неделя, 8 февруари 2009 г.

Денис Хуанг Човекът, който украсява логото на Google

Банкер - 40 стр.
Денис Хуанг Човекът, който украсява логото на Google



Името на Денис Хуанг е почти непознато за повечето хора, но стотици милиони по света са виждали творенията му - той е човекът зад остроумно изрисуваното по различни поводи лого от началната страница на „Гугъл" (Google). Хуанг е артистът, който привлича погледите на ИНТЕРНЕТ потребителите с причудливите си „Гугъл завъртулки"(от англ. Google Doodles) около 50 пъти годишно, когато търсачката отбелязва различни национални, международни празници и други специални събития. И това е само малка част от работата му за Пари Пейдж и Сергей Брин, тъй като той е главният международен администратор на сайта и оглавява екип от 30 души. „Завъртулките" обаче си остават любимото занимание на находчивия компютърен специалист вече девет години. Роден в град Ноксвил, щата Тенеси, през 1978 г., Денис Хуанг израства в Корея. Там още като дете бил погълнат от изкуството макар и да не останал особено очарован от системата на преподаването му -стремеж към унифициране на всички творби на учениците и педантично придържане към определени стереотипи при изграждане на изображението. Когато семейство Хуанг се завърнало в Щатите, Денис бил тийнейджър и му се наложило да се адаптира към една съвсем нова среда, без дори да говори английски. Още тогава показал, че ученето му се отдава и бързо наваксал с уроците. На прага на колежа той бил убеден, че иска да учи във висше училище по изкуствата, но все не попадал на такова, което да го грабне със съзидателната си атмосфера. Докато не прекрачил прага на артфакултета на университета Станфорд -там не само се почувствал като у дома си, но и получил шанса да учи изящни изкуства, а като втора специалност - и компютърни науки. И, макар да бил с нагласата, че го очаква бъдеще на гладуващ художник, Денис Хуанг поел в друга посока. След първите му два семестъра в колежа, през 2000 г., неговият университетски наставник го насочил към прохождащата по онова време търсачка на Сергей Брин и Пари Пейдж - също възпитаници на „Станфорд". Хуанг започнал летен стаж като асистент-администратор на сайта, а в края на следването си вече бил изцяло отдаден на „Гугъл", работейки по 40 часа седмично. Съвместяването на уроците с професионалните му ангажименти го натоварвало извънредно, но именно образованието му привлякло вниманието на Брин и Пейдж. Всички в малката тогава компания били като едно голямо семейство и „скритите" таланти на служителите не оставали тайна за дълго. Самите основатели на Гугъл пробвали да украсят логото на началната страница за пръв път през 1999 г. с малка фигурка на човече, с което „информирали" посетителите на сайта, че в момента администраторите се намират на фестивала на горящия човек в пустинята Не-вада и не са на разположение. Последвали не особено сполучливите „завъртулки" по случай Деня на благодарността и Хелоуийн, докато Брин и Пейдж не се обърнали към Денис, за когото се знаело, че е следвал история на изкуството. Първият му опит бил за деня на френската революция. Оттам насетне изкуството, програмирането и уебадминистрацията тръгват ръка за ръка в професионалната дейност на 31 -годишния арт – компютърен специалист. Той черпи информация и вдъхновение от проучванията си за всяко специално събитие, сърфи-райки в Мрежата. Пред погледа му минават стотици образи, с чиято помощ генерира идеи за следващите си „творби". Макар да е свикнал с рисунките и скиците на хартия, Хуанг прави „завъртулките" си на електронен таблет (какъвто се използва в компютърната анимация) и после ги обработва на програмите Photoshop или Painter. Веднъж на всеки три месеца малка група от мениджъри на компанията се събира, за да обсъди календара от събития, които ще бъдат отбелязани по специалния „Гугъл" начин. Независимо дали става дума за празници, или за други актуални поводи, водещият принцип при оформлението на логата е забавният аспект на образа който ще се появи. Той трябва да е позитивен и обвързан само със събитието и с бранда „Гугъл". При разработката на ди-зайна се подхожда внимателно и към религиозната, етническата и националната специфика на дадения празник. Напрежението при подготовката за тази категория рисунки е по-голямо, тъй като Хуанг се стреми да ги оформи адекватно, т.е. без да обиди милиони хора поради погрешна интерпретация. В по-ранните си години като автор на „завъртулките" по случай Деня на благодарността той украсил надписа от началната страница със симпатична и съвсем безобидна пуйка. Това обаче провокирало остри реакции от страна на Бразилия, Австралия и други краища на Южното полукълбо, които обвинили сайта в пристрастие към Северното. Оттогава Денис е по-предпазлив и се старае да демонстрира по-широк кръгозор в своите малки „изложби". За Коледа например се използва по-неутрална символика, например снежен човек или ледени висулки. Защото преди време французите например се почувствали обидени, виждайки как в Деня на Сейнт Джордж (Св. Георги понашему) в логото се е намърдал светецът с копие, устремено към змея. Англичаните пък се оплакали, че френският флаг присъства твърде натрапчиво на началната страница в Деня на революцията. Днес обаче хората от „Гугъл" са по-космополитни и подобни недоразумения не безпокоят креативния ум на Денис Хуанг Дизайнът на логото заема малка част от професионалния му делник, тъй като за него са отредени 20% от времето за разработка на проекти, които се полагат на служителите на „Гугъл". Но понякога артистът прекарва много извънредни часове в рисуване на скици, ако конкретният повод го изисква. Една подобна мащабна идея е изработването на индивидуални лога за всичките 32 отбора на Световното първенство по футбол през 2006 година. По същия начин и картинките за Олимпиадата в Пекин се радваха на одобрението на милиони фенове по света. Сред потребителите на сайта има и такива, които не само поощряват работата на Хуанг, но и му дават нови идеи за образи или събития, които да бъдат отбелязани подобаващо. „Гугъл" насърчава креативността и на децата, провокирайки въображението им с периодични конкурси за авторски „завъртулки". А личните пристрастия на Денис падат върху честването на годишнините от рождението на великите художници, на чието творчество се е възхищавал още от дете. Работата по логата за тези дати е от особено значение за артиста на „Гугъл" - колкото приятна и вдъхновяваща, толкова и отговорна. Все пак става дума за гении като Хуан Миро, Рене Маг-рит, Клод Моне, Ван Гог, Микеланджело, а техният трудно се поддава на имитация. Без да претендират за изключителна стойност или пък да бъдат показвани в елитни галерии и музеи, култовите „Гугъл завъртулки" се радват на огромната аудитория от потребители в Мрежата, чакащи с нетърпение следващите хрумвания на автора. А отзвукът им е забележителен - преди няколко години Джеймс Уотсън, един от откривателите на ДНК, поискал автограф от Хуанг върху принтирано копие на ДНК-логото, с което „Гугъл" отбеляза 50-ата годишнина от научното откритие. Денис Хуанг е сред най-влиятелните графични дизайнери в бизнеса, но не се поддава на суетата и отделя повече внимание на „лицето" на „Гугъл" и на начините то да бъде видяно в по-хуманна светлина, различна от тази на мощната електронна машина за търсене на информация.

Няма коментари: