събота, 23 февруари 2008 г.

Строй се, преброй се!

Строй се, преброй се!
в. Капитал
Андриан ГЕОРГИЕВ
Nielsen Online, агенция за уеб пийпълметрия, ще анализира интернет пазара у нас в партньорство с осем български компании
Интересуват ли ви данните за аудиторията на любимите ви сайтове? Повечето хора вероятно ще отговарят с не.
Ако обаче искате да рекламирате в интернет, тази информация може да се окаже жизненоважна за вас. Възможността да знаете профила на средния посетител на вашата уебстраница е безценна. Тя ще ви помогне да анализирате своето съдържание най-адекватно и да привлечете рекламни бюджети по най-ефективния начин.
С това убеждение осем български компании тази седмица подписаха договор с пийпълметричната агенция Nielsen Online за изграждане на единна система за измерване на интернет пазара у нас. Основателите са „Нет Инфо БГ", „МейлБГ", „Икономедиа" (издател на вестниците „Капитал" и „Дневник"), „Инвестор БГ", „Уеб медия груп", „Синера", „Дарик нюз" и „Санома Блясък". Тези компании притежават повече от половината пазар на онлайн реклама у нас и са собственици на много сайтове от висшата лига доставчици на съдържание като abv.bg, vbox7.com, start.bg, investor.bg, mail, bg, capital.bg, dnevnik. bg, news.bg, elmaz.bg, dariknews.bg, rozali.com и още много други. От своя страна Nielsen Online е сред глобалните лидери в проучването на уебнавиците на потребителите и има силни позиции на няколко континента.
Споразумението е на стойност 117 500 евро (на година) и ще се подели между българските участници в проекта. Срещу тези пари Nielsen Online ще осигури на интернет компаниите свръхподробна информация за техните посетители. Нещо повече - в рамките на общодостъпната метрична система компаниите ще могат да обменят рейтингите помежду си.
Според управителя на „Мейл БГ" Момчил Шумаков с този ход българските онлайн предприятия едновременно ще улеснят рекламодателите и ще увеличат доверието. Интегрираната система за измерване е с едни и същи критерии за всички участници. Според Бисер Боев, изпълнителен директор на „Икономедиа", метричната услуга ще въведе единен стандарт за всички сайтове, като по този начин ще дисциплинира пазара на интернет реклама у нас и ще ускори нарастването му.
Съвместната инициатива с Nielsen Online е отворена за всички представители на онлайн бизнеса и в бъдеще нейната членска маса вероятно ще се увеличава. Според управителя на „Нет инфо БГ" Виктор Пенев данните ще са от най-голяма полза за рекламодателите при изчисляването на техните бюджети, заделени за интернет. Това е и основният мотив зад споразумението - привличането на Повече рекламни пари в мрежата
Nielsen Online ще извършва измерването по своята световно призната методология. Тя работи с вграждане на специални тагове в кода на уебстраниците, които следят в реално време трафика и наблюдават няколко показателя като брой посещения, брой уникални потребители, време, прекарано в разглеждане на сайта, и други. Периодично ще се извършват анкети, в които, докато браузвате, ще бъдете питани за пол, местоживеене, работа и т.н. Всички данни ще се обработват от сървъри извън България и на месечна основа ще бъдат представени на онлайн компаниите. Информацията може да се окаже съдбоносна за рекламодателите, желаещи да фокусират своите кампании и средства на правилното място.
Характерното при Nielsen Online е, че правата за собственост върху данните са изцяло в ръцете на сайтовете. Те имат възможността да правят с тях каквото пожелаят. Например да бъдат разгласени в общественото пространство. Всичките осем играча, подписали пийпълметричния договор, обещават, че първите данни от проведените измервания на българското онлайн пространство ще бъдат публикувани в края на март тази година. Тогава за пръв път ще имаме възможност да проследим
Рейтингите на няколко десетки сайта изчислени с едни и същи критерии за представителност.
В България отскоро присъства още една метрична агенция, занимаваща се с проучване на онлайн аудитории. Това е полската фирма Gemius, която работи на наша земя от средата на 2007 г. Компанията вече има договори с портала Дир БГ, сайта на в. „Пари" - ipo.bg, и групата WebGround. Някои от подписалите с Nielsen Online имат индивидуални споразумения и с полската пийпълметрия. Такива са „Икономедиа" и „Инвестор БГ". Управителят на Gemius Веселин
Ангелов сподели, че компанията е в преговори с още десетина други партньори, но все още е твърде рано за изявления. В международен план Gemius е най-голямата агенция за интернет проучвания в Централна и Източна Европа. Освен това има водещи позиции в Дания и Израел. Технологично полската система е аналогична като функции с тази на Nielsen Online и предлага близка функционалност.
Владимир Жеглов, изпълнителен директор на портала „Дир БГ", обяснява избора на Gemius с аргумента, че метриката им се е доказала в близки на българските условия. Според него Nielsen, в преговорите с които „Дир БГ" също са участвали и са се отказали, нямат опит в Централна и Източна Европа и не са готови за навлизане в неузрялото българско уебпространство. Сред аргументите им да се откажат е също включването в групата на онлайн видеотеката vbox7.com, собственост на „Нет Инфо БГ", която е с неуредени авторски права и това е проблем.
Включването на vbox7 в партньорството с Nielsen сигурно е особено неприятно за „Дир БГ". В тяхната конкурентна услуга video.dir.bg е включено само легално съдържание и вероятно по тази причина тя изостава в състезанието за уебимпресии.
Как ще повлияе наличието на две отделни метрични системи върху българското уебпространство? Веселин Ангелов от Gemius смята, че в краткосрочен план това ще се отрази добре на рекламодателите. По този начин те ще бъдат запознати с двете алтернативи и ще изберат най-доброто за техните нужди. Той също така мисли, че за по-дълъг период от време двата източника на данни могат да предизвикат проблем в планирането на кампании и избора на онлайн партньори.
Някои доставчици на онлайн съдържание обаче не са съгласни с тази гледна точка и смятат, че наличието на две системи е добре за пазара. И че колкото повече информация има, толкова по-добре за рекламодателите и за медиите. Първите ще могат по-точно да таргетират рекламните си бюджети и затова ще ги увеличат, а така вторите ще получат повече пари.
***
Кой влиза в споразумението с Nielsen Online
Бисер Боев, изпълнителен директор на „Икономедиа" Част от нейното портфолио са сайтовете:
capital.bg
dnevnik.bg
karieri.bg
Виктор Пенев,
управител на „Нет Инфо БГ" Част от нейното портфолио са сайтовете:
abv.bg
gbg.bg
vbox7.com
Прокопи Кюркчиев,
директор
на Web Media Group Част от нейното портфолио са сайтовете:
news.bg
gladen.bg
topsport.bg
Димитър Друмев,
изпълнителен директор на „Санома Блясък" Част от нейното портфолио са сайтовете:
rozali.com
bliasak.bg
cosmopolitan.bg
Любомир Леков,
изпълнителен директор на „Инвестор БГ" Част от нейното портфолио са сайтовете:
investor.bg
start.bg
mp3.bg
Момчил Шумаков,
изпълнителен директор на„Мейл БГ" В нейното портфолио е пощенската услуга: mail.bg
Людмил Кърджилов,
управител на„Дарик нюз" Част от нейното портфолио са сайтовете:
darikradio.bg
lev.bg
novinite.com
Диана Маринова,
представител на„Синера" Част от нейното портфолио са сайтовете:
elmaz.bg
atol.bg
sibir.bg
стр. 64 – 65

Няма коментари: