събота, 15 ноември 2008 г.

Един малко по-изискан пазар

Капитал - 42 стр.
Един малко по-изискан пазар

Весислава АНТОНОВА

Гръцката издателска компания Liberis, идва в България с GQ и Glamour
Българският пазар на списания прилича по едно нещо на автобус в пиков час. Точно си мислиш, че в него няма как да се съберат още хора, и виждаш с учудване как се намира място за още някого.
От миналата седмица издателите на лицензни списания се увеличиха с още един, след като гръцката медийна компания Liberis Publications обяви, че ще издава в България две от най-силните марки в портфолиото си - GQ и Glamour.
Въпреки че пазарът на месечни издания в момента изглежда пренаситен, в появата на нови издания има логика. Делът на списанията в бюджетите за печатна реклама непрекъснато се увеличава и за миналата година инвестираните в тях пари почти се изравниха с инвестираните във вестници.
Максималистите твърдят, че пазарът на списания ще стигне пика на развитието си чак тогава, когато по сергиите излезе българска версия на Vogue и Vanity Fair. Реалистите биха се задоволили просто със силния лайфстайл бранд GQ. И ако за издание като Vogue и Vanity Fair е твърде рано да си помислим, то съвсем скоро - през март 2009 г., е много вероятно по българските сергии да се откроят две силни лайфстайл списания - Glamour и GQ. Издателят на списание EGO Спас Русев е регистрирал съвместно дружество с гръцката компания Liberis Publications в България да започнат издаването на някои от марките в портфолиото на най-голямата издателска група в света - Condе Nast Publications. Освен Glamour и GQ гръцката компания държи правата в региона и за Vogue, Vanity Fair, Allure, The New Yorker и други луксозни издания. Пред "Дневник" бизнесменът Спас Русев коментира, че финансовата криза по никакъв начин няма да засегне плановете му и затова вече работи по сформирането на екипите за луксозните списания.
Русев стои зад издателската компания "Медия 555", която притежава списание EGO. Преди няколко дни обаче по сергиите излезе последният ноемврийски брой на мъжкото списание, наследник на "Егоист". Екипът на EGO продължава работа по новите проекти според Катя Атанасова, която изпълняваше длъжността главен редактор на EGO. В момента Русев регистрира ново дружество с гръцките си партньори, което да издава българските версии на GQ и Glamour. В новото дружество Liberis ще държат мажоритарния дял, а Русев - миноритарен. Според официалната информация, публикувана на сайта на гръцкото издателство, първоначалният капитал на съвместното дружество в България ще е 300 хил. евро, като Liberis Publications ще държи 75% от дяловете.
Интересът на Liberis Publications към българския пазар не е отскоро. През юли представители на гръцката компания са се е свързали с българското издателство QM (Max, Amica, Bravacasa, L'Europeo). Предложението на гръцките издатели било да закупят дялове в QM и после съвместно да започнат да издават марките на Condе Nast, за които те имат права, плюс изданията, които QM вече са развили. Това бе потвърдено пред "Капитал" от Кристиана Великова, управляващ съдружник в QM. Българското издателство е предложило партньорството да бъде чрез джойнт венчър, но с новообразувано дружество, и то само за списанията от портфолиото на Liberis, като си запазят собствеността в QM и издаваните от тях списания. Формулата не била възприета от гръцките издатели и преговорите приключили бързо, като до договор не се е стигнало. През годините няколко издатели и бизнесмени са се опитвали да преговарят с Liberis, сред които рекламният бос Красимир Гергов и Мартин Захариев. През януари 2008 г. Liberis заявиха, че ще стартират GQ в Румъния, но до ден днешен списанието не е излязло по сергиите.
За да обявят намерението си сериозно да развият марката GQ в България, Спас Русев и новите му партньори от Liberis организираха парти, на което дойде главният редактор на британското GQ Дилън Джоунс, според когото, независимо че пазарът на списания в България е млад и се развива от 15 години, "марка като GQ има място на него. Подсказва ми го качеството на списание EGO, за което съм писал, появяващите се нови модни магазини и отношението на българите към предметите и емоциите с високо качество", коментира Джоунс пред "Капитал". Според него слуховете, че интернет убива мъжките списания, "са силно преувеличени, защото печатното издание има емоция и сексапил, то дава добавена стойност на читателите си, такава, която търсачката в интернет не може да даде", каза Джоунс.
***
Текст под снимка
Според Дилън Джоунс коментарите, че интернет ще убие списанията са силно преувеличени
в. Капитал – стр. 42
събота, 15 ноември 2008 00:01:00

Няма коментари: