вторник, 18 ноември 2008 г.

СЕМ контролира рекламата в медиите само по сигнали

Монитор - 18 стр.
СЕМ контролира рекламата в медиите само по сигнали

Светла КАРОЛЕВА

Обикновено кабеларките са най-потърпевши
Една от функциите на Съвета за електронни медии (СЕМ) е да контролира как телевизиите и радиата спазват "изискванията относно рекламата и спонсорството в програмите на радио -и телевизионните оператори", които са регламентирани в Закона за радио и телевизия. По това, което излъчват каналите обаче, е любопитно е да проследим как СЕМ прави това? Оказва се, че специалистите от отдел "Мониторинг" работят по график. Така и не уточниха в какви часове включват телевизорите си за наблюдение, с което естествено не могат да обхват цялостната картина. Както се разбра, основно разчитат на сигнали на зрители или неправителствени организации.
При това положение съвсем естествено е, че законът е като "врата у поле", през която под носа на СЕМ се изнизват незабелязано редица закононарушения. Трите национални ефирни медии - bTV, БНТ и Нова тв, например, най-редовно прекъсват с реклама игралните филми още на двадесетата минута (регламент, важащ за сериалите), вместо на 45-ата, както повелява законът. Реклами на алкохол преспокойно минават в рекламните клапи през деня, вместо след 22 ч. Глобата за излъчване на клипове за твърд алкохол е от 500 до 5000 лева.
Какво да кажем за скритата реклама - в публицистични предавания и сутрешни блокове на скрол текат телефони на партийни офиси, спа центрове и какво ли не още. Според ЗРТ тя е абсолютно забранена.
В радиореклама по национално радио пък две дами, нарушавайки добрите нрави, си говорят за "големи топки" и интимно обясняват, че "размерът има мегазначение", визирайки забавленията в столичен мол.
При превишаването на разрешеното рекламно време, за БНТ то е 4 минути на час, за останалите - 6 минути, за търговските оператори - 12 минути на кръгъл час, глобата е 2000 лева.
Ако за големите телевизии, които имат прилични рекламни приходи, 2 бона са малка сума, то кабеларките, които трудно връзват бюджетите си, се изправят на нокти при всяко наказателно постановление от СЕМ. Обикновено те обжалват пред съдебните органи наказанието, като стискат палци СЕМ да е проспал някое от миналите им провинения.
Ето защо ако иска да напълни бюджета си преди Коледа, не е зле СЕМ да сключи договор с предаването "Господари на ефира". Със сигурност техният мониторинг е нон стоп и хваща и най-дребни наглед гафове.
***
Текст под снимка
В Съвета за електронни медии (СЕМ) има специален отдел, който следи как телевизии и радиа спазват Закона за радио и телевизия в раздела за реклама.
в. Монитор – стр. 18
вторник, 18 ноември 2008 06:10:02

Няма коментари: