират своите PR стратегии единствено на основата на социално отговорните си кампании и имат прекалено високи очаквания от медиите за тяхното отразяване. В България все още няма достатъчно експерти по КСО, които да реализират професионално една кампания не само на идейно, но и на практическо ниво. Много компании имат желание да бъдат социално отговорни, но не знаят откъде и как да започнат. Но може би един от основните въпроси, които трябва да бъдат разрешени, е изграждането на мост между бизнеса, медиите, институциите и обществото. Решението може да дойде чрез активна, отворена и прозрачна комуникация и желание за партньорство между всички заинтересовани страни. стр. 24

Няма коментари: