неделя, 8 февруари 2009 г.

Вестници се издържат от интернет реклама

Сега - 46 стр.
Вестници се издържат от интернет реклама



Някои вестници в САЩ вече генерират достатъчно приходи от интернет реклама, за да могат да издържат цялото издание, дори без продажбите на хартиеното тяло. Това сочи коментар на професора по журналистика в Нюйоркския университет Джеф Джарвис, цитиран от Guardian.
Обърнете добре внимание на този момент в историята на вестниците", казва той, цитирайки Ръс Стантън, редактор на Los Angeles Times (LA Times), който е заявил, че приходите от интернет реклама на вестника вече са достатъчни да покриват всички съществени разходи на изданието.
„Предвид това къде бяхме преди пет години, не мисля, че някой си е представял, че това някога ще се случи. Този ден вече настъпи", казва Стантън. Този ден настъпи и за поне още един голям американски вестник, пише Джарвис. Това показва, че се намираме на прага на момента, в който интернет приходите могат да поддържат голяма медия без високите разходи за печат и разпространение, коментира той. Разбира се, при LA Times за това има редица фактори. Изданието е намалило значително броя на журналистите си (от 1200 до 660). Наред с това интернет рекламата често се продава в пакет с печатната, въпреки че ако (и когато) печатната реклама изчезне, рекламодателите няма да имат много избор и ще мигрират към интернет реклама. Освен това медиите имат и други разходи наред с тези за заплати, като например наеми, въпреки че някои издания вече са преминали към виртуални редакции. Джарвис дава пример с издателя на друга голяма вестникарска група, който преди няколко години казал, че ако спре печатното издание, автоматично ще спести разходи от 1 млрд. долара. Проблемът е, че така той би се лишил от може би също толкова приходи и е щял да доведе до високи разходи за затваряне на този вид бизнес. Ситуацията при LA Times обаче е различна. Изданието може да избегне някои разходи, съпровождащи затварянето на печатния бизнес, тъй като в края на миналата година компанията майка Tribune Company е фалирала, което й дава възможност да предоговори някои споразумения. Въпреки това истинският интернет успех на вестникарска компания ще дойде от някой играч, който не е част от голяма група, смята Джарвис. Това ще бъде нова компания, която не е обременена от големи разходи, очаквания, традиция, процеси и културата на печатното издание. Такъв бизнес би могъл да изгради печеливш онлайн новинарски франчайз на ниски цени. Той може да работи по-ефективно чрез създаването на сътруднически мрежи, като разшири журналистиката до различни общности. Също така той може да обслужва голямо ново поколение от много малки рекламодатели, които никога не биха могли да си позволят печатна реклама. Такъв бизнес би бил по-малък, но може да бъде далеч по-печеливш от печатните си конкуренти.
***
YAНОО! СПИРА ПРОГРАМА
В същото време Yahoo! планира да прекрати партньорска рекламна програма в Европа, съобщи Search Engine Land. Content Match конкурира популярната Google AdSence, като дава възможност на издателите да поместват избрани реклами от Yahoo! на своите сайтове и да си споделят приходите с интернет компанията. Официалната позиция на Yahoo! в Европа е, че компанията спира програмата, тъй като не желае да инвестира повече ресурси в развитието й. Интернет гигантът ще се фокусира върху продукти, които са по-атрактивни за рекламодателите. Към тях се отнасят спонсорираното търсене и дисплейната реклама, уточни Yahoo!. Компанията е информирала своите партньори в Европа, че ще прекрати Content Match на 31 март.
Същевременно Yahoo ще продължи да поддържа програмата в Съединените щати.
От две седмици Yahoo има нов изпълнителен директор. Поста СЕО зае Карол Барц, която наследи подалия оставка през ноември миналата година Джери Янг. Компанията напуска и президентът Сюзан Дерек, чието име също беше спрягано за поста на изпълнителен директор.

Няма коментари: