петък, 6 февруари 2009 г.

35-40 млн. евро е обемът на промомаркетинга у нас

Класа - 11 стр.
35-40 млн. евро е обемът на промомаркетинга у нас

Михаил АНДРЕЕВ

35-40 млн. евро е обемът на пазара на промоционален маркетинг у нас през миналата година. Данните изнесе Ивайло Дачов, управляващ директор на агенция за промоционален маркетигн Hidalgo Group. Според него секторът всяка година бележи ръст с около 10%, като прогнозите са през 2009 г. той да стигне дори до 15%. Дачов уточни, че статистиката обаче не може да се измери конкретно, защото все още у нас няма система за мерене. Първоначално това можело да се случи чрез т.нар. потребителски дневници, в йошпо да се събират данните от агенциите и рекламодателите. Пазарът на промомаркетинга от година на година става все по-зрял, а българският потребител - все порезистентен към рекламата, допълни Красимир Банков, изпълнителен директор на агенцията. Купувачът изпитвал все по-остра нужда да се увери в качеството на продукта директно - да пипне, да помирише, да опита преди да го закупи, за което спомагат промоутърите. Според Банков в България все повече се пазарува импулсно, особено при бързооборотните стоки. Медийният контакт отчуждавал от бранда, затова от първостепенно значение вече бил личният. Така клиентът има по-голяма вероятност да стане лоялен, каза още Банков. Българските компании, които използват промоционален маркетинг в подкрепа на рекламните кампании на брандовете, се увеличават, категорични са от Hidalgo Group. Ho докато западните фирми разработват своите промостратегии за три години напред, българските все още изостават допълни Банков. Преди 5-6 години за промоционален маркетинг в страната ни е изразходван до 10% от маркетинговия бюджет. В момента той надхвърля 10%, а средствата се пренасочват предимно от рекламния бюджет. За 2009 г. бюджетът като цяло е съкратен, но за промото ще се отделя повече, твърди още Ивайло Дачов. Той уточни, че инвестициите в промоционалния маркетинг ще нарастват заради стремежа към запазване на продаваните обеми. У нас с промомаркетинг са заети около 15 хиляди човека. В Европа секторът генерира 12 млн. евро годишно. Все по-често се инвестира в промоционален криейтив, чиято цел са не само по-големите продажби, но и настаняването на бранда трайно в съзнанието на потребителя.

Няма коментари: