Пари - 27 стр.
Могъщи медии призоваха бизнеса да рекламира
Боряна НИКОЛАЕВА
Информация за световната финансова криза ни залива от всички медии. Ако за едни сектори от бизнеса положението наистина не е розово, има други, които, ако изиграят правилно картите си, биха могли да останат по-малко засегнати от финансовите проблеми и дори да спечелят. Според специалисти в бранша рецесията е най-подходящото време да се инвестира в маркетинг и реклама. Оптимизирането на рекламните бюджети, от друга страна, ще доведе до увеличаване на дела на някои медии. Такава е интернет, която според много експерти ще спечели от кризата. От креативна гледна точка рецесията внася нов поглед върху рекламните кампании на много фирми и агенции.
Компетентно
Финансовата криза няма да се отрази масово върху бизнеса на рекламните агенции и рекламодателите, каза за в. Пари Николай Неделчев, управляващ директор на Publicis Marc Group. В развитите западни пазари е доказано, че именно по време на рецесия правилните инвестиции в маркетинг и реклама водят до повишаване на пазарния дял на дадена компания. В България ситуацията е малко по-различна, коментира Неделчев. Агенциите и рекламодателите тук свикнаха да работят в условията на бързо развиващ се рекламен пазар и рецесията е нещо ново за тях. На Запад компаниите са преживели подобни периоди и това не ги плаши толкова. В България се говори страшно много за кризата и от цялото това говорене се получава ефектът на ехото. Повечето западни компании, които оперират на българския пазар, няма да намалят бюджетите си, прогнозира Неделчев. Част от българските рекламодатели, които нямат опита на западните и не са преживели подобни кризисни периоди, най-вероятно ще свият бюджетите си. Не е изключено до 5-6 години да станем свидетели на фалити на малки рекламни агенции, чиито клиенти са български компании.
Ръст
Интернет рекламата е един от секторите, който според специалистите ще остане най-малко засегнат от кризата. Това важи както за България, така и в световен мащаб. Лидерът на пазара за интернет реклама Google засега остава незасегнат от финансовата криза. Компанията съобщи за нарастващи приходи и по-големи печалби от очакваните. За третото тримесечие на годината Google отчита приходи от 5.54 млрд. USD, което е 31% ръст на годишна база. Чистата печалба на гиганта възлиза на 1.35 млрд.USD, или 26% повече от същия период на миналата година. Анализаторите бяха скептични към интернет компанията предвид зависимостта на нейните приходи от ситуацията на рекламния пазар. Опасенията на инвеститорите обаче се оказаха неоснователни. Броят на платените кликове в рекламите, поддържани от Google, е нараснал с 4% спрямо второто тримесечие. Потребителите все по-често използват мрежата за сравняване на цени и търсене на най-изгодните предложения, коментират от компанията.
Оптимизъм
Въпреки тенденцията за съкращаване на рекламните бюджети на компаниите в опит да оптимизират своите разходи в условията на криза, наскоро Financial Times започна рекламна кампания, в която предлага на бизнеса да рекламира повече. Рекламната кампания на Financial Times, който е между водещите делови вестници в света, призовава бизнеса, преживяващ финансова криза, да не съкращава рекламните си бюджети, а напротив - повече да рекламира себе си и дейността си. И за тази цел естествено Financial Times е на тяхно разположение. По лондонските улици се появиха рекламни табели, имитиращи окъсан билборд с надпис: Глобална криза. Каква грешка прави бизнесът на първо място? Отговорът е прост - даже в период на финансова криза вложенията в реклама носят полза, а фирмите, които не рекламират, вървят по неправилен път, смята бизнес изданието. Кампанията на FT освен чрез външна реклама се води и чрез електронни медии и интернет. Вестникът е създал специализиран микросайт, на който публикува данни от независими изследвания, проведени в години на рецесия. Данните от изследванията показват, че бизнес стратегията да се увеличават разходите за реклама в условията на икономическа криза в дългосрочен план се оказва много успешна. Например проучването на McGrawHill, проведено между 600 компании в периода 1980-1985 г., сочи, че компаниите, които не са спрели да инвестират в реклама по време на рецесията в този период, по-късно са увеличили продажбите си с 256% спрямо останалите фирми.
Находчивост
Вече има немалко рекламни агенции, които умело се възползват от състоянието на финансова нестабилност. Те вплитат по интересен и, изглежда, печеливш начин “кризата” в своите реклами. Публикация на International Herald Tribune показва как освен застрахователните компании, банките и борсовите посредници вече и доставчиците на продукти пускат в действие реклами, чиято цел е да откраднат от вниманието, което публиката обръща на Уолстрийт и кредитната криза. “Животът е болка. Смехът е помощ” е темата на онлайн кампанията на HBO Video, която продава дискове с комедийни сериали. Кампанията цитира няколко ситуации, които изискват чувство за хумор. Ето един пример в тази насока: “Инвестирахте във взаимен фонд. Неговата стойност пада по-често от прохождащото ви дете.”
Друг пример е веригата за облекло Brooks Brothers, която прави препратка към своя реклама от 1942 г., гласяща: "Струва си да купувате от Brooks Brothers, защото най-икономичните дрехи са издръжливите." Сегашната реклама на компанията звучи така: "Точно както се казваше в нашата реклама от 40-те, в тези несигурни времена Brooks Brothers все още е инвестицията, на която можете да се доверите." Новото течение реклами използва маркетингова стратегия, при която “назаем” се ползва вниманието, което привлича друг продукт. Тази тактика цели да спечели интерес към дадена марка с помощта на важни и актуални събития. Всички използват ситуацията и е нормално точно сега да се акцентира върху кризисните моменти, коментира за в. Пари проф. Христо Кафтанджиев. Това трябва да става с мярка, защото крайностите не са желателни, добавя той. По време на криза трябва да очакваме бум на всякакви комуникации, които целят да повишат доверието на клиента към дадена компания.
в. Пари - стр. 27
вторник, 18 ноември 2008 05:26:43
вторник, 18 ноември 2008 г.
Могъщи медии призоваха бизнеса да рекламира
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар