понеделник, 10 ноември 2008 г.

Световни топексперти: Бъдещето на рекламата е в новите технологии

Пари - 26 стр.
Световни топексперти: Бъдещето на рекламата е в новите технологии

Боряна НИКОЛАЕВ

Това е обединяващото мнение на известни рекламни специалисти, дошли на фестивала AdMall. Вдъхновено от бляскавите конкурси, които се организират по света и се превръщат в запомнящи се събития, списание Signcafe организира първия фестивал на рекламодателя. Той се превърна в място, където родният рекламен бизнес свери часовника си с това, което се прави по света, и се докосна до някои нови идеи. Най-интересните лектори на семинарите и обученията бяха Тод Грант, Саманта Дидженаро, Ричард и Джудит Уайлс и фотографът на Версаче Стефано Опо. Специално за в. Пари те разказаха своите впечатления от България, споделиха визията си за бъдещето в рекламата и PR и дадоха ценни съвети.
***
Визитка
Саманта Дидженаро, която пътува много по света, разказа, че когато за първи път отива на ново място, си купува книга за страната, но я чете едва като се прибере вкъщи. Основните си впечатления попива от атмосферата и хората, които среща. Българите са невероятно топли и сърдечни хора, които умеят не само да се веселят, но и да общуват интелигентно, коментира тя. Саманта е почитателка на европейските страни, а България е надминала очакванията й. Тя е запленена от традиционната българска кухня и от българското вино.
► Госпожо Дидженаро, разкажете нещо повече за компанията си и за вашите клиенти.
- Компанията, която ръководя, се казва Дидженаро комюникейшънс. Основах я преди 3 години, занимаваме се с PR и стратегическа комуникация, която е по-скоро в сферата на маркетинга. Нашата дейност е насочена предимно към медиите и към компании, които правят реклама и маркетинг. Това е специализирана сфера, така да се каже В2В пъблик рилейшънс. Клиенти са ни маркетингови компании на световно ниво като Саачи енд Саачи, Глобал ед ейджънси, медийни агенции като Зенит опти медиа, Публисис груп и др. Естествено имаме и малки независими агенции, с които също работим много добре. Екипът на агенцията ни е 10 души и ползваме услугите на много външни специалисти и консултанти. Най-важното за нас е работата ни да изпълнява целите си и клиентите да остават доволни.
► Имате ли някакви впечатления за PR бизнеса у нас?
- За съжаление нямам обстойни наблюдения над PR бизнеса в България. Откакто съм тук, благодарение на хората, с които общувам, мога да открия много общи черти между бизнеса у вас и този в САЩ или в Европа например. Има обаче някои особености, които са валидни тук. По време на семинарите чух мнения от няколко страни, че в България много се набляга на пресрилийзите. Опитах се да обясня, че не бива да се фокусира толкова много върху тях, добре е да се търсят иновативни и интересни идеи. Чух и много въпроси дали PR експертът на дадена компания трябва да стои в сянка, или да се показва пред обществото. Моето мнение е, че той трябва да популяризира своя клиент и не е задължително да бъде в светлините на прожекторите. Медиите също работят по различен начин. В пресата в САЩ има места по страниците, които се наричат едвърториал. Те са комбинация от журналистически текст и реклама, но в края на страницата винаги се съобщава, че става въпрос за платен материал.
► През последните години професията на PR е много модерна у нас. Така ли е и в Америка?
- Мога да кажа, да. Мисля, че сега е доста по-модерна и популярна, отколкото беше преди 10 години например. Притеснението ми относно PR професията е, че много хора си мислят, че се занимаваме само с организирането на събития или просто публикуваме материали за знаменитостите. Ние сме много повече от това - PR е стратегия, интелектуален труд. Налага се да разрешаваме проблеми, свързани с големи корпорации, и да действаме бързо по време на криза.
► Кои са опорните точки на една успешна PR кампания?
- Няма нищо по-важно от това да имаш стабилна връзка с клиентите си, с медиите, със служителите си и с бизнеса. Да поддържаш контактите си с тези хора означава, че те ще бъдат много по-склонни да споделят информация с теб и да ти съдействат. Ценности като честност, уважение и искреност с колегите и клиентите са задължителни в нашата работа.
***
Визитка
Тод Грант също е фен на вкусната нашенска храна и вино. Той е много впечатлен от външната реклама в столицата - супермодерна реклама, поставена върху стар калкан, и атрактивни билбордове, до които има рекламни надписи с блажна боя, са грабнали вниманието му.
► Господин Грант, от това, което видяхте до момента у нас, как оценявате българската реклама?
- Ако трябва да бъда честен, не съм много запознат с нея, но от това, което виждам по улиците и по списанията, мога да кажа, че визуално изглежда чудесно. Не разбирам български, затова не мога да коментирам текстовете. Мисля, че принтрекламите са страхотни, впечатлен съм от фотографията и от идеите. Това, което виждам тук, ми харесва, но бих искал да науча повече какво се случва в България на ниво концепции и стратегии. По време на обученията и семинарите, които проведохме тук, хората показаха оригиналност и креативно мислене, справиха се чудесно във всички категории, в които ги поставих.
► Споделяте ли мнението, че интернет и мобилните телефони са медиите, които ще доминират в бъдеще?
- Чувал съм много мнения, че пресата и телевизията вече са замрели, но според мен това не е така. Те винаги ще бъдат живи. Комуникациите посредством интернет и други нови технологии набират голяма скорост, но нека погледнем назад. Преди 30-40 години доминираше пресата, появиха се списанията, които “взеха” от популярността й, след това изпъкна силата на телевизионната реклама. В нея се инвестираха милиони и тя спечели много. През последните години най-динамично развиващата се медия е интернет, но не бих казал, че тя ще е доминираща. По-скоро ще се залага на комплексност.
Какво може да провали една рекламна кампания?
- Това да останеш неразбран от аудиторията, да не знаеш за каква аудитория точно работиш. Можеш да имаш велика идея и невероятна реализация, но ако не успееш да приобщиш публиката към идеята, няма да имаш успех. Рекламата се променя с бързи темпове, тя ни заобикаля отвсякъде и много често хората я подминават, не могат да я запомнят. Рекламистите се стремят да накарат хората да вземат участие в определена кампания, да ги интегрират. Много голяма грешка е да пропуснеш диалога с хората.
Какво е бъдещето на нестандартните идеи?
- Иновациите са нещо задължително. Те привличат вниманието и мотивират хората. Не може да се раждат такива идеи непрекъснато, но когато се появяват, те винаги се приемат добре.
Рецесията ще окаже ли влияние върху рекламния бизнес?
- Няма как да не се отрази, ще ни бъде трудно. Бих искал да съм оптимист за бъдещето на бизнеса. Вярвам, че ще се справим с предизвикателствата.
***
Визитка
ричард Уайлд е директор на училището по визуални изкуства в ню Йорк, член на борда на директорите на Арт директорс клуб, Тайп директорс клуб и Американски институт за графични изкуства. Той е автор на най-издаваната книга за графични изкуства в света Visual Literacy: A Conceptual Approach to Graphic Problem Solving, по която все още преподава в училището за визуални изкуства. Колежът е частно учебно заведение, в него се обучават 1000 студенти в сферата на рекламата. неговата съпруга Джудит Уайлд също е преподавател в училището за визуални изкуства и е професор в колежа Кингсбъро в ню Йорк.
► Господин Уайлд, какви са впечатленията ви от нивото на рекламния бизнес у нас?
- По време на семинарите общувахме с много студенти в България и им поставяхме различни и трудни задачи. Очарован съм от факта, че всички се справиха с тях по оригинален начин и разчупиха стереотипите.
Какво мислите за нивото на образованието в сферата на рекламата у нас?
- Това, което дотук успяхме да установим, е, че подготовката не е така комплексна, както е в САЩ или в Англия. Донякъде смятаме, че това се дължи на представата за графичния дизайн, която съществува у вас. В една капиталистическа държава нивото на рекламата и графичния дизайн е от изключително значение, защото има жестока конкуренция и заплащането на хората, които работят в тази сфера, е много високо. Всичко това се заражда вече и тук. Освен това в развитите държави има много по-голям достъп до технологиите. С Джудит наблегнахме много на ролята на технологиите в рекламата.
► Рекламата се променя много бързо. Кои ще са отличителните й черти в бъдеще?
- Това, което се случва в САЩ в момента, е промяната във формата. Ако днес разработвате рекламен материал, трябва да имате предвид, че той трябва да стои добре на екрана на мобилен телефон, във вестник и в интернет. Това е реклама на 360 градуса, тя трябва да е приложима за всякакви медии.
► Кои са най-често срещаните грешки, когато се прави една реклама?
- Проблемът, пред който са изправени рекламните агенции, е, че един обикновен човек на ден се сблъсква с 1500 реклами. Аз бих попитал - какво си спомняте от рекламата, която сте видели вчера? Основният въпрос е как да се привлече вниманието и най-големият провал е именно в това, че твърде малко реклами успяват да се запечатат в съзнанието на хората. Агенциите са твърде предпазливи, играят на сигурно. Има една мисъл, която много харесвам по този повод -ако рекламата прилича на реклама, значи не е добра.

вторник, 11 ноември 2008 04:31:47

Няма коментари: