вторник, 28 октомври 2008 г.

Мобилната реклама не е просто послание

Пари - 28 стр.
Мобилната реклама не е просто послание

Боряна НИКОЛАЕВА

Засега пазарът у нас е на фаза опити, но през следващите година-две предстои сериозно развитие
Мобилната реклама е бързо набиращ скорост комуникационен канал в рекламния микс на компаниите по света. С над 3 млрд. мобилни потребители на планетата и изключително ценни възможности за таргетиране и персонализиране на съдържанието мобилната реклама заявява много сериозни амбиции да се превърне в основен инструмент за информирането на потребителите.
Пионерите
Първата лястовица в мобилната банерна реклама у нас е площадката mini.mail. bg - версия на популярната електронна поща Mail.BG, предназначена за мобилни устройства, а първият български мобилен рекламодател е VIVATEL. За 9 месеца неговата реклама беше видяна над 300 000 пъти, коментира Ани Великанова, директор Маркетинг и продажби в Мейл.БГ ЕАД. Обратната връзка, особено
в началото, беше значително по-висока, отколкото на стандартна рекламна позиция в интернет сайт, добавя тя. Надявам се, че скоро в mini.mail.bg ще видите и принципно нови начини на използване на мобилна реклама, казва Великанова. Засега пазарът у нас е на фаза опити, но със сигурност през следващите година-две предстои сериозно развитие. Това е нов интерактивен комуникационен канал, който дава абсолют-
но нови възможности на рекламодателя. Начинът на използването е различен от всички познати досега похвати и това е една от предпоставките за развитието на рекламирането, добавя Великанова. Все пак пред интернет рекламата има няколко пречки: все още ниско потребление на мобилен интернет през телефон, относително слабо развити мобилни медиа услуги и законови ограничения при изпращането на sms рекламни съобщения. Друг важен момент според Великанова е фактът, че медиа и рекламните агенции засега не са се включили активно в процеса на налагане на мобилната реклама. Пазарът все още е несъществен, защото в него не участват ключовите играчи и тепърва трябва да се развива познанието за начините на ползване и позитивите от мобилната реклама. Основните играчи на този пазар ще бъдат интернет медиите, мобилните оператори, медиа и рекламните агенции. Ще се развият и самостоятелни структури, които да се занимават само и изключително с мобилно съдържание и услуги, както и с мобилна реклама.
Операторите
Мобилната реклама не е просто послание, тя е таргетирана оферта, коментира за в. Пари Красен Хинков, зам.-директор дирекция Маркетинг дейта на МобилТел. Съвсем скоро МобилТел ще пусне такава услуга, която ще бъде базирана на мобилен интернет и ще бъде достъпна през портала на Vodafone, добавя Хинков. Потенциалът за развитието на мобилната реклама е огромен. В развитите пазари тази услуга съществува от много време и в нея се инвестират сериозни бюджети, казва Хинков. У нас тя тепърва прохожда. Тук трябва да се направи едно важно уточнение - Мобилтел ясно разграничава мобилната реклама от спама. Тя е таргетирано послание, което достига до клиента с негово съгласие и е съобразена, доколкото е възможно, с неговите интереси. Най-популярните форми на мобилна реклама са sms и mms, банери и линкове, които достигат до крайния потребител чрез мобилния интернет. Операторите тук са ключов играч, защото те контролират механизмите и технологиите по разпространението на тези реклами. Процесът задължително трябва да става със съгласието на потребителя, казва Хинков. Три са основните предимства на мобилната реклама пред останалите - таргетираност, интерактивност и бонус, който в повечето случаи тя носи за клиента. Тъй като в България този пазар сега тръгва от нулата, рекламодателите са все още плахи и дори скептично настроени, коментира Хинков. Дори и по-бавно, мобилната реклама ще се популяризира сред рекламодателите и потребителите, защото
достъп до интернет няма цялото население, но с мобилни телефони вече разполага почти всеки.
В движение
Популярността на мобилната реклама сред аудиторията все още е почти нулева в България, коментира за в. Пари Николай Неделчев, управляващ директор на Publicis Marc Group. Според него мобилният телефон има потенциала да измести компютъра и интернет рекламата поради няколко причини. Това е предметът, с който човек прекарва най-много време. Телефоните вече се превръщат в миникомпютри и хората на бизнеса се информират в движение. Неделчев споделя мнението, че една от причините за все още слабата популярност на мобилната реклама се дължи на факта, че мобилният интернет не се използва толкова много. Според него мобилните оператори трябва да предлагат тарифни планове с фиксирани такси, които да дават неограничен достъп до интернет, за да може тази услуга да се популяризира. Важното условие тук е мобилната реклама да не се изпраща по елементарен начин и потребителите да получават информация, която ги интересува, допълва Неделчев.
По света
Според изследване на Juniper Research световният оборот от мобилно търсене през 2013 г. ще достигне 4.8 млрд. USD. Най-популярни ще са услугите за реклама при локално търсене и тази област ще привлече до 40% от всички средства, похарчени за мобилна реклама през периода 2008-2013. Очаква се най-големите приходи да са в Китай и другите страни от Далечния изток. След тях се нареждат страните от Западна Европа и Северна Америка. Сред факторите, които може да възпрепятстват такова развитие на събитията, Juniper Research посочват прекалената реклама, която може да прогони посетителите от мобилните услуги, и проблемите с потребителските права при използване на мобилно търсене. Според проучване на Европейския институт за аудиовизуални и телекомуникационни технологии разходите за реклама на мобилните телефони все още са ниски и привличат едва 1% от инвестициите в реклама. С 3.25 млрд. мобилни потребители в световен мащаб обаче потенциалът на този сегмент е огромен, смятат от Idate.
***
типове реклама:
► SMS и MMS съобщения;
► Банери, включително click-to-call решения;
► текстова мобилна реклама (текстови линкове в мобилни медии и резултати от търсене);
► регионални Bluetooth кампании;
► видеоклипове и заставки;
► игри за мобилни телефони
***
Цифри
4.8 млрд. USD ще достигнат оборотите от мобилна реклама в световен мащаб
***
300 хил. пъти е била видяна мобилната реклама на VIVATEL за период от 9 месеца
***
Прогноза
2 години е прогнозираният период, в който пазарът на мобилна реклама у нас ще се увеличи
***
Текст под снимка
Мобилният телефон има потенциала да измести компютъра и интернет рекламата, казва Николай Неделчев
***
Текст под снимка
3.25 млрд. са мобилните потребители в световен мащаб

вторник, 28 октомври 2008 03:02:20

Няма коментари: