неделя, 9 ноември 2008 г.

Изгубили от ефира

сп. Мениджър - 160 стр.
Изгубили от ефира



Зрителите гледат много повече националните телевизии в сравнение с местните. Може би е специфичен български интерес (в други географски ширини не е точно така), може да е етап от растежа
Това, че националните ефирни телевизии са без конкуренция сред зрителите, е ясно на всеки. Дори и никой никога да не е чувал за рейтинги и пазарни дялове. И все пак могат ли регионалните телевизионни играчи да бъдат ефективен комуникационен канал за местния бизнес? Данните на пийпълметричната агенция Gfk Audience Research за периода юли-октомври 2008 г. са добра отправна точка. Проучването е на базата на представителна извадка за страната. В нея участват 1971 души на възраст над 3 години, които живеят в 720 домакинства. Данните по региони са премерени през националната извадка. Тъй като повечето телевизии са регионални, процентите показват рейтинг и пазарен дял за съответния район. А местните телевизии, които се излъчват от националните кабелни мрежи, са измерени в регионите чрез живеещите там домакинства. На територията на Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Благоевград и Русе излъчват общо 29 регионални телевизии. (Тук са включени и СКАТ, МСАТ и "Евроком България", които са в пакета на почти всички кабелни оператори в България.) Местният патриотизъм е висок в район Бургас. Двете телевизии СКАТ и "Бургас ТВ" генерират среднодневен рейтинг от 0,25% и среден дял 1,9% за територията на цялата страна и съответно 0,19% рейтинг и 1,8% дял за Бургаския регион. И все пак дори и тези проценти са ниски в сравнение с данните за bTV, която има среден пазарен дял от 20,2%; Нова ТВ - 13,4%, и "Канал 1" (вече БНТ1) - 12,3% само за този регион. В Пловдив и региона следените от Gfk Audience Research местни канали са Пловдивската обществена телевизия, "Евроком България", "Евроком Пловдив", "Херос", "Херос Мюзик", "Тянков ТВ" и БНТ-Пловдив. Общо шестте телевизии генерират 0,16% среден рейтинг и 1,2% среден дял.
И тук сред ефирните телевизии лидер е bTV c дял от 33%, следвана от Нова ТВ - 15%, и "Канал 1" -12,5 на сто.
Във Варна картината се повтаря до голяма степен. Телевизиите МСАТ, "К88-Варна", "Море", "Канал 0", "Варна ТВ" и "ТВ Микс" отчитат среден рейтинг от 0,16% и дял от 1,2%. bTV е със среден дял от 31,3%, но тук "Канал 1" изпреварва Нова ТВ, които имат съответно 14,1% и 13,8%. В Благоевград ("Благоевград Кабел", ОКО, "Пирин") и в Русе ("Русе Север", "Кис 13", "Кис М+", "Делта", "Делта Музика", "Региана") са отчетени почти идентични стойности на гледаемост на местните телевизии. Средният рейтинг за Благоевград е 0,25%, за Русе - 0,26%. А средните дялове са най-високи от шестте изследвани региона - съответно 2,5% и 2,2%. Това може да се обясни както с качествата на телевизиите, така и с интереса към градските теми. И тук bTV е без конкуренция с 33% пазарен дял, но се наблюдава значителен спад в интереса към "Канал 1": за Благоевград - 10,5%, за Русе - 11,6%. Къде е Стара Загора в цялата картина? В града, в който местният бизнес процъфтява, рейтингът на местните телевизионни канали клони към абсолютната нула. Телевизии "Стойчев ТВ", "Детски свят", "Тракия" и "Стара Загора ТВ" отчитат среден рейтинг от 0,04% и дял от 0,3%. Спрямо ефирните телевизии положението е идентично с почти всички останали региони: bTV - 28,4% среден дял, Нова ТВ -14,9%, и отново по-ниска стойност за "Канал 1" - 10,2%. Този разрез на телевизионната гледаемост по региони очертава тенденцията, че зрителите гледат много повече националните ефирни телевизии в сравнение с местните. Може би е специфичен български интерес (в други географски ширини не е така), може да е етап от растежа. Времето ще покаже.
***
РЕЧНИК
Рейтинг - процент от общата тв
аудитория
Пазарен дял - процент от тв
аудиторията, която гледа в момента
***
GFK AUDIENCE RESEARCH от две години е на българския медиен и рекламен пазар със своите пийпълметрични изследвания на телевизионната аудитория. Наскоро агенцията разшири пакета си от предлагани услуги. Новият софтуер за планиране, оптимизация и оценка на рекламни кампании - TV Planet, е разработен от британската компания Pulse Train. Компанията предлага на клиентите си и собствен рекламен мониторинг. В допълнение на основните си услуги Gfk Audience Research в сътрудничество с лидерите на IPTV телевизията в България предоставя данни за тенденциите в телевизионната гледаемост на атрактивната аудитория в интернет. Предоставяните данни са независими от пийпълметричния панел и се базират на 100% от потребителите, ползващи IPTV услугата.
неделя, 9 ноември 2008 03:22:14

Няма коментари: