Капитал - 48 стр.
Хайде на концерт
Маргарита НАСЕВА
Ticketmaster и Live Nation се готвят да създадат световен колос в музикалния бизнес
От няколко седмици музикалният бизнес е нащрек. Световният лидер в продажбата на билети за концерти и развлекателни събития Ticketmaster Entertainment усилено си търси годеница. Според изтекла в медиите, но не официално потвърдена информация сред кандидатките са едни от най-големите организатори на концерти: Live Nation и Anschutz Entertainment Group (AEG). Изглежда обаче, че Ticketmaster повече си пада по Live Nation.
Съюз между гиганти
Вече е ясно, че ако се осъществи, обединението на световните лидери - единият в бизнеса с концерти (Live Nation), а другият в продажбата на билети (Ticketmaster), ще се роди нова суперсила в музикалната индустрия, чиято пазарна капитализация ще надхвърля 700 млн. долара и ще държи правата на над 200 изпълнители като Мадона, Кристина Агилера, "Ийгълс".
Ticketmaster Entertainment продава билети за концертите на звезди като Елтън Джон и Брус Спрингстийн. Компанията е създадена през 1976 г. от студенти в Аризона. В наши дни тя работи на 20 пазара от Бразилия до Китай и Нова Зеландия. През 2007 г. е продала 141 милиона билета на стойност над 8 млрд. долара. Освен класическия си пазар на хартиени и електронни билети в света Ticketmaster напоследък пробива и в бизнеса с изпълнители. През миналата година тя купи контролен дял в компанията за откриване на таланти Front Line Management и си осигури правата за "Аеросмит", "Гънс енд роузис", Кристина Агилера и други знаменитости.
През 2003 г. Ticketmaster стана собственост на InterActiveCorp, но пет години по-късно отново възвърна самостоятелността си и пусна свои акции на борсата Nasdaq. Самостоятелният живот в период на рецесия на американския пазар обаче носи своите рискове и акциите на Ticketmaster бързо поевтиняха - от 27 долара през август, когато се отдели от InterActiveCorp, до близо 7 долара в сряда (4 февруари). Въпреки това през миналата година Ticketmaster отчете нетна печалба от 169 млн. долара при продажби за 1.2 млрд. долара. Позициите й обаче са все по-застрашени от набиращата темпо конкуренция в лицето на платформата на eBay Inc. за онлайн продажби на билети StubHub, както и от развалянето от 1 януари 2009 г. на споразумението за продажба на билети за концертите на Live Nation.
Милиони за шоу
Live Nation е създадена през 2005 г. в Бевърли хилс (дотогава е част от Clear Channel Communications). Компанията е сред най-големите организатори на концерти в света. Тя продуцира над 16 000 концерта на 1500 изпълнителни в 57 страни и продава около 45 млн. билета на година. Неотдавна успя да "отмъкне" Мадона от нейната звукозаписна компания Warner Music, като й предложи 120 млн. долара и правото да участва в определянето на цените за нейните концерти, обвързвайки я със себе си за следващите десет години. През април миналата година компанията привлече и нюйоркския рапър Джей Зи с подобно споразумение на стойност 150 млн. долара. През 2007 г. компанията отчете загуба от близо 12 млн. долара от продажби на стойност 4.2 млрд. долара.
Напоследък двата гиганта влязоха в
открита конкуренция
През миналата година Live Nation хвърли усилия върху изграждане на инфраструктурата сама да продава билети за своите събития, настоявайки, че така ще има по-голям дял от печалбите. Стремежите й са породени от по-високата норма на печалба при продажбата на билети - 25%, в сравнение с едва 4% при организирането на концерти, изчислява Times. При това положение е нормално Ticketmaster да се опита да укроти амбициите на Live Nation по отношение на бизнеса с билети, отбелязва Бенджамин Могил, анализатор от Weisel Partners, пред агенция AP. От друга страна, чрез сделката Ticketmaster ще затвърди позициите, които придоби на пазара на известни изпълнители с покупката на мажоритарен дял във Front Line Management.
Неясната сделка
Предполага се, че новата компания ще се нарича Live NationTicketmaster. Според изтекла в медиите информация сделката ще бъде извършена като сливане между равнопоставени компании и не предвижда плащане на пари в брой. По информация на New York Post директорът на компанията InterActiveCorp (от която неотдавна Ticketmaster се отдели като самостоятелна фирма), Бари Дилър ще бъде председател, а директорът на Live Nation Майкъл Рапино - изпълнителен директор. До редакционното приключване на броя не се появиха официални потвърждения и съдбата на новия гигант в музикалния бизнес продължи да тъне в догадки. Поради началния етап на преговорите дори се изказват предположения, че те може да се препънат в уточняването на детайлите, но е сигурно, че в този си вид съюзът ще създаде проблеми в очите на антитръстовите власти. Не и изключено в преговорите да се намеси и другият гигант в организирането на концерти - AEG.
Във вихъра на промените
Евентуална бъдеща сделка би била логичен етап към консолидация на музикалния бизнес, чийто модел напоследък претърпява сериозни промени. Навремето той се контролираше от звукозаписните гиганти като Universal Music, Warner Music, EMI, Sony, BMG, но интернет и нелегалните сваляния на музикално съдържание от глобалната мрежа постепенно променят облика и силите в него. На записаната музика започва да се гледа почти като на безплатна стока, което придава ново значение на концертите и продажбите на билети, коментира в. Independent. Потребителите очевидно смятат, че изпълнението на живо има по-висока стойност, отколкото покупката на CD, смята Алън Едуардс, изпълнителен директор на Outside Organisation, която работи с изпълнители като Дейвид Бауи, "Дъ Ху" и Ейми Уайнхауз. Според него хората започват да преосмислят колко специални могат да бъдат известните изпълнители. Мнението му се подкрепя от проучване на университета в Принстън, според което в периода 1996 - 2003 г. цените на билетите за концерти са "експлодирали" с 83%. Макар че продажбите като цяло са намалели, феновете били готови да плащат по-високи суми, за да видят любимите си изпълнители на живо. Тази преоценка гарантира, че нормата на печалба в продажбите на билети ще остане висока и че световният лидер Ticketmaster рано или късно ще си намери булка по вкус.
неделя, 8 февруари 2009 г.
Хайде на концерт
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар