неделя, 8 февруари 2009 г.

Сутрешният тв епос заспа на лаврите

Поглед - 16 стр.
Сутрешният тв епос заспа на лаврите

Надежда НЕНОВА

„Здравей, България" с Милен Цветков направи рязък скок към „жълтия" фронт
т 6,45 до 9,30 ч всяка делнична сутрин ефирните телевизии водят епична битка за зрителското внимание. Само допреди два месеца дали зрителят ще предпочете „Денят започва" по БНТ, „Здравей, България" по Нова тв, или „Тази сутрин" по bTV, беше определяно главно от поведението на водещите.
Някак обаче БНТ изпадна от епоса въпреки промяната в студиото и избора на Виктор Николаев за лице на сутрешния блок. В ефир война с всички средства се водеше между двойките Николай Бареков - Анна Цолова и Георги Коритаров -Лора Крумова. Сега на мястото на Коритаров е Милен Цветков, а Анна Цолова бе заменена от Петя Стефанова. Въпреки че първоначално в медийното пространство наложените промени бяха приети като козметични, се оказа, че в Нова тв те са съществени. И ако до този момент зрителите трябваше да избират между по-добрите политически анализи и скандали, сега избират между политиката и шоуто.
„Със смяната на формата се диференцира и аудиторията. Наистина в един момент се оказваше, че хората, които не се интересуват от политика и особено понякога от безумно скучните коментари на разни политици, това бяха хората, които оставаха без алтернатива. В този смисъл, ако Милен Цветков насочва към друг таргет предаването си, може би имал успех", каза за ПОГЛЕД изпълнителният директор на МБМД Мирослава Радева.
Все още е рано да се правят заключения дали гледаемостта на сутрешните блокове се е увеличила, твърдят медийните анализатори. Пийпълметричните агенции не отчитат разликата между времето, когато Лора Крумова водеше „Здравей, България" до 19 януари и след това, когато се включи и Милен Цветков, и показват данните за целия месец. Така не може да се направи заключение и дали смяната на водещия и профила е повлияла на зрителския интерес. Според данните на TV plan/ TNS и през янеари 2009 сутрин най-гледана е „Тази сутрин" с 5,6% рейтинг, „Здравей, България" е с 2,7%, а „Денят започва"
има едва 1,7%. Пазарният дял на bTV в този часови пояс е 45,6, на Нова тв - 21,9, а на БНТ - 13,6. Според GFK пък „Тази сутрин" е с рейтинг 5,1%, а „Здравей,
България" - 3,2%. Пазарният дял съответно е 38,2 на bTV и 23,7 на Нова тв.
„Разликите в данните на двете агенции са в рамките на стохастичната грешка. Смятам, че българската медийна среда трябва да си подреди двора. Медиите отказват да го направят, отказват да приемат някакви правила, поради което и Господ да слезе тук, няма да се променят нещата, след като няма желание. Това е като с убийствата на пътя. Ако в крайна сметка всички не изпитват достатъчно респект към закона и не смятат, че законът ги брани лично, то ще се получава по този начин. При нас продължава да е в сила максимата „законът е врата у поле. Ако искам - ще мина през нея, ако не искам - няма", обясни данните Радева.
Според нея проблемът с рей-тингите е в клиентите на агенциите: „Спомням си, когато бях изпълнителен директор на GFK, съвсем директно Уляна Пръмо-ва ми каза: „Питат ме защо ще финансирам система, която ще дава данни, които са ниски за мен". Според мен отговорът е много ясен: защото изпитваш доверие в тази система и това не може да има нищо общо с това какви рейтинги ти дава, особено ако са обективните. За българските медии рейтингите са верни само тогава, когато показват това, което те искат. Като при политиците. И няма значение коя е пийпълметричната система. Което просто е зачеркване на правилата на играта от самото начало. Затова не можем да кажем дали и на кого са верни резултатите".
Това е една от причините за еднообразието в телевизията. Другата е в липсата на желание за промяна. „Просто се дължеше на липса на желание у журналистите и медиите да се развиват. Бивша водеща от bTV сподели преди време, че от телевизията са й казвали: „Този рейтинг ни стига, няма нужда нищо да променяш". Както се казва -липса на стимул, надвили са си на масрафа", каза Мирослава Радева.
Предаването на Милен Цветков обаче напълно разчупи модела на вече наложения сутрешен блок. Или, иначе казано, направи рязък скок от сериозната до степен скучна политика към чисто „жълтия" фронт. Това със сигурност ще доведе и до рязка промяна в аудиторията на предаването. И или ще го изведе напред, или ще го срине. „Ако в резултат на опитите на Милен да промени стила на „Здравей, България" качи рейтинг, ако трупа авторитет и хората го гледат и предпочитат, значи е постигнал успех и ще бъде възнаграден от ръководителите си. Ако обаче губи популярност, със сигурност няма да му бъде простено - категорична е Радева. - Но на това, което той прави, едва ли аз точно съм му таргета".
Проблемът с таргета на предаването не е никак маловажен, защото, ако се окаже, че публиката от 7,00 до 9,30 наистина се интересува от клюки и жълтении, тогава този подход ще проработи. Но е твърде вероятно да се окаже и че публиката, която би гледала сутрин телевизия, не иска да гледа не само политика, но и скандали, присъщи на жълтата преса. „Почти убедена съм, че този подход не е предварително тестван - заяви Мирослава Радева.
- В bTV например си правят програмната схема с много внимателно изучаване на настроенията на аудиторията. Директорът на „Рисърч" отдела на bTV Маргарита Александрова дори преди време обясни, че за да си оформят програмната схема по този начин, са правили серии от фокус групи. При Нова тв сякаш винаги е било малко на принципа на „проба-грешка". Може обаче Милен да е уцелил десетката".
***
„Сутрешните блокове съвсем ще заприличат на риалити, а новините - отчасти. Ще има все по-малко същински публицистични предавания. Поне в рейтинговите телевизии. Сериозната журналистика ще се изнесе в маргинални медии. Това ще даде тежест на малки и амбициозни проекти като Ре:ТВ или тв „Европа". Те ще станат медиите на социалноактивния градски човек", заяви в последния брой на ПОГЛЕД за миналата година доц. Георги Лозанов.
***
Текст под снимка
Рязката промяна на модела на „Здравей, България", която направи Милен Цветков, или ще го доведе до огромен успех, или ще го срине на дъното

Няма коментари: