понеделник, 2 февруари 2009 г.

Д-р Петер Хохегер:,PR експерт: Имидж не се лъска само за 1 година

Труд - 8 стр.
Д-р Петер Хохегер:,PR експерт: Имидж не се лъска само за 1 година



Петер Хохегер е основател на една от най-големите компании за връзни с обществеността и лобизъм в Австрия „Хохегер". В началото на 2008 г. тя бе ангажирана от българското правителство за градежа на положителен имидж на страната ни в Европейския съюз. За тази услуга бяха платени 1,87 млн. лв.
Но работата на „Хохегер" бе усложнена от негативните доклади от Брюксел за борбата с престъпността и корупцията, проблемите с евро-фондовете и ред други скандалиЛ
- Д-р Хохегер, за 1 г. трябваше да промените имиджа на България в ЕС. Успяхте ли?
- За година не е реалистично да се очаква промяна на имиджа на една страна, процесът трае 3-4 г. В бъдеще такъв проект трябва да се обсъди и с опозицията. Подобряването на имиджа на България засяга представянето в чужбина на всички политици. Трябва да е ясно кои спорове ще се изнасят извън границите и кои не.
И в Австрия управляващи и опозиция спорят, но има основен консенсус, определящ образа на страната. България също трябва да постигне това. Опозицията не трябва само да критикува, но и да се пита какъв е нейният принос за имиджа на страната. Ако съм политик, трябва да рекламирам родината си.
- Как ще измерите свършеното от вас?
- На базата на медийното присъствие на България и
на проведените разговори. Едно от предложенията ни бе да се работи за убедителността. България показа, че я управляват реформатори. За да бъде постигнато това, събирахме мнения от политици от целия ЕС и от опозицията в страната. Обобщавахме предложения и критики и ги представяхме на премиера Сергей Станишев.
- През 2008 г. бе назначена вицепремиерка за еврофондовете - Меглена Плугчиева.
- Тя има воля за промяна. Важно е дали има право да се меси в работата на министерствата или трябва само да дава съвети. Назначаването й е сигнал към Европа.
- Обобщавам - за 1 г. Европа е забелязала нараснала убедителност на българските политици и назначаването на Плугчиева. Още нещо?
- Начинът на комуникация. Един от съветите ни беше да не се разкрасяват нещата, а да се представят балансирано-какво е свършено, какво не, и защо. Например защото липсват ресурси, разбирателство. Тази аргументация е автентична. Знакът е: Полагаме усилия, свършили сме нещо. Имаме още работа, но продължаваме. При разговорите с чужди журналисти, на които присъствах, Станишев направи това и беше много убедителен.
Журналистите пишат за България, но не са я посещавали отдавна. Те получиха възможността да я видят сега, да срещнат управляващи и опозиция. Държавното управление, също като на една компания, е като къща от стъкло. Всеки се добира до информацията, която желае.
SMS гадател казва
Lucius Cornelius разказва в sulla.blog.bg за реклама в списание за гадаене.
„Ако те вълнуват куп въпроси: дали той те обича, дали ще започнеш работа, дали ще отидеш с него на море... или всичко, което ти дойде на ум..." Така започва една реклама...От мен се иска да пусна SMS c въпроса си срещу 1,20 лв. и да изчакам секунда-две... И така:
Сула (блогър): Ще започна ли новата работа? Гадател: Шансовете нарастват, но не е сигурно.
Сула (мъж): Той обича ли ме? Гадател: Да, съдбата ти подава ръка... Я виж ти! Дава съвсем смислени отговори и ако бях малко момиченце, на което родителите са подарили GSM, щях да бъда развълнувано и изпълнено с трепетни очаквания!
Сула: Ще отида ли с него
на море? Гадател: Съдбата е благосклонна, но само ако положиш усилия.
Сула: Ще правим ли неприлични неща? Гадател: Нещо пречи, за да стане.
Хм... Какво ли е това, което пречи... Продължавам с по-фундаментални въпроси: Сула: Кой може да гарантира, че Дяволът не е замесен в Божественото творение? Гадател: Съдбата е благосклонна, но само ако положиш усилия.
Ако А=В и В=С, то А=С. Следователно въпросът „Кой може да гарантира, че Дяволът не е замесен в Божественото творение?" може да се зададе и по друг начин: „Ще отида ли с него на море?", доколкото тези два въпроса имат един и същ отговор... Аз, общо взето съм доволен...
Въпросът е доколко посланията са убедителни.
- На страницата на австрийското МВнР, в раздел „Туристическа информация" пише, че „натрошените тротоари" в София крият опасност за пешеходците. Подобрявайки имиджа на България, не успя ли „Хохегер" да убеди австрийските дипломати в обратното?
- Нашата задача беше да рекламираме процеса на реформи в Страната, т. е. това не е било част от нея. Препоръчвам на правителството да подобри и да синхронизира информацията за страната в отделните държави. Това е трудоемка задача и сигурно липсват ресурси за реализацията й, но трябва да се направи.
- Година след като похарчи 1 млн. евро за имиджа си, България беше изобразена в Брюксел като тоалетна. Как е възможно това?
- В този проект са омаскарени и други страни. Изненадан съм, че инсталацията се показва, но е важна и свободата на изкуството. Трудно е за едно правителство да реагира правилно, когато е засегнато националното достойнство. Случаят е като Гордиев възел. Може само да се извлече поука и в бъдеще да не се стига до осмиването на цели народи.
- Какви трудности имахте в работата си с българското правителство?
- Работата с правителства се усложнява от факта, че актуалните за деня неща имат приоритет пред проекти като нашия. Много срещи пропаднаха, защото конкретният политик нямаше възможност да дойде.
При убедителното представяне на посланията премиерът Станишев и вицпремиерката Плугчиева доказаха, 4е са политици с европейски формат. Погледнати от страната на вътрешната политика, нещата може и да изглеждат различни.
Що се отнася до презен-тацията и аргументацията, важна роля изигра фактът, че Станишев говори брилянтен английски, а Плугчиева - отличен немски и английски.
- Значи за имиджа ни решаващи са езиковите умения на политиците?
- Предизвикателство е за управлението на страната да се подсигурят най-способните. Задължително е те да владеят чужди езици. В България има голяма разлика в заплатите в държавната администрация и в частния сектор. За правителството не е лесно да намери образовани хора, фирмите ги наемат първи.
- Колко експерти от „Хохегер" работиха по лъ-скането на имиджа ни?
- Близо 30 души. На всеки 2 месеца изпращахме доклад с информация за процесите в България до 1500 ключови фигури от медиите и политици.
В Еврокомисията (ЕК) стана ясно, че не е достатъчно да се дават указания, България трябва да бъде продкрепяна при реализацията на промените. Администрацията не може да се смени от днес за утре - става дума за образование, размер на заплатите. ЕК вече знае, че трябва да прояви повече разбиране. Това е резултат от по-открита комуникация. То успя да каже: Реформираме. Срещаме следните трудности. Имаме нужда от конкретна подкрепа.
Това е открито общуване, отдавна упражнявано от старите членки.
- Имахте задача да консултирате правителството как да действа в ситуации на криза. Какво е основното в този случай?
- Да не изчаква, а веднага да действа. Да се назовават проблемите. Така правителството само определя скоростта на информацията и посланията.
- Не беше ли прибързано наемането на агенция за подобряване на имиджа преди да са реализирани реформите?
- За професионалната комуникация важи правилото колкото по-рано, толкова по-добре. 1 млн. евро е внушителна сума за България. Но ако тя се раздели на 6-7 държави и нашия екип, става ясно, че това са малко пари. В ЕС страните отделят години наред по 3-4 млн. евро.

Няма коментари: