вторник, 31 март 2009 г.

Рекламата е отвлечена за постоянно от интернет

Сега - 14 стр.
Рекламата е отвлечена за постоянно от интернет

Деница ТОДОРОВА

„Рекламодателите ще имат нужда от велики идеи". С тези думи медиа-директорът на фармацевтичната компания „Байерсдорф" Бернхард Майер се обърна към представителите на рекламните агенции у нас по време на 13-ото издание на форума на рекламата, провел се в края на миналата седмица в НДК. На събитието редица светила в сферата на медийния и рекламния бизнес дадоха своите прогнози и съвети за световната финансова криза. Въпреки всеобщата паника и очакванията рекламният пазар да се срине с до 30% специалистите демонстрираха увереност, че с не дотолкова „велики" идеи и иновативни решения ситуацията може да бъде преодоляна.
зглежда, вече няма две мнения по въпроса, че най-динамично ще се развива интернет маркетингът. „Потребителите ще стават все по-малко лоялни към марките и затова рекламните послания трябва да бъдат прости, практични и да внушават чувство на сигурност и общност. Особено внимание трябва да се обърне на мрежата и директните комуникации с консуматорите", препоръча Бернхард Майер. Мениджърът на групата за бизнес медии The Economist Стефан Пере продължи темата, като допълни, че онлайн рекламата не се ограничава само с банери в сайтовете. „Създавайте платформи със съдържание около своите марки. Нека хората да свързват вашите продукти с определени теми, така че да можете да ги ангажирате в посланията си и да си взаимодействате с тях", каза Пере.
Думите на Пере се оказаха продължение на тенденциите, прогнозирани неотдавна от група американски рекламисти, работещи за едни от най-големите компании в света. Те изявиха категоричното си мнение, че рекламните агенции трябва да променят структурата си, ако имат желание да продължат бизнеса си в условията на финансова криза. И да помислят за реализацията на по-разнообразни решения. Например уеб медиите трябва да заложат не толкова на технологичните рамки, колкото на съдържанието и то не в познатите му форми. Влоговете и личните сайтове се превръщат в най-предпочитано място за реклама. По последни данни на маркетинговата компания „Адфюжън" повече от по-
ловината потребители в САЩ биха прочели и реагирали на маркетингово послание в мрежата, като статия с информация за определена марка, вместо да спрат вниманието си върху обява на електронната поща или спонсорирани линкове.
Друга тенденция за развитие на рекламния бизнес е използването на тв екрани, разположени из големи търговски обекти. Броят на този вид рекламни пана бележи значителен ръст през последните години, включително и у нас.
Напоследък се усеща засилен интерес от страна на рекламодателите и към мобилната реклама. Според данни на „Велти България" около 60% от хората по света не се разделят с GSM-a си дори когато си лягат. 90% от тях пък не го оставят на разстояние повече от метър. Тази „зависимост" на човека към телефона естествено ражда тенденции в развитието на мобилния маркетинг, като пращането на рекламни sms-и, клипчета и осигуряване на платени услуги, достъпни от мобилния теле-
фон. И докато стандартната реклама изживява двуцифрен спад в световен мащаб, то пазарът на рекламните материали, пращани и получавани през GSM-a, се очаква да достигне 19 млрд. долара през 2011 г. Сайтовете, публикуващи рекламни клипове, също бележат възход, независимо дали залагат на потребителското (клипове, заснети от юзъри и качени в мрежата, или тв спотове, публикувани в интернет без разрешението на автора) или на авторското съдържание (Youtube). Собствениците на последните даже предприеха нови стъпки в развитието си. В последно време те публикуват предавания, филми и рекламни продукции, които са били предназначение за излъчване в тв ефир. Експертите предвиждат, че именно сайтовете с авторско съдържание ще се превърнат в най-предпочитани от рекламодателите, заради увереността, че материалите в него ще бъдат качествени и имиджът на марката им няма да пострада.
Очаква се значителна промяна да настъпи при провеждането на анкети и запитвания, чиято цел е да проверят мненията на потребителите към дадени продукти. Онлайн и хартиените бланки вече са част от миналото. В Америка вече се провеждат нов тип проучвания на таргет групите. Например избрани домакини биват придружени от анкетьори, които вместо да им задават въпроси, ги наблюдават по време на къщната работа - готвене, чистене, пране, т.н. и по този начин събират нужната им информация за определен продукт. Същевременно обаче упорстват всевъзможните конфликти, които възникват около употребата и злоупотребата с лични данни в интернет.

Няма коментари: