петък, 13 февруари 2009 г.

Съдят Google в Милано

сп. BusinessWeek - 52 стр.
Съдят Google в Милано

Марк СКОТ, BusinessWeek

Кой е отговорен за планината материали, генерирани от потребителите и качвани 8 интернет? Това е въпросът, чийто отговор ще търси съдебният процес на 18 февруари в Милано, засягаш, четирима мениджъри от Google. Мъжете, включително главният юрист на търсачката Дейвид Дръмънд, са обвинени в клевета и нарушаване на личната неприкосновеност по повод публикуването на обиден клип на видеосайта на Google през 2006. Ако бъдат осъдени, очакват ги до 36 месеца в затвора. Google отхвърля обвиненията и защитава мениджърите. Делото повдига тревожни въпроси и за отговорността на интернет компаниите, като социалната мрежа Facebook и дъщерната компания на Google за видеоматериали YouTube, за съдържанието, слагано на сайтовете им от външни лица. Досега те бяха отговорни за материали, намерени чрез техните инструменти за търсене, а не за материали на трети страни. Но в миланското дело прокурорът франческо Каяни ще поддържа тезата, че компаниите носят отговорност за всички материали онлайн, дори да не знаят, че са там. Той обвинява
конкретни лица от Google, a не самата компания. Това е първият съдебен процес, в който се търси наказателна отговорност на физическо лице за предполагаеми нарушения от страна на компания на нормите за защита на данните.
ИЗНЕНАДА И ШОК
"Изненадани и шокирани сме", признава Тревър Хюз, изпълнителен директор на Международната асоциация на работещите в сферата на личната неприкосновеност (IAPP). Тя не участва в процеса, но го следи отблизо. Италианското дело, което бе отложено от очаквания старт на 3 февруари, визира триминутен филм, качен в италианския сайт на Google Video през 2006. Във видеоклипа се вижда как четирима тийнейджъри от Торино дразнят момче със Синдрома на Даун. След като получи две оплаквания за съдържанието, Google съобщи, че е премахнала клипа в рамките на 24 часа. Но италианските власти, които не отговориха на обажданията ни във връзка с материала, са категорични, че клипът изобщо не е трябвало да бъде качен. Google призна, че клипът нанася обида. И заяви: "Искрено съчувстваме на жертвата и семейството му. Радваме се, че в резултат на нашето сътрудничество хулиганите В клипа бяха идентифицирани и наказани."
Отговорен ли е интернет гигантът за всички материали на видеосайтовете му? Според американското и европейското право доставчиците на интернет като AOL не носят отговорност, защото не са собственици или създатели на данните. Вместо това те се определят като канали, предаващи информацията, като я хостВат, без да добавят редакция или да я съхраняват. "Ако нямат представа за обидния материал и не редактират публикациите, интернет доставчиците са защитени", обяснява Луис Принс, юрист в лондонската кантора по медийно право Harbottle & Lewis.
НЕЯСНА ПРАВНА СФЕРА
Но телекомуникационните наредби, на които се основава такава защита, са писани години преди скорошната експлозия материали, генерирани от потребителите. Сега е налице неясна правна сфера около Google и компания прилича ли повече на интернет
доставчик, или на традиционен доставчик на съдържание, отговорен за материалите, които разпространява. Google попада във втората категория, включваща медии като вестниците и списанията. И подлежи на преследване по италианските закони (както и във всички други юрисдикции по света) за нарушаване защитата на данните, свързани със съдържание, генерирано от потребителите. "Не виждам съществени разлики между европейското и италианското законодателство по тези въпроси", заявява Роко Панета, партньор в италианската правна кантора Studio Legale Panetta u бивш служител в Италианска служба за защита на данните. Google не за първи път е обвиняван, че е no-скоро доставчик на съдържание, отколкото интернет доставчик. През 2006 белгийската издателска група Copiepress осъди гиганта за изваждане на защитени с авторски права заглавия в услугата си Google News. Следващата година медийният конгломерат Viacom заведе дело срещу Google за $ 1 млрд. за "масивно умишлено нарушаване на авторските права" във връзка с пиратско съдържание, качвано в YouTube. Делото все още се гледа. А през 2008 френският търговец на дребно Louis Vuitton спечели процес срещу търсачката във франция за нарушаване на търговска марка, свързано с рекламната система AdWords на Google. Google обжалва пред Европейския съд в Люксембург. ЛИПСВА ОРЪЖИЕТО Google отказа коментар по делото в Милано, но медийните репортажи съобщават, че четиримата мениджъри са Дръмънд, бившият главен финансов директор Джордж Рейес, глобалният съветник по лична неприкосновеност Питър флайшър и Арвинд Десикан, отговаряш за Google Video в Европа. Никой от тях не е в Италия, но процесът може да продължи без присъствието им, посочват източници. Не е ясно защо италианският прокурор е нарочил четиримата, тъй като те не са пряко ангажирани с обидния клип. Хюз от IAPP смята, че ще е трудно да се докаже умисъл без улики, свързващи мъжете със случая. "Липсва оръжието - коментира той. - Прокурорите трябва да докажат, че мениджърите са знаели за клипа, което не е така." В крайна сметка процесът в Милано е сигнал към мениджърите на другите компании и техните отговорности. Повечето дела за защита на личните данни са повдигани срещу корпорации, но има закони, особено в Европа, които търсят наказателна отговорност от физическите лица. "Усеща се известно самодоволство, че наказателни санкции никога няма да бъдат използвани - посочба Хюз. - Италианското дело е повод за размисъл."

Няма коментари: