вторник, 18 ноември 2008 г.

Христо Кафтанджиев, доктор на филологическите науки и професор във Факултета по журналистика на СУ : Рекламодателите вече реагират на кризата

Сега - 13 стр.
Христо Кафтанджиев, доктор на филологическите науки и професор във Факултета по журналистика на СУ : Рекламодателите вече реагират на кризата

Деница ТОДОРОВА

Всяка от “класическите” медии трябва да настъпва в интернет пространството, казва лекторът на International Advertising Association Христо Кафтанджиев
Христо Кафтанджиев e доктор на филологическите науки и професор във Факултета по журналистика на СУ. Чете курсове по обща теория на рекламата, креативни аспекти на рекламата, реклама и визуална комуникация, интеркултурна комуникация и реклама, семиотика и реклама, рекламни кампании, търговски марки, интегрирани маркетингови комуникации и др. Специализирал е в Холандия, Великобритания, Ирландия и Русия. Преподавал е 3 години семиотика и реклама във Финландия. Бил е лектор на 3 световни конгреса на IAA (International Advertising Association). Член е на журито на Нюйоркския рекламен фестивал (The New York Festivals). Почетен професор е и на Руско-американската академия по авторизирано образование. Автор е на седем книги, както и на много научни статии по реклама и семиотика.
- Г-н Кафтанджиев, смятате ли, че световната финансова криза ще засегне приходите от реклама в медиите?
- Да, и това не е само за приходите в медиите, а и за останалите бюджети. Без съмнение парите по отношение на рекламата, а и на другите маркетингови комуникации - PR, стимулиране на продажбите, директния маркетинг, мърчандайзинговите комуникации и т.н., ще се свият пропорционално на намаляването на производството на продукти и услуги. Могат и да спрат на 100% - ако съответната компания фалира.
- Запознат ли сте дали банковият сектор преструктурира начина си на рекламиране?
- Определено започват да рекламират много повече лихвите на спестовните влогове. Лансират и немалко PR комуникации, като лъскат имиджа си на стабилни финансови институции. Това е правилна политика - не трябва да забравяме популярния израз, че с вестник може да убием муха и банка.
- Останалите икономически сектори дали също ще предприемат действия?
- Без всякакво съмнение - всичко зависи от съответната ситуация. Някои са по-засегнати, други - не толкова.
- От къде евентуално се очаква да се изтеглят повече рекламодатели - от електронните или от печатните медии?
- Е, чак изтегляне... Но без съмнение е, че бюджетите ще бъдат орязани в някаква степен и при електронните, и при печатните медии. Не мисля, че електронните медии ще бъдат засегнати повече от печатните и обратното. Всеки тип си има преимущества и рекламодателите знаят това. Интернет медиите са печеливши по дефиниция, защото там маркетинговите комуникации са по-евтини. Затова всяка от "класическите" медии трябва да настъпва в интернет пространството.
- Вероятно "затягане" на коланите ще има и при лайфстайл списанията и аналогичните тв предавания?
- Да, но не повече от това. Немалка част от аудиторията на тези медии е достатъчно заможна, за да може да си позволи да живее и да харчи както и до момента.
- Какво всъщност трябва да е поведението на рекламодателите по време на криза?
- Да са по-адекватни към пазара, да създават по-качествени продукти и услуги, да се ръководят от идеята за кустомизацията - тоест да се съобразяват плътно с изискванията на потребителите и т.н. Ако познаваме добре маркетинговите комуникации, също може да стигнем до не лоши резултати. Когато парите не ни достигат, общуваме с комуникациите на "герила" маркетинга, с контекстната и вирусната реклама. Като интегрираме различните си маркетингови общувания, също намаляваме бюджетите си. В този смисъл призивите да преминаваме от реклама към PR са меко казано несериозни. Ефективният подход в случая е да накараме всичките ни маркетингови комуникации да заработят заедно и да си помагат една на друга.
- Вашата прогноза за това как глобалната финансова криза ще промени медийния пазар у нас?
- Не съм кой знае какъв специалист в тази област, но не смятам, че медийният ландшафт ще се промени коренно. От гледна точка на медийния дарвинизъм обаче е сигурно, че повечето интернет базирани медии ще излязат от кризата в още по-добра кондиция.
в. Сега – стр. 14
вторник, 18 ноември 2008 05:02:47

Няма коментари: