неделя, 16 ноември 2008 г.

Марвин Лиао, директор Развитие на международните продажби в Yahoo: Широколентовият достъп до интернет тепърва ще се развива и ще носи ползи и за Yahoo

Infoweek - 1 стр.
Марвин Лиао, директор Развитие на международните продажби в Yahoo: Широколентовият достъп до интернет тепърва ще се развива и ще носи ползи и за Yahoo!

Деница ДЖЕНЕВА

В България се наблюдава сравнително ниско ниво на проникване на широколентов достъп до интернет, обясни в интервю за InfoWeek Марвин Лиао, директор Развитие на международните продажби в Yahoo!. Широколентовият достъп е доста развит в София, но в останалата част от страната е много слабо навлязъл, обясни той. „Затова смятаме, че имаме големи възможности, тъй като предстои бурно развитие на
интернет достъпа. Ръстът в интернет достъпа е сериозна тенденция, това се случва и ще продължи да се случва", коментира Марвин Лиао. Големият въпрос е колко бързо ще се случва, допълни той.
***
Дългогодишен служител на Yahoo!, Марвин Лиао е заемал отговорни позиции в различни отдели на компанията – „Продажби“, „Бизнес развитие“, „Маркетинг“ и др. Към момента заема длъжност Директор Развитие на международните продажби. Преди работата си в Yahoo! Марвин Лиао е ръководил онлайн маркетинговия отдел в занимаващата се с електронна търговия компания www.alibris.com. В професионалната му биография са още ангажиментите за PR и маркетинговата агенция Porter Novelli, за Exxon International, IMPAC и Anheuser-Busch (Budweiser). Дългогодишен привърженик, наблюдател и сподвижник на дигиталната маркетингова революция в световен мащаб.
***
Г-н Лиао, при стъпването на Yahoo! на българския пазар изтъкнахте като причина потенциала за растеж. С какво друго е атрактивен нашият пазар за Yahoo!?
За нас българският пазар е стратегически, имаме добър партньор тук. Също така имаме сериозни потребители на имейл услугата в България – 1,3 милиона уникални потребители, така че имаме солидна база от потребители с които да работим и това прави вашия пазар интересен. Това е наистина добра основа и ще ни е по-лесно за разлика от други пазари, на които нямаме толкова сериозна база и толкова добър партньор. Не на последно място имаме добри позиции на съседните пазари и по-конкретно в Турция и Румъния.
От колко време работите на тези пазари?
По един или друг начин бяхме активни от повече от 10 години. Имаме много румънски и турски потребители, които използват нашите услуги. От гледна точка на продажбите станахме по-агресивни миналата година, а и те също са интересни за нас.
Планирате ли да развивате някакви съвместни услуги с Инвестор тук?
Все още е рано да се каже, защото искаме да видим как ще тръгне партньорството ни в посока на продажбите. Наред с това в момента има световна финансова криза, която се отразява и на пазара на онлайн реклама. Така че е рано да прогнозирам в каква посока ще се развие партньорството ни.
Можете ли да сравните българския пазар с пазарите на околните държави?
Тук се наблюдава сравнително ниско ниво на проникване на широколентов достъп до интернет. Широколентовият достъп е доста развит в София, но в останалата част от страната е много слабо навлязъл. Затова смятаме, че имаме големи възможности, тъй като предстои бурно развитие на интернет достъпа. Ръстът в интернет достъпа е сериозна тенденция, това се случва и ще продължи да се случва. Големият въпрос е колко бързо ще се случва.
Очаквате ли да се случи бързо?
Мисля, че предстои да се направят много неща. На първо място трябва да се положи добра инфраструктура, също така е необходим маркетинг и образоване на клиентската база. Има много неща, които трябва да се случат, но аз съм убеден, че вие имате възможност да се поучите от грешките, които са направили останалите държави и да постигнете резултати по-бързо от тях.
Споменахте за влиянието на световната икономическа криза върху пазара на онлайн реклама. Въпреки това прогнозирате, че при рекламата в интернет очаквате 10-20 процента ръст. Кои фактори ще са двигател на този растеж?
Какъв ще бъде размерът на ръста зависи от държавата. Той обаче ще се дължи на запазване на инерцията. През последните няколко години онлайн рекламата отчита ръст от 50-100, дори двеста процента. Относно световната финансова криза - смятам, че тя неминуемо ще се отрази на бизнеса, но не е задължително да обърне растежът в спад, просто процентът му ще бъде значително по-малък. Очаквам в различните страни да се прояви по различен начин, тъй като някои държави са свършили много добра работа в областта на рекламата.В други държави този процес върви по-бавно и е функция на това доколко интернет индустрията е образовала пазара.
Също така има и други фактори, свързани с това, като интернет инфраструктурата. Все още не познавам българския пазар така добре, но все пак смятам, че тук ще отчетете ръст. В някои други държави, като Съединените американске щати например, едва ли ще видим повече растеж от 50 процента на пазара на онлайн реклама.
Вие обаче стартирате от значително по-ниска база, така че се очаква сериозен скок. Надяваме се да сме едни от двигателите на този успех.
Как се отразява Web 2.0 на бизнеса на Yahoo!?
От гледна точка на цялостната ни стратегия има две основни неща. Тази тенденция промени изцяло пазара. От гледна точка на съдържанието промяната е огромна, особено ако се замислите колко време прекарват хората във Facebook например. От гледна точка на рекламата обаче все още никой не прави някакви пари от Web 2.0.Не е изчистена схемата как може да се прави пари от това, тъй като може да се правят реклами, но не може да се продава продукт, не може да се добави стойност, да се прави бизнес.
Какво представлява новата стратегия на Yahoo!?
Наскоро възприехме една отворена стратегия, която цели да превърне Yahoo! в платформа. Изходната ни точка е, че ние не можем да бъдем всичко за всички. Имаме няколко ключови продукта, които са много популярни, като имейл услугата например, която е номер едно в света. Имаме също така и още няколко многообещаващи продукта, които смятаме да свържем. Това е част от стартовата ни стратегия. Също така имаме линкове на заглавната страница към услуги на трети страни, тези, които ние не можем да обхванем.
Същото се отнася и за продажбите. Тук обаче не възнамеряваме да работим извън партньорството си с Инвестор и да продаваме директно.
Каква допълнителна стойност към вашите услуги ще добави Инвестор?
Мисля, че те имат добри познания за българския пазар, каквито ние нямаме, имат добър екип от търговци и също така предлагат продукти в областта на съдържанието, които ние нямаме и не на последно място финансовото им състояние е добро.
Ние пък имаме добра комуникационна платформа и ще се получат интересни пакети за потребителите съвместно от Yahoo! и Инвестор.бг.
***
ЛИЧНИ
Коя е най-голямата ви спечелена битка?
Кариерата ми се разви по много интересен начин. Всеки път, когато си търся работа или влизам в бизнес света, улучвам някаква криза - икономическата криза в Азия през 1998 г, след това се присъединих към Yahoo и тогава се спука дот ком балонът. Имаше стагнация, никой не искаше да наема нови служители. Но въпреки това винаги съм имал късмет, имам прекрасни приятели, прекрасно семейство. Предизвикателствата те правят по-силен, но се надявам никога повече да не мина през това.
По какво оценявате хората на първа среща?
По това дали са отворени и прозрачни. Не обичам хора, които играят игри. Харесвам честността.
Как решавате служебни конфликти?
Yahoo! е компания, в която работят много приятни хора. Всички си помагат, всички имат еднакви цели. Когато имаш проблем, винаги можеш да поговориш с хората.
Какво винаги вземате със себе си, когато пътувате?
Винаги вземам много книги и моя Blackberry.
Как релаксирате?
Като чета.
10.11.2008
в. Infoweek – стр. 1, 12
неделя, 16 ноември 2008 04:04:11

Няма коментари: