вторник, 3 февруари 2009 г.

Задава се онлайн настъпление срещу радиорекламата

Дневник - Компании&Финанси - V стр.
Задава се онлайн настъпление срещу радиорекламата



За първи път през 2009 г. онлайн рекламата може да надмине радиорекламата, прогнозираха от екипа на „Нетинфо“. Очакванията за развитието на пазара в България се базират на данни на BBSS Gallup/ TNS, според които делът на рекламните разходи в интернет в страната ще продължи да се повишава с постоянни темпове и може да достигне 50 млн. лв. За момента все още няма обобщени данни за обема на онлайн пазара за 2008 г. Според „Нетинфо“ в България делът на интернет все още е под 5% от общия пазар, като ръстът на този сектор за 2008 г. е между 60 и 80% спрямо нивата от 2007 г. Експертите обаче прогнозират, че икономическата криза ще съсредоточи усилията на бизнеса в кампании, които много точно измерват ефективността на вложените средства. Затова се очаква бум на интернет кампаниите, които ще бъдат съсредоточени под формата на Pay per Action и Pay per Lead рекламата. При тях рекламодателят плаща само след като е било извършено дадено действие (Action/Lead) на неговия сайт. Видеорекламата в интернет също се очаква да привлече клиенти, тъй като форми като Pre-roll (преди видеото), Post-roll (след видеото) и Mid-roll (реклама по време на излъчване на видеото) са доста атрактивни за потребителите. Третият начин, който би могъл да е полезен на рекламодателите, е позиционираната реклама (Product placement), при която се визуализира търговска марка в рамките на даден сайт или част от сайт. Маркетинг специалистите от радиобранша обаче не споделят очакванията на интернет експертите. Според търговския директор на „Дарик“ Константин Вълков радиото е изключително гъвкава медия, която има потенциал за развитие дори по време на криза. Това показват и предварителните годишни резултати на медията за 2008 г., според които приходите на „Да-рик“ са се повишили със 17% до около 9 млн. лв. Данните са малко под нивата за 2007 г., когато медията отчете ръст 20%. Според Вълков радиопазарът в страната не се е променил драстично през последната година и обемът му ще е около 35-40 млн. лв. „Дарик“ обаче разчита на приходи не само от радиоизлъчването си. През 2008 г. медията инвестира в няколко онлайн проекта, а също и в марката „Мъж на годината“. Търговският директор на SBS Broadcasting - България (която държи радио-веригите „Веселина“, „Витоша“, „Атлантик“ и The Voice), Леа Бакалова също има позитивни очаквания за радиопазара в страната през 2009 г. Според нея не би трябвало да се прави сравнение с положението на телевизионните канали (някои от които вече свалиха цените си), тъй като радиото в България дълго време е подценявано като канал за комуникация и все още не е достигнало пълния си потенциал. Всички експерти обаче са единодушни, че конкуренция между интернет и радиото наистина предстои, тъй като телевизията ще запази позицията си на водещ канал за реклама. До момента тенденцията към развитие на онлайн рекламата в България показва превес в предлагането на принципа CPM -модел, при който рекламодателят плаща за всеки 1000 показвания (импресии) на рекламата си. На световно ниво бюджетите за онлайн реклама са разпределени почти поравно за CPM и CPC (Cost per click - рекламодателят плаща за всеки клик върху негова реклама). В България по наблюдение на „Нетинфо“ за CPM реклама се отделят около 80% от общите он-лайн рекламни бюджети. По данни на IAB (International Advertising Bureau - Europe) през 2008 г. 45% от бюджетите за он-лайн реклама са инвестирани в Search реклама, 31% - за Display реклама, 22% - за реклама под формата на обяви, а 2% - за имейл реклама. Делът на интернет рекламата в общия комуникационен микс в Европа се равнява на 15% от всички инвестиции за реклама. Изключение прави Великобритания, където за онлайн реклама се отделят 21% от комуникационните бюджети.

Няма коментари: