Капитал - 43 стр.
За модата, архитектурата и още нещо....
Велислава АНТОНОВА
Печатният пазар от тази седмица Вече е по-голям с три нови списания - Harper's Bazaar, Casaviva u „Auto motor und sport - За дами". В началото на ноември ще излезе и четвърто -архитектурното Abitare.
Пазарът на списания и без това е един от най-населените. По различни данни от издатели и Националния статистически институт списанията на българския пазар са между 500 и 600.
„Според мен в България все още не сме стигнали фазата на пренасищане на пазара, защото списанията са медиа, която по дефиниция е таргетирана. Повече списания показват по-добре силата на тази медиа. Колкото повече богатство на издания има, толкова повече хора ще четат списания, а това ще помогне на развитието на бизнеса", убеден е изпълнителният директор на „Санома - Блясък България" Димитър Друмев (компанията издава ELLE, Cosmopolitan, National Geographic, Story, както и българските издания „Максимум", „Блясък" и др.).
Факт е, че списанията вече са
водещи при генерирането на големи рекламни приходи. Тази тенденция е видима още от 2007 г. Тогава месечните списания станаха основният двигател на растеж на пазара. А през първата половина на 2008 г. почти изравняват пазарния дял на всекидневниците - съответно 37% за списанията срещу 38% за новинарските издания, ако се съди по данните на TNS/TV Plan за приходите на печатните издания от реклама за първите шест месеца на годината. Секторът очевидно ще продължи да е силно конкурентен, като се има предвид, че през следващата година издателите не възнамеряват да се ограничават в лансирането на нови проекти.
Модни закачки
Вероятно ти се е случвало, докато трескаво преместваш закачалките в модните магазини в по-големите български градове, да попаднеш на по-особена закачалка с прозрачен калъф, през който прозира първият брой на новото модно списание Harper's Bazaar. Това е част от кампанията за промотиране на изданието, което според издателите му от „Санома - Блясък" се позиционира като „модната библия
на пазара". Списанието попада в най-конкурентния сегмент на пазара - на женските списания. Фокусът при разпространението на Harper's Bazaar са по-големите градове, защото по традиция там се реализират повечето списания. Първоначалната реакция на рекламодателите към изданието е положителна и от първия брой се вижда, че целта на издателите му са луксозните модни марки. Любопитно е доколко Harper's Bazaar ще си създаде лоялна аудитория. „Формулата ни за успех е страхотна ви-зия, страхотни текстове и много вдъхновение. Списание, което е ориентирано към жената, която вече знае и може, а има и средствата, т.е. ние няма да казваме на хората как да живеят, но можем да им бъдем една много добра компания", обяснява главната редакторка на Harper's Bazaar Катерина Запрянова.
Предизвикателство за женската аудитория и рекламодателите е и новото автомобилно списание за жени - „Auto motor und sport - За дами" като част от портфолиото на популярното автомобилно списание Auto motor und sport, което излиза в България вече повече от две години. Женският вариант на изданието ще излиза четири пъти в годината самостоятелно, но при положително възприемане от пазара и рекламодателите издателите са готови да променят формулата на издаване. Първоначалният тираж на „Auto motor und sport - За дами" е 12 хил. с цена 4.95. „Подобно списание би било интересен рекламен канал, защото има една особеност при покупката на автомобили, която ние наблюдаваме - дамите са много сериозен фактор при вземане на решение в семейството. Те избират цвета на колата, избират марката и модела дори", коментира старшият продуктов и PR мениджър в Toyota Balkans Асен Василев.
Увеличи се и конкуренцията на Bravacasa, „Наш дом" и „Идеален дом", след като из-
дателство Attica media (Grazia, Joy, Playboy, Maxim и ОК) преди седмица пусна на пазара новата си марка списание за интериорен дизайн Casaviva. Първият брой на италианското лицензно издание в България излезе на промоционална цена 3.95 лв.
Само за архитекти
В началото на ноември издателство QM (Arnica, Max, Bravacasa, l'Europeo и др.) ще лансира първия брой на италианското списание за архитектура и дизайн Abitare. „Вече имаме опит със специализирани издания, които са именно в строителния сектор. Имайки предвид и Bravacasa, която е изключително добро списание, мисля, че чак сега имаме издателската култура да правим сериозно лицензно издание за архитектура. Смятам, че нишо-вият пазар е подценяван не защото няма достатъчно Ь2Ь издания, а защото с много малки изключения се правят аматьорски. Доброто Ь2Ь (от бизнеса за бизнеса) списание се прави много тежко, става дума за познания, нужна е здрава работа и наистина не е лъжица за всяка уста", коментира издателят Кристияна Вели-кова. Тя е убедена, че Abitare се появява навреме. „Започнаха да се случват интересни неща, като например едно смислено събитие, проведено скоро в София -Софийската архитектурна седмица, на която хората не си загубиха времето, напротив. Тази есен за пръв път български архитекти представиха свои работи на Биеналето във Венеция", каза Великова.
Пазарът на списанията е прекалено наситен в някои области, като женските или мъжките списания например, а в същото време има ниши, които все още не са заети от никого. Нормално е за големите играчи да навлизат в областите, които носят най-много пари, но правилната логика в този бизнес би трябвало да е търсене на неразработените ниши, вместо да се сблъскваш с големите играчи.
събота, 1 ноември 2008 05:00:43
събота, 1 ноември 2008 г.
За модата, архитектурата и още нещо....
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар