вторник, 18 ноември 2008 г.

Корпоративните блогове - мястото за обратна Връзка с клиентите

Дневник - 17 стр.
Корпоративните блогове - мястото за обратна Връзка с клиентите



Жюстин ТОМС, експерт онлайн маркетинг, „Ей Би Си дизайн енд комюникейшън"
Първите лични блогове на български език започват да се появяват през 2003 r. A първите корпоративни - през 2005 г., но и до днес остават все още слабо популярни, като общият им брой не достига 50. Все пак тази година е преломна - повечето от корпоративните блогове стартираха именно през 2008 г.Ас наближаването на изборите се предполага, че и политическите блогове ще се активизират и умножат. В момента е някак модерно една фирма да си има блог. Отвъд модата блогът има и множество положителни черти, които го правят популярен начин за общуване с публиката. Основен плюс е, че блогът позволява изключително лесна актуализация, възможност за бързо публикуване както на текстово съдържание, така и на снимки, видео и аудиосъдържание (подкаст). В същото време търсещите машини обичат блоговете- те ги толерират в резултат от търсенето спрямо останалите видове присъствие онлайн.
Изключва или допълва блогът корпоративния сайт?
Блогът е част от корпоративния уебсайт. За малки или стартиращи бизнеси блогът може да се окаже удачно решение за присъствие онлайн с оглед минималната инвестиция в сравнение с тази за корпоративен сайт. Блог и сайт вървят заедно, но имат различни задачи - сайтът е представителен, строг и официален, докато блогът е неформален, емоционален и личен. Естествено те следва да са свързани. На първа страница на корпоративния сайт може да има линк и изнесено съдържание от блога, а в блога често следва да се реферира към основния сайт на фирмата. Това са два различни инструмента, които добре се допълват.
Какви разновидности блогове съществуват?
Класическият корпоративен блог е най-често срещан. Все пак блоговете могат да изпълняват различни задачи и към корпоративния уебсайт като сателити да се създадат няколко блога. Те биха могли да са ориентирани към конкретен продукт (продуктов блог), теза, да имат отношение към човешкия ресурс на фирмата или да играят друга, по-специфична роля. Пример в това отношение са големите софтуерни фирми, които поддържат силни блог общества от своите най-ревностни потребители, програмисти от цял свят, създаващи и споделящи в различни блогове, посветени на различни продукти или проблеми.
Кой да списва блога?
Не давайте на секретарката да списва блога - подходете към него сериозно. Често блогът се списва от PR отдела или от специалистите по комуникации. Понякога се възлага на външна агенция. В световен мащаб големите компании възлагат на ключови мениджъри да списват техния блог, с което увеличават доверието и го правят наистина интересен. Например блогът на „Кока-Кола" се списва от Фил Муни, шеф на архивите на фирмата през последните 30 години (www.coca-colaconversations.com), или блогът на „Боинг"- от Ранди Тинсет, вицепрезидент маркетинг (boeingblogs.com/randy). За жалост подобни блогове все още липсват у нас. Корпоративният блог, независимо дали говорим за малка, стартираща фирма или за голяма и с установени позиции корпорация, може да послужи за различни цели:
• Демонстрация на експертност
• Поддържане на отношения с клиенти
• Поддържане на отношения с медиите
• Вътрешна комуникация
• Управление на познанието
• Набиране на работна ръка
• Тестване на продукти, идеи
• Поддръжка, техническа помощ
• По-добро позициониране в търсещите машини Много добро средство при кризисни ситуации.
Защо родните фирми не списват свой блог?
Причините са много и различни. Като цяло често липсва разбиране на необходимостта от адекватно онлайн присъствие. Силно се подценяват силата на онлайн пространството и влиянието на новите медии върху хората. В случаите, когато има разбиране и желание, наяве излиза по-важният фактор - липса на ресурс. Тъй като създаването на блог не изисква много средства, тук говорим за човешки ресурс. Най-силните корпоративни блогове обикновено се списват от ключови експерти или представители на висшия мениджмънт, които, разбира се, трябва да имат правилна представа за типа комуникация и целите на блога. Често като пречка се явяват липсата
на установени корпоративни правила или наличието на много силни такива, които правят трудно дефинирането на границата за предоставяне и публикуване на информация. И не на последно място като че бизнесът в България няма нужда от обратната връзка.
Ето и няколко съвета относно списването на фирмения ви блог:
• Пишете достатъчно често.
• Пишете само когато има какво да кажете.
• Пишете само ако имате вдъхновение, а не по задължение.
• Поставяйте линкове - към корпоративния сайт,
към други саитове.
• Мислете за блога си в дългосрочен план и го започнете само ако сте сигурни, че ще имате необходимия капацитет да го поддържате.
• Не очаквайте висок брой посещения или множество коментари веднага.
• Бъдете готови за сериозна работа, за качествено съдържание и постоянна комуникация с вашата публика.
• Отговаряйте на въпросите и критиките в коментарите. Бъдете честни и открити. Това ще бъде оценено.
• Не гледайте на блога като самоцел, а като част от интегрираните ви маркетингови комуникации.
вторник, 18 ноември 2008 05:56:51

Няма коментари: