петък, 6 февруари 2009 г.

"Фейсбук" - пет години, 150 млн. потребители и един изключително богат младеж

Нетинфо - Технологии
"Фейсбук" - пет години, 150 млн. потребители и един изключително богат младеж



През февруари 2004 г. в студентска стая трима млади американци създават "Фейсбук" (Facebook). Пет години по-късно най-ползваният сайт за социални контакти в света е обществен феномен, но аудиторията му от 150 млн. потребители все още не се е превърнала в златна мина, пише АФП.
Деветнайсетгодишният тогава Марк Зукърбърг и още двама студенти от престижния Харвардски университет - Дъстин Московиц и Крис Хюз - искали да създадат мрежа, за да поддържат връзка с приятели, и така се родил "Фейсбук".
Сайтът много бързо привлича студенти и извън Харвард, сдобива се с милиони почитатели в страната, а после и по света.
Днес базираният в Пало Алто, Калифорния, уебсайт има 800 служители и изпреварва основния си конкурент "МайСпейс" (MySpace), след като през 2008 г. потребителската му общност нарасна със 127% , посочва специализираната компания за маркетингови проучвания "КомСкор".
На практика всеки, навършил 13 години и разполагащ с интернет, може да си създаде профил във "Фейсбук", да разказва за живота си, да публикува снимки и да привлича приятели, а сайтът
вече е достъпен на 37 езика, включително на български
"Приятели с добри намерения или... сексуални хищници, расисти и религиозни фанатици?" - предупреждават онези, които се тревожат от опасностите в подобни сайтове.
Марк Зукърбърг, снимка: ЕПА/БГНЕС"Фейсбук" бе създаден през 2004 г., за да осигури на хората възможност да общуват и да разберат околния свят, пише Зукърбъргър в блога на сайта. Ние сме щастливи и доволни, че толкова хора използват нашия сайт.
За петгодишнината потребителите са поканени да изпратят на приятелите си в мрежата виртуален подарък, наречен "Мерси", с който да се отпразнува връзките, обединяващи потребителите, отбелязва Зукърбъргър.
Според сп. "Форбс" личното богатство на 24-годишният днес Зукърбъргър се изчислява на 1,5 млрд. долара.
Бързото изграждане и развитие на мрежата в последните пет години не беше лесно, но още не сме приключили.
Предизвикателствата, които ни очакват, ще ни карат постоянно да правим нововъведения, обяснява основателят.
Постигането на рентабилност е изпитание,
с което "Фейсбук" със сигурност ще трябва да се заеме. За разлика от останалите гиганти на интернет като "Яхуу" или "Гугъл", засега сайтът не е открил как да превърне колосалната си аудитория в пари.
През 2007 г. "Майкрософт" купи за 240 млн. долара дял от 1,6% в компанията, с което теоретично определи пазарната й стойност на 15 млрд. долара.
Само че сайтът няма значителен източник на доходи, освен парите, внесени от инвеститорите, казва анализаторът Роб Ендерле.
"Фейсбук" има голям потенциал, но все още живее с манталитета от първите часове на глобалната мрежа, а видяхме колко зле свърши всичко със спукването на сапунения мехур "интернет", допълва той.
Пускане на акции на компанията на борсата изглежда не е на дневен ред. Рекламата би могла да бъде източник на приходи, но тя изглежда не пасва на философията на "Фейсбук".
Във всеки случай, какъвто и модел за развитие да избере фирмата, тя не разполага с цяла вечност пред себе си, така че трябва бързо да съзрее, без да чака още пет години, коментира анализаторът.
"Да пораснеш, значи да плащаш сметките си!", казва Роб Ендерле.

Няма коментари: