Пари - 26 стр.
Ани Александрова, PR на Приста ойл и на Пламен Бобоков: Пъблик рилейшънс е бизнес с локално действие
Боряна НИКОЛАЕВА
> Ани Александрова е на 34 години, зодия Телец, родена е на 30 април 1974 г.
> По образование е юрист.
> Има специализации в областта на наказателното, международното и морското право, както и по кризисен и корпоративен PR.
> Началото на кариерата й е било изцяло подвластно на образованието - прекарва стажа си в столичната следствена служба, но скоро разбира, че следовател не е професия за жена.
> Пътят й след това преминава през телевизията. Първата медия, в която се изявява, е телевизия Век. Там е водила сутрешен блок, а по-късно правно-публицистичното
предаване Лабиринт на закона. Това е мястото, на което тя се научава на телевизия.
> Работила е известно време в телевизия ББТ, където е била автор и водещ на предаването Забранено за мъже.
> Пет години е била главен редактор на сп. Анна клуб.
> От 2004 г. е председател на фондация Глобален женски фонд.
> През април 2007 г. е удостоена с Малтийския орден.
> От февруари 2008 г. е Началник връзки с обществеността на Приста ойл и личен PR на председателя на УС на Приста ойл и почетен консул на Украйна Пламен Бобоков.
> Защо решихте да смените журналистиката с PR?
- Животът е онова, което се случва с нас, докато ние си правим други планове. Не помня кой го е казал, но твърдението изключително вярно отразява моя живот - в детските си мечти се виждах като проспериращ юрист, професионалните ми успехи до момента са белязани от журналистиката, а настоящето ми е посветено на PR.
Всъщност по отношение на PR просто официализирах нещата, иначе от години работя за едни от най-крупните представители на бизнеса в България. За посвещаването ми на една-единствена компания и нейната кауза е виновен председателят на УС на Приста ойл и почетен консул на Украйна Пламен Бобоков, а когато той иска нещо, то неминуемо се случва. Затова и не се учудвайте на безспорния успех и лидерството на Приста ойл в производството и продажбите на моторни и индустриални масла в Югоизточна Европа.
> От трите сфери - телевизия, списания и PR - коя ви допада най-много?
- Всяка от посочените сфери има своето очарование и логично място в моя живот. Не крия, че съм амбициозен човек и че полагам много труд за своето развитие. Телевизията като начало ми е дала свободата да общувам с хората, да не се притеснявам, когато видя насочени срещу мен камери или множество от хора - напротив, в такава ситуация се чувствам изключително в свои води, мисълта ми започва да тече по-бързо, а паметта ми става невероятно услужлива. Последвалата дългогодишна кариера на главен редактор ми даде възможност да изградя сериозни контакти не само в медиите, шоубизнеса и модата, но и в политическите и деловите среди. Така че попрището, на което в момента се изявявам, е логично продължение на кариерата ми вследствие натрупания през годините потенциал.
> Криворазбрана професия ли е у нас PR?
- Радвам се, че разбирането за необходимостта от корпоративен PR извървя своята еволюция и вече на него се гледа като на реална необходимост, а не като на лукс. Дори повече - PR като професия доби модно звучене, в което всъщност няма нищо лошо, ако желаещите да я упражняват съзнават нейната огромна отговорност и не се поддават на чисто външното й лустро. Защото, както един мой колега много сполучливо се изрази, PR не е перла в короната на началника. Медалът обаче си има и друга страна - за съжаление все още има работодатели със странни схващания по отношение на длъжностната характеристика на нашата професия. Те често бъркат PR специалиста с прикована за бюро секретарка или дори с работник на поточна линия. Това ги лишава от активен член на мениджърския им екип с възлови функции на действен медиатор между бизнеса, политиката, медиите и обществото.
> Какво е по-интересното, по-различното, по-трудното, ако трябва да сравним личния PR с корпоративния?
- Корпоративният PR изгражда успешната организация, а личният създава и налага лидери. В моята работа двата сегмента почти се припокриват. А и не крия, че съм късметлийка - имам невероятния шанс да работя за две, смея да твърдя, печеливши каузи. От една страна, за Пламен Бобоков - млад, позитивен, широко скроен, високообразован, креативен човек на реалния и прозрачен бизнес, изкачил самостоятелно всяко негово стъпало. А от друга страна, за Приста ойл - компания, дала заявка да изгради солидна паневропейска структура и да се превърне в най-сериозния, независим производител на масла в Европа. Компания с прозрачно минало, доказано настояще и много сериозно бъдеще, градено от солидно обучен екип. А за да работи всичко това като успешен механизъм, са необходими две неща. Първото е ясна кауза - в случая широкомащабната, конкретна, дългосрочна и амбициозна програма на Приста ойл, и второто - безспорен авторитет, какъвто намираме в лицето на дългогодишния изпълнителен директор на компанията инж. Валентин Трифонов, неслучайно обявен за Мениджър на годината за 2008 г. в първия по рода си конкурс за постижения в корпоративното управление, проведен от световноизвестната консултантска компания Делойт и сп. Мениджър.
Кой е най-трудният PR?
- По правило това е т. нар. кризисен пиар. В случая обаче аз имам по-различна позиция - няма трудности, има предизвикателства. Въпросът засяга креативността на един професионален пиар и това доколко може и е готов да носи отговорност, както и до каква степен се сработва с работодателя си и ползва ли се с неговото доверие. Премереният риск е част от нашата професия, но той винаги върви ръка за ръка с отговорността. Във връзка с това добрият кризисен пиар се състои в това да се предвиди кризата и да се изгради алгоритъм за своевременна и адекватна реакция. А в случай на вече съществуваща криза - нещо, срещу което никой не е застрахован, е необходимо да организираме комуникациите си така, че най-бързо и най-ефективно да сведем до минимум или да елиминираме изцяло възможните вредни последици.
Какво е нивото на PR образованието у нас?
- Самата аз съм по-скоро практик, отколкото теоретик. Първо се научих на занаята в движение, а след това се изучих. Специалността PR е нова за нашите университети и тепърва ще се намира вярната формула на обучение. Една от причините за това е, че PR практиката е много динамична, а академичното образование - мудно. В едно обаче съм категорична - не може сляпо да пренасяме световната теория и практика в българските условия, защото сме доста специфични като пазар, бизнес и микроклимат. Не отричам световния опит и теория, но твърдя, че трябва да се адаптират към нашата реалност.
> Кои са основните проблеми на PR бизнеса?
- Той е един - недостигът на добре подготвени кадри.
Ще останат ли български PR агенции?
- Истината е, че у нас няма особено присъствие на чуждестранни PR компании и създадените в България агенции имат по-силно влияние тук. И с основание - PR е с локално действие. Сляпо пренесените световни образци не само в PR, но и в рекламата не дават очакваните резултати у нас. Това е логично, защото ние имаме друг бит, култура и манталитет. Разбира се, чуждата инвазия няма да ни се размине, в България вече стъпиха едни от най-големите световни PR агенции, но не като самостоятелно действащи, а в партньорства с българските.
> Прогнози за развитието на PR бизнеса и медийния бизнес въобще?
- Живеем в интересни времена и всяка прогноза би била условна. Безспорен факт е обаче, че в целия свят се наблюдава изключително бързо променяща се медийна среда, тя става все по-фрагментирана. Затова съм убедена, че българският медиен пазар все още е в началото на пътя, макар и със загърбени немалко километри. По отношение на PR бизнеса нещата не са по-различни, освен това, че световната финансова криза е предпоставка за сериозна работа и - смея да твърдя - за ръст на развитие в нашия бранш предимно по отношение организирането на събития и управление на кризи.
в. Пари - стр. 26
вторник, 18 ноември 2008 05:29:49
вторник, 18 ноември 2008 г.
Ани Александрова, PR на Приста ойл и на Пламен Бобоков: Пъблик рилейшънс е бизнес с локално действие
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар