събота, 15 ноември 2008 г.

Маркетинг и зрелище

Капитал - 49 стр.
Маркетинг и зрелище

Калина КАЛЧЕВА

MySpace ще вгражда реклама в клипове без авторски права
Помните ли "Кен Лий"? За няколко седмици комичното клипче от кастинга на "Мюзик айдъл" се разпространи като горски пожар в интернет и превърна никому неизвестната Валентина Хасан в може би най-популярната българска естрадна звезда... Това е един от красноречивите примери за това каква е популярността на сайтовете за качване и обмен на онлайн видео в момента. Голяма част от клиповете, които ежедневно гледаме, обаче са с, да речем, неуредени авторски права, а сайтовете, които създават платформа за подобни активности, често стават обект на съдебно преследване.
Превенцията и санкциите обаче не дават кой знае какви резултати. Затова някои големи медийни компании решиха да направят единствения разумен ход - да послушат потребителите, които желаят да гледат онлайн видео. Идеята е следната: в клиповете се вграждат рекламни съобщения, които ще осигуряват средствата за покриване на таксите по авторските права на любимите ни музикални и филмови продукции.
И вълкът - сит, и агнето - сито
Аuditude е името, с което някои от нас ще свързват рекламните дразнения в долния край на клипчетата онлайн. Въпросната софтуерна компания е разработила система за идентифициране на обекти на авторско право, която се справя с разпознаването дори на съвсем кратки видеооткъси (по няколко секунди). Компанията е индексирала повече от един милиард минути записи (еквивалентни на 250 милиона видеоклипа и 4 години телевизионна програма на 100 канала). Така че ако това, което гледате, е обект на авторско право, не сте пирати... или по-точно вече не сте. Auditude ще позиционира рекламни съобщения, както и данни на кого принадлежи въпросният клип и кога е създаден. Те ще се появяват в долния край на видеопрозореца под формата на полупрозрачно каре 10-15 секунди след началото на клипа, последван от реклама.
Auditude вече има и първия си сериозен клиент. MySpace - водещата социална мрежа в световен план, планира да внедри системата в близките седмици. МySpace доби популярност именно с обмена на музика, била тя авторска или не. Компанията имаше проблеми със звукозаписните компании през 2006 г. заради качване на пиратско съдържание от потребителите й. Стигна се до съдебно дело и социалната мрежа започна да сваля клипове с неуредени авторски права. Оттогава MySpace се опитва да намери алтернативен вариант, който да разреши проблема, а и да донесе печалба. Джеф Берман, мениджър продажби на социалната мрежа, каза пред агенция Reuters, че новият проект ще промени правилата на играта.
Партньор на MySpace в проекта е компанията MTV Networks (MTVN), която притежава телевизионните канали MTV, BET, Comedy Central, Spike и Nickelodeon. Съдържанието на тези програми ще бъде брандирано и свободно излъчвано за потребителите в социалната мрежа. Мика Салми, който ръководи подразделението за онлайн медии в MTVN, коментира пред Wall Street Journal, че се наблюдава много силна, агресивна тенденция потребителите да качват и разменят съдържание. Вместо да се борят с това явление, компаниите трябва да го използват, добави той. Междувременно MTVN все още води съдебен процес за 1 милиард долара срещу притежавания от Google емблематичен сайт за видеосъдържание YouTube именно за нарушаване на авторски права (което завърши с потребителски бойкот след решение на съда да се предостави лога с IP адресите на "пиратствалите").
По подобен начин действа и "по-малкият брат" на Google. Миналата година порталът за обмен на видеосъдържание YouTube предложи на потърпевшите звукозаписни и филмови компании да получават част от рекламните приходи на сайта в замяна на права за излъчване на съдържание и започна партньорство със CBS.
Порой от пари
Според всеобщото убеждение онлайн видеото ще бъде следващата златна мина за интернет икономиката. Все още обаче липсва адекватен бизнес модел за извличане на печалби от клипове в мрежата. Според доклада на LiveRail "State Of The Industry Report for Q3 2008" само 21% от всички онлайн филмчета са донесли рекламни приходи. За 2009 г. обаче прогнозите са по-добри - очаква се ръст от 55% и близо 1 милиард долара, похарчени от щатските компании за онлайн маркетинг.
YouTube също се опитва да трансформира огромната си популярност в положителен финансов резултат. Миналата седмица стана ясно, че сайтът ще започне да позиционира реклами и при резултатите, генерирани от търсенето на клипове. В това няма нищо чудно, при положение че според ComScore за август в YouTube са осъществени 2.6 милиарда търсения само за територията на САЩ. Това поставя портала на второ място след "големия брат" Google (с 7.6 милиарда).
В опит да се пребори с конкурентния сайт за онлайн телевизионно съдържание Hulu порталът YouTube също така планира да излъчва пълнометражни филми и епизоди от сериали. За разлика от новобранеца Hulu, който се справя много успешно с продажбата на реклами, подразделението на Google успява да използва само 3% от съдържанието си за маркетингови цели.
в. Капитал – стр. 49
събота, 15 ноември 2008 00:01:00

Няма коментари: