събота, 22 ноември 2008 г.

Главният Yahoo си тръгва

Капитал - 74 стр.
Главният Yahoo си тръгва

Константин НИКОЛОВ

Джери Янг напусна ръководния пост в търсачката, което събуди надеждите за сливане с Microsoft
Сигурно е унизително цял свят да аплодира как напускаш ръководния пост в компания, която ти самият си създал от нулата и си превърнал в една от най-известните марки в света.
Това трябва да преглътне Джери Янг. Основателят и акционер в интернет гиганта Yahoo обяви, че се оттегля от поста главен изпълнителен директор на търсачката, който пое едва преди 17 месеца.
Новината беше приета с радост от инвеститорите и акциите на Yahoo се повишиха с над 12 % за два дни (виж графиката). „Със смяната на Янг има надежда, че Yahoo ще подобри представянето си", коментира анализаторът от Citigroup Марк Мъхейни. Надеждите на експерти и наблюдатели са, че компанията ще приеме нова стратегия за развитие и дори се заговори за възраждане на неосъщественото сливане с Microsoft по-рано през годината. Отдавна
Отминалите златни години
на Yahoo, създадена още през 1994 г. от Янг и състу-дента му от Университета в Станфърд Дейвид Фило, бяха по време на дотком бума. Тогава търсачката на портала, както и електронната й поща, бяха водещите в света. Но впоследствие технологичният гигант изостана от тенденциите в бързо еволюиращата индустрия. Yahoo така и не успя да наложи хилядите услуги, които предлага, и проспа и възхода на новия лидер в индустрията Google.
„Прекалено късно е за Yahoo. Те така и не свикнаха с периода след царуването си", заяви пред в. Washington Post Кати Шарп, изпълнителен директор на агенцията за онлайн маркетинг Sharpe Partners. „Напълно пропуснаха разрастването на социалните мрежи. Имат сайт за споделяне на снимки - Flickr, но въобще не го развиват. Имат сериозно присъствие на азиатския пазар, но също нищо не правят в тази насока. Бяха лидери в пове-денческото таргетиране, но вече не са. Чашата преля, когато Янг „уби" сливането с Microsoft", допълва Шарп.
Именно провалената сделка постави главата на Янг на дръвника. Microsoft предлагаше по 33 долара за акция на Yahoo, докато в момента книжата се търгуват на равнище от около 11 долара. Много акционери така и не простиха грешката на мениджъра. Мнозина наблюдатели смятат, че именно нерешителността е най-големият недостатък на досегашния изпълнителен директор. Някои анализатори смятат, че на Янг далеч повече му е прилягала ролята на визионер. Преди да поеме управлението през миналата година, 40-годишният милиардер държеше церемониалния пост на „Главен Yahoo" (Chief Yahoo). На кафе той съветваше мениджърите за бъдещите тенденции в индустрията, а инженерите - за технически детайли.
В централата на компанията „Сънивейл", Калифорния, се говори, че Янг се е опитал да обедини ме-ниджърския екип около каузата за съживяване на търсачката. Когато обаче идвало време за взимане на решения, независимо дали за стратегически съюзи или нови продукти, Янг давал заден ход. „Компания от подобен ранг не може да си позволи бездействие. Следващият изпълнителен директор на Yahoo не може да е само мислител и теоретик", коментира Wall Street Journal. Тази нерешителност си проличала по време на голямо изложение в Калифорния през миналата година. WSJ цитира запознати, според които Янг поискал от висши
мениджъри от различни (най-често враждуващи) отдели да помислят за най-разнообразни проекти, които да представи. Когато директорите помолили за повече подробности около заданието, той просто им казал да „работят заедно". Накрая Янг представи няколко продукта, които и до днес не са излезли на пазара.
Никой не може да подложи на съмнение любовта на Янг към отрочето му. В типичния си драматичен стил при напускането си той пише до служителите си: „Всички вие знаете, че винаги съм и ще кървя с кръвта на Yahoo."
Мнозина наблюдатели смятат, че напускането на изпълнителния директор може да върне
Интереса на Microsoft към Yahoo. Софтуерният гигант оттегли през май офертата си с гръм и трясък, като обвини Янг за провала на преговорите. Според запознати изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър все още се интересува от активи на Yahoo като онлайн търсачката, която ще даде на компанията му още ресурси в надпреварата с Google. Икономическата ситуация може да подпомогне бъдещата оферта за придобиване на Microsoft, тъй като оцеляването на Yahoo зависи от рекламните приходи, които намаляха значително през последните месеци. За разлика от конкурента си създателят на Windows отчита добри резултати и може да си позволи да хвърли милиарди за придобивания. А и цената на търсачката ще е далеч по-ниска от предложените през май 44.6 млрд. долара. Друг вариант за Yahoo е партньорство с онлайн колоса AOL, който е собственост на Time Warner. Изглежда, че Стив Балмър не бърза и ще чака назначаването на нов директор на Yahoo преди следващия си ход. Това обаче може да отнеме известно време, тъй като поемането на поста е сериозен кариерен риск за всеки мениджър. Сред спряганите имена за поста са Тим Армстронг, вицепрезидент на Google, и Пи-тър Чернин, президент на News Corp., както и сегашният президент на Yahoo Сюзън Декър. Който и да оглави технологичния гигант, трябва да има едно наум: сянката на Янг винаги ще е над него. А и сега създателят на групата може да се върне към любимата си роля - „Главен Yahoo."
в. Капитал – стр. 74
събота, 22 ноември 2008 05:36:27

Няма коментари: