неделя, 8 февруари 2009 г.

Най-голямото риалити шоу

Капитал - 34 стр.
Най-голямото риалити шоу

Зорница СТОИЛОВА

bTV и "Нова тв" се впускат в битка за оцеляване на свиващия се рекламен пазар
От създаването на частните национални телевизии в България досега "Нова тв" винаги е била в може би по-неизгодната, но със сигурност по-интересна позиция - номер две след лидера bTV.
Второто място винаги е било повод за мотивация и стремеж към доказване от страна на "Нова тв". Конкуренцията между двете частни национални телевизии ще става все по-интересна, защото в условията на свиващ се рекламен пазар борбата ще е за всеки зрител и всеки рекламодател.
Доказва го и фактът, че за пръв път в началото на тази година тв каналите намалиха рекламните си тарифи, вместо да ги увеличат, и започнаха да стават все по-гъвкави в пакетните си рекламни предложения. Сега дойде ред на състезанието през атрактивните и обновени програмни схеми, които целят да привлекат повече и по-лоялни зрители.
bTV вече започнаха да излъчват новия сезон на приключенския формат Fort Boyard, подготвят третото издание на музикалното риалити Music Idol, а тази седмица стартира и 12-серийното токшоу "Операция Слава", посветено на българската история, с водещ Росен Петров. Телевизията се готви да пусне и ново форматно предаване в часовия пояс между 18.00 - 18.30 часа на мястото на телевизионната игра "Това го знае всяко хлапе", която според мениджмънта е изчерпала потенциала си. А доскоро минаваха години, докато едно "изчерпано" предаване паднеше от ефир...
От началото на годината в "Нова тв" се случват далеч по-големи промени, които целят не само да разнообразят програмата на телевизията, но и издават стремежа на новия й собственик - шведската медийна група MTG да обхване по-широка аудитория чрез всички свои канали в България. Освен "Нова тв" в портфолиото им влизат Diema, Diema 2 и Diema Family. "Целта ни е да осигурим на българската публика висококачествено съдържание чрез всички наши канали съвместно. Трябва да има по нещо за всеки", обясни пред "Капитал" изпълнителният директор на "Нова тв" и каналите Diema Якоб Андерсън. И ако каналите от групата Diema са по-скоро таргетирани към мъжете заради засиленото присъствие на спортни програми, Diema Family е ориентирана към семейната аудитория, "Нова тв" следва да привлече по-голяма женска аудитория.
Новата "стара" програмна схема
"Програмната схема на всяка телевизия е динамично образувание, така че промените са естествено явление, но не считам, че в програмната схема на "Нова тв" до момента сме взимали радикални решения, а по-скоро плавно обновяваме ефира и подреждаме схемата така, че всяко предаване да попадне на точното си място", коментира Олга Лозанова, програмен директор на "Нова тв".
Тя определя като една от най-смелите стъпки в ефира на "Нова тв" промяната в концепцията на сутрешния блок "Здравей, България", който разчупи традиционния модел на ранните предавания - силен акцент върху политически въпроси и наложи по-светски подход към темите и гостите си. "Ние не премахваме политическите теми, а се опитваме да променим сутрешното говорене по всякакви теми. Смятаме, че свършва времето на истеричното политизиране и ще се опитаме да го докажем в ефир", казва Лозанова.
По-внимателният поглед върху програмната схема на "Нова тв" обаче издава, че заложените промени са всъщност добре изпитани стари формули, които са доказали успеха си през годините. Така всъщност 2009 г. маркира периода на "голямото завръщане" в телевизията - на познати лица, продуценти и предавания. Още в началото на януари отново се завъртя телевизионната игра "Стани богат", а от 16 февруари в ефир се завръща едно от най-популярните лица на "Нова тв" Гала с женското токшоу "На кафе" с освежена концепция. "[То] е "институция" в женската сутрешна телевизия и досега не смятам, че се е появило предаване, което да му бъде конкурент", мотивира избора си да възроди предаването Олга Лозанова. Друго познато лице от ефира на "Нова тв" - Мартин Карбовски, започва да води документална поредица за българските емигранти от 21 февруари всяка събота от 18.00 часа. А от 2 март продължава излъчването и на сериала, продуциран от телевизията - "Забранена любов".
Нико Тупарев, продуцентът, който стои зад успеха на ключови за телевизията проекти като първите сезони на Big Brother и "Стани богат", също се завръща в "Нова тв", след като я напусна със скандал миналата година и направи танцовото шоу Dancing Stars за конкурентната bTV. "Конфликтът ми беше личен и принципен, никога не съм си развалял отношенията с телевизията", обясни Тупарев пред "Капитал". Той вече е започнал работа по третия сезон на VIP Brother, който тази година ще изненада с обрат в концепцията. Идеята е популярните участници в шоуто да преминават през различни изпитания в името на благотворителни каузи. "Смятам, че ролята на известните хора в обществото е да бъдат ментори и да дават добър пример на останалите", обяснява замисъла си Нико Тупарев и добавя: "Нашите звезди експлоатират славата си по доста скучен и еднообразен начин. Липсва им всякакво новаторство и личен пример. И ние им даваме шанс и форма да се покажат каквито са или каквито хората очакват от тях да бъдат."
В праймтайма телевизията ще заложи и на друго форматно предаване - "Страх", на което продуцира българска версия. Шоуто обещава да бъде най-екстремното в българския ефир досега и се явява отговор на приключенските формати Survivor и Fort Boyard, които bTV наложи.
Интересен завой в програмната схема на телевизията е завръщането на предаването за разследваща журналистика "На чисто" в най-гледаното време. "Новините и публицистиката са гръбнак в програмната политика на "Нова тв" и ще вървим към все по-голямо жанрово разнообразие в тази посока", обяснява програмният директор Олга Лозанова и добавя: "Една от запазените марки на нашите новини е разследващата журналистика и затова предаване като "На чисто" естествено принадлежи към новинарския блок. С увеличаването на времетраенето на централната емисия стана възможно позционирането му в праймтайма и рейтингите доказаха, че решението ни е правилно."
Пакетни предложения
Анонсирането на промените в програмната схема на "Нова тв" беше подкрепено и с промяна в рекламната политика на медийната група MTG, която от началото на годината предлага в пакет всички канали от своето портфолио с обединени рекламни тарифи. "Въведохме малко по-различен начин на продажба на каналите, който е в съответствие със стратегията "медийна къща". Този подход ни позволи да осигурим на клиентите по-добър продукт и по-висока стойност в замяна на техните рекламни пари", обясни изпълнителния директор на "Нова тв" и каналите Diema Якоб Андерсън.
Според управляващия директор на медиа агенцията Media Direction/BBDO Боряна Несторова сливането на "Нова тв" и Diema групата в обща рекламна стратегия е било логична стъпка за MTG, защото по този начин се оптимизират разходите им. "Каналите Diema и преди бяха включени в микса на рекламодателите, новото е, че сега се предлагат на цената на "Нова тв", обръща внимание Несторова.
Тази практика всъщност не е нова за българския пазар. bTV също предлага на клиентите си допълнителна оптимизация на цената, ако решат да инвестират парите си и в по-малките канали FoxLlife, FoxCrime, National Geographic и GTV, които попадат под шапката на националната bTV. Това е един от инструментите, с който телевизията осигурява стимул на рекламодателите да продължават да инвестират в тв реклама.
"Нова тв" обаче все още изостава от bTV в онлайн състезанието. Почти цялото съдържание на телевизията на News Corp. вече е достъпно на нейния интернет сайт, докато каналите на MTG все още не качват видеосъдържание онлайн. И това обаче е на път да се промени. "Ще увеличим съдържанието на всички наши уебстраници, за да осигурим на аудиторията си още един начин за достъп до съдържанието ни", категоричен е Якоб Андерсън. "Това означава, че те ще могат да гледат любимите си програми on demand (по заявка - бел. ред.), независимо дали става въпрос за "Забранена любов" или футбол. Освен това планираме да излъчваме всички мачове от Шампионската лига на УЕФА на нашия медиен уебсайт. Нещо, с което имаме положителен опит от излъчванията на Евро 2008", допълва той.
Задълбочаващата се конкуренция в условията на свиващ се рекламен пазар, адаптирането на телевизията към интернет и неизбежния преход към цифровизация (виж текста на стр. 33) всъщност ни правят свидетели на едно не по-малко атрактивно бизнес риалити шоу - битката между телевизиите за вниманието на зрителите и за инвестициите на рекламодателите.

Няма коментари: