неделя, 8 февруари 2009 г.

Иван Гарелов: За изборите се купуват медии на килограм

Поглед - 18 стр.
Иван Гарелов: За изборите се купуват медии на килограм

Евелина СТРАХИЛОВА

Премълчават се факти, които могат да компрометират правителството
- Г-н Гарелов, има ли вероятност отново да станете водещ на политическо предаване?
- Започнах да се съмнявам и да си мисля, че телевизиите малко ги е страх от мен. Много по-лесно е да имаш един младок, който може да го направляваш. Така медията му диктува какво да прави съобразно нейните интереси, политически връзки и т.н. Докато един човек, като мен, който винаги е бил лоялен и безпристрастен, няма да предаде принципите си и така телевизията ще среща трудности. Предполагам, че това е една от причините, поради които така се бави топката. Идеи имам, дал съм си предложения. Искам да направя нещо ново, което все още го няма в България и то да остави следа, както бе с документалните ми филми и „Панорама". Все още имам известно търпение и чакам.
- Направихте рязък завой от сериозната журналистика към забавната. Как оценявате днес ролята си на шоумен?
- Първо - бях уморен от модела „Панорама", но има една подробност, която забравят всички. Когато отидох да правя „Вот на доверие", бях без работа три години. През това време имах предложения да правя политическо предаване, но ми поставяха условия, с които не бях съгласен. Погледнах сериозно на предложението за „Вот на доверие", защото бе отправено от Слави Трифонов. А и когато човек с години е водил сериозно предаване, има нужда в края на кариерата си да се позабавлява. Началото беше трудно, но играта имаше успех. Най-главната причина да не съжалявам за този епизод от биографията ми е, че аз опознах цели слоеве - културни, социални, с които до този момент не се бях сблъсквал. Изведнъж станах любимец и на тий-нейджърската публика. Така че не гледам с лошо на този период. Напротив, даде ми нещо, починах си, освежих се, ограмотих се. Но повече такива експерименти не бих си позволил, защото времето не е толкова пред мен. Мога и да не се върна в телевизията, но такъв тип предаване няма да правя.
- Какви са слабостите на днешната политическа журналистика?
- Има няколко неща, които вече стават тревожни. Например това, че някои водещи отдавна са се продали и осъществяват трайни поръчки. Всеки вижда, че се работа в определена посока, дори е станало нарицателно сред населението. Питам се тогава защо това го търпят собствениците на тези телевизии. Когато работиш само в интерес на някого, ти отблъскваш останалите. Друга беда е, че в политическите предавания липсва дълбочина. На бегом се отива през събитията, не се търсят първопричините, липсва сериозният, тежкият анализ. Върви се към една посока, която интересува „жълтите павета", а не обикновените хора. Дискутират се чисто „кухненски" отношения и хората си казват „Чакай сега, проблемите са ми съвсем други". Именно затова зрителите се отдръпнаха от политическите предавания. Повечето от тях имат нисък реймо защото това отговаря на програмния им лиценз. Тревожно е, че се премълчават факти, които могат да компрометират правителството, потиска се присъствието на опозицията, дозира се критиката. Има политици, върху които изцяло е метнато тефлоновото покритие, и за тях никога нищо лошо не може да се каже. По наше време имаше възможност един журналист да бъде цяла институция и да отстоява позиции. Сега няма такива силни личности, няма характери. Няма я фигурата, която да тежи сама за себе си, да диктува правилата, морала, принципите, върху които политическият живот да върви.
- Значи ли това, че медиите слугуват на политиците?
- Да, това е очевидно. Но не само на политиците. Там е въпросът, че вече слугуват на чисто финансови интереси.
- Политическият пиар ли е водещ в дейността на агенцията ви?
- Освен политическия пиар, предлагаме цялостно медийно и информационно обслужване, консултации и разработване на планове и стратегии. Стремим се към по-подбрана клиентела - солидни фирми или институции, с които може да се работи по-дългосрочно. В последно време работим и с няколко културни институции. При тях дори да е минимално заплащането, и никакво да не е, за мен е удоволствие. Хората в агенцията са малко, но пък разчитаме на утвърдени специалисти. Имаме медиен съвет и го използваме, когато искаме да тестваме нещо за това как биха реагирали на него медиите. Също така имаме и политически съвет, в който влизат най-добрите специалисти в страната.
- Ще се ангажирате ли с предстоящите избори?
- Да, ще се ангажираме. Не би трябвало една пиар агенция да проявява избирателност, но ние ще я проявим. Има един определен кръг от партии, с които бихме работили, и съответно такива, с които не бихме в никакъв случай.
-. Как изглежда честната изборна битка?
- Въпросът не е само в купуването на гласовете в буквалния смисъл. В страната съществуват много порочни практики. Купуват се медии и то на килограм.
Или пък се купуват за временно ползване. А това не може да не дава отпечатък върху изборите. Купуват се социологически агенции, които манипулират мощно и безкомпромисно общественото мнение. Тези агенции започват една година по-рано да дават резултати в полза на този, който им се иска, и това влияе на хората. Аз вече чисто логично знам кой какви цифри ще даде. Освен това се купуват цели партии. Формират се партии, които служат на олигархични интереси. Вече върви тенденцията олигарсите да си пускат хора във всички партии срещу заплащане. Има една теза, че те можели да не си пращат свои хора, тъй като направо можели да отидат да си купят депутати. Не е съвсем така, защото някои депутати, които по-отдавна са вече в оборот, доста забогатяха и станаха много скъпи. Политици не се купуват така лесно. Не че са станали по-честни, просто са по-скъпи. За да има честни избори, цялото общество трябва да преживее някакъв катарзис. Не ми се иска това да става по революционен път. А по-скоро да дойдат морални хора, които да проведат операция „чисти ръце".
- Името ви се появи в списъка на Комисията по досиетата като служител на ДС. Каква точно е била работата ви там?
- Аз съм бил журналист и за мен това е главното. Покрай това съм приел съвсем доброволно, без заплащане, от чувство за някакъв дълг, да бъда полезен и да оказвам помощ на българското разузнаване. Разузнаването засяга интересите на България навън и няма нищо общо с доносничеството. Но тази работа не е определяла живота ми, никога не съм зависел от това. Тоест, ако отида на война в Ливан, Индокитай и т.н., разузнаването няма да ми помогне. Дори и телевизията не ме изпраща, това са си мои рискове. Не съм имал чак толкова големи възможности, но пък винаги съм имал много добри контакти. Информациите, които съм давал, са били относно определен район по света кой ще управлява, какво ще му е отношението към България. Нямам причина да се срамувам. Когато излезе досието ми, се случиха много глупави неща. Някои водещи показаха, че имат комплекси, защото преди тях е имало някаква силна личност, и направиха всичко възможно, ако може. да ме оцапат колкото се може повече. Омесиха ме заедно с доносниците така, че да вървим в един кюп. Важен е предметът на дейност - разузнаването служи на интересите на България в чужбина. Предметът на дейност на Шесто е доносничество. Да се твърди, че разузнаването се е занимавало с доносничество, е пълна глупост. Най-глупавото е, че този закон беше направен, за да се види кой какво е направил в прехода - дали парите на България са изчезнали по линия на тези служби. Аз не съм видял някой това да изследва. Превръщаме го в клюкарска саморазправа. Екатерина Бончева прочела нещо и изтърси, че съм бил резидент. Написах писмо до комисията, че тя говори неверни неща и нарушава закона. До този
момент нямам отговор.
***
Иван Гарелов е създател и собственик на Агенция „Пан Стратегии и Комуникации" ЕООД. В продължение на 21 години е водещ на политическо-информационното предаване „Панорама" в БНТ. Автор е на редица документални филми от „горещи точки" на планетата. Директор на „Информация и публицистика" в Нова телевизия. Бил е и водещ на телевизионната игра „Вот на доверие" no bTV.
***
Соломон Паси
С личните си усилия и възгледи успя веднага след 1989 г. много видимо да допринесе за създаването на правилната почва, Върху която младата българска демокрация да порасне. България иде помни комитета „Кувейт", който той създаде, както и комитета по поканването и посрещането на папата.
Бойко Станкушев
Иван ме е научил на много неща - как да работя в екип, но да си нося отговорността сам, че не е задължително да си конформист, за да оцелееш в тогавашните условия. Научи ме да разделям работата от личния си живот, да чета книгите между редовете. Той е прекрасен кулинар и голям купонджия.

Няма коментари: