петък, 6 февруари 2009 г.

Парите на спонсорите намаляват

Икономически живот - 22 стр.
Парите на спонсорите намаляват

Георги БОРИСОВ

Рекламните договори за спортни състезания и отбори се свиват с около 30% през 2009 г. и ще бъдат най-ниски за XXI век
Разместване на участниците и свиване на оборота на рекламния пазар се очаква през настоящата година. Досегашните лидери -банки, застрахователни компании и автомобилни компании, които понасят най-много удари от световната икономическа криза, намаляват бюджетите си за спонсорство, а някои дори се оттеглят. На тяхно място идват по-малки фирми. Те са предимно от телекомуникациите, електрониката, търговията и хранително-вкусовата промишленост. Рекламните им пакети обаче са със значително по-малки стойности. Последният анализ на американската консултантска компания IEG, която се занимава с анализи на финансирането, маркетинга и спонсорството в спорта, показва, че на рекламния пазар в САЩи Канада през 2009 г. се очаква най-голямо свиване на договорите за спорт от началото на XXI век досега. Въпреки това договорите зареклама на спортни състезания и отбори ще запазят лидерските си позиции с 68% в общия спонсорски пазар. Неговите обеми ще са с 30% по-малки спрямо 2008 г. и ще достигнат общо около $ 17 млрд. през настоящата година. От тях за спорт ще са около $11.7 млрд. Предпочитанията са към шампионатите „Олимпиадите и различните континентални и световни първенства в професионалните спортове продължават да привличат спонсори за сметка на отделните национални и клубни отбори", обобщава Джим Андрюс, вицепрезидент на IEG и главен редактор на платения сайт sponsorship.com. Пред агенция Bloomberg той казва, че в САЩ най-много са свилирекламните си бюджети General Motors, FedEx и MasterCard. За първи път от 10 години подразделението Buick на автомобилната компания General Motors отказва да спонсорира шампиона по голф Тайгър Уудс, а компанията-майка - финала на американски футбол „Супер боул". MasterCard също обяви намерението си да свие рекламния си бюджет за всякакви спортни състезания през 2009 г., „докато не стане ясно кога ще приключи кризата". Според Андрюс големите рекламодатели се притесняват от негативна реакция на обществото, което няма да одобри да гледа по стадионите и спортните зали рекламните послания на компаниите, които в същото време масово уволняват свои служители. Нито General Motors, нито MasterCard са обявили сумите, които намаляват за реклама. Затова пък третият голям рекламодател в САЩ Citigroup заяви, че няма да даде обещаните $20 мл н. за дострояване на новия стадион „Сити фийлд" на футболистите от „Ню Йорк мете". Аргументът на новия изпълнителен директор на Citigroup Ричард Парсънс е, че не може да се дават пари за спонсорство, когато правителството налива милиарди, за да спаси финансовата група. Най-ощетените Моторните спортове, които са сред най-скъпите и които привличат най-много рекламодатели, може да се окажат най-ощетени. По прогнозни данни на лондонското издателство Money Sport Media, което всяка година пуска на пазара бизнес алманах за „формула 1", през 2009 г. шампионатът на болиди ще получи $88 млн. по-малко в сравнение с миналата година. Най-много ще загуби отборът на „Уилямс". Собственикът сър Франк Уилямс се оплака пред Telegraph, че след оттеглянето на трите големи cnoHCopaBaugur (исландска инвестиционна компания, Lenovo (китайския компютърен гигант) и Petrobras (бразилската рафинерия) ще загуби $45 млн. Въпреки че по договор на Royal Bank of Scotland остават още две години да бъде спонсор на „Уилямс", може да се стигне до денонсиране на контракта заради кризата, в която е изпаднала банката. Според Financial Times банката на Шотландия е загубила от кризата 29.4 млрд. евро (над $37.6 млрд.). Другите два големи спонсора на „Уилямс" - холандската консултантска компания Randstad и световният производител на електроника Philips, увеличиха подкрепата си към отбора, но въпреки това парите са малко. „Имаме минимален бюджет,с който си вършим работата, нямаме никакви излишни разходи", призна на 19 януари преди първата тренировка за годината в Португалия изпълнителният директор на отбора Адам Пар. На второ място по загуби на спонсори е «БМВ-Заубер». Само от отказа на компютърната компания Dell и швейцарската банка Credit Suisse да подновят спонсорските си договори германският отбор няма да получи $25 млн. Разривът между Credit Suisse и тима на пилотите Ник Хайдфелд и Роберт Кубица започна през 2005 г., когато автомобилният концерн BMW пое пълен контрол над тима. Преди седмица, когато официално беше обявено, че швейцарската банка се оттегля, нейни представители заявиха, че заради кризата заделяните досега средства ще бъдат намалени и банката окончателно прекратява рекламата си в моторните спонсори. Свитият си бюджет за реклама Credit Suisse ще насочи за местни събития и институции в Швейцария, както и за филхармонията на Ню Йорк и националната галерия в Лондон. Най-спокойни трябва да бъдат пилотите фернандо Алонсо и Нелсън Пикет, защото техният отбор „Рено" се оказва единствени- ят печеливш през 2009 г. Шефът на тима флавио Бриаторе успя да увеличи приходите от реклама с $5 млн. спрямо миналата година. Според френската преса това се дължи на смяната на основния спонсор Elf c Total. Явно петролната индустрия, която засега не понася загуби от кризата, ще бъде обект на специално ухажване от спортните мениджъри. Въпреки оттеглянето на Martini и Mahle от спон-сорския пакет на „фера-ри , италианският екип на Стефано Доменикали ще разполага с най-много пари през 2009 г. До първия старт за 2009 г. на 29 март за голямата награда на Австралия има доста време и отборите не скриват надеждите си да намерят нови спонсори. И футболът няма да бъде пощаден от кризата със спонсорите. Най-богатият отбор „Манчетър юнайтед" ще се раздели с основния си спонсор застрахователя AIG. В официално съобщение на компанията се казва, че AIG преосмисля всички свои разходи за реклама и ще запази само онези, които й носят максимална възвръщаемост. От компанията уточняват, че се водят активни преговори с мениджърите на клуба от Манчестър за редуциране на договора за оставащите година и половина. AIG има сключен 4-годишен контракт с „червените дяволи", който изтича през май 2010 г. и е за общо $100 млн. От щаба на „Манчестър Юнайтед" съобщават, че сред възможните приемници на американския застраховател е индийската корпорация за финансови услуги Sahara. Независимо отпоявилите се информации за затруднения, които изпитва niCredit, италианската банка стана третият официален спонсор на Шампионската лига на UEFA от 2009 до 2012 г. на мястото на MasterCard. Другите два спонсора са Heineken и Sony. От UEFA оставиха отворена врата за MasterCard, тъй като световният лидер сред картовите оператори е несменяем основен спонсор на Шампионската лига от 1 994 г. Заради това договорът с UniCredit е за изключителни права върху категорията „Банкови продукти и услуги". По този начин бе даден знак на MasterCard, че категорията „Платежни системи" в общия спонсорски пакет на Щампионската лига остава свободен. MasterCard разбра жеста и разпространи официално съобщение, в което се казва, че корпорацията няма да променя параметрите на договора, който изтича през 2009 г., и остава основен спонсор за финала в Рим тази година.

Няма коментари: