събота, 15 ноември 2008 г.

Кой иска бисквитка?

Капитал - 47 стр.
Кой иска бисквитка?

Андриан ГЕОРГИЕВ

Нова технология ви "изучава", докато браузвате през мобилен телефон
Запознайте се с бисквитките. Те са едновременно вкусни за рекламодателите и горчиви за потребителите. Cookies (от англ. - бисквитки) се използват в онлайн маркетинга за проследяване активността на хората в интернет. Това са малки текстови файлове, които се залепват за вашия компютър, докато ходите по различни сайтове. Сега Ringleader Digital, рекламна мрежа за мобилни сайтове, внедрява cookies за безжични устройства под името Media Stamp. Технологията събира информация за хората и в зависимост от техния профил зарежда специално насочени към тях реклами.
Работата на Ringleader е да продава на рекламодателите площ от мобилни сайтове. Тригодишната фирма вече е реализирала кампании за водка Absolut и веригата Best Western Hotels. Първият сайт, маркиращ своите посетители с Media Stamp, е порталът за забавления thumbplay.com.
Как работи
Бисквитката на Ringleader Digital си стои на сайта. Media Stamp няма досег с операторите, тъй като технологията работи през интернет. На вашия мобилен телефон не се съхранява нищо. От сайта тя прихваща информация за вас - използвания мобилен оператор, часовата зона, в която се намирате, браузърът, с който сърфирате в интернет, модела на телефона и кои са любимите ви сайтове (т.нар. bookmarks). Наред с това Media Stamp следи всички импресии и кликове, които правите в интернет през телефона си. Рекламодателите ще имат достъп до тази информация в реално време и на тяхна основа ще облъчват аудиторията с фокусирани банери.
"Рекламодателите ще знаят, че сте жена между 18 и 34 години, която има куче, живее в апартамент под наем и търси да закупи кола", добавя анализаторът Даниъл Тейлър пред списание Forbes. До редакционното приключване на "Капитал" от Ringleader не уточниха как точно събират всички тези данни. По принцип в интернет потребителите дават тази информация под формата на анкета или при регистрация. Това би изисквало собственикът на мобилния сайт да инсталира външна рекламна система, което "може да създаде малки неудобства", казва Иван Иванов, изп. директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark. Дали такава е практиката на Ringleader - остава неясно. Невидимото наблюдение над вас продължава дори и след като рестартирате телефона си ръчно. Media Stamp може да обхване много хора за малко време, тъй като мрежата на Ringleader е съвместима с DoubleClick и Atlas - утвърдени глобални системи за управление на рекламни кампании онлайн.
За да не се дразнят твърде много защитниците на личното пространство, вашият номер и име остават тайна за клиентите на Ringleader. Засега браншови организации като Mobile Marketing Association и Interactive Advertising Bureau не намират причина за тревога. Все пак има начин да се скриете от бисквитките на Ringleader Digital. За целта посетете rldprivacy.mblade.iloopmobile.com от мобилния си телефон и там заявете, че не искате да имате нищо общо с тях.
Според Иван Иванов Media Stamp "ще е важна добавка, която ще позволи по-прецизно таргетиране, а това съответно ще повиши резултатите от рекламата". Все пак според него има съществена пречка пред точността на технологията на Ringleader: "Ако аз си сменя телефона и го дам на детето си или го подаря на някого, Media Stamp ще съдържа моите елементи, а ще го ползва човек с други. Тоест той вече няма да получава таргетирана реклама, отговаряща на неговите предпочитания."
В бъдеще все по-често предстои да виждаме реклами на мобилния си телефон. Това е категоричният извод от изследване на Gartner, според което през 2011 г. този пазар ще възлиза на 12.8 млрд. долара. В момента към маркетинга през мобилни телефони се насочват около 2.7 млрд. Засега голяма част от бюджетите отиват за разпращане на sms-и, но с поумняването на телефоните рекламните формати също ще се променят. Анализът предрича, че в битка за тези пари ще влязат както телекомите, така и производители на мобилни телефони като Nokia, а също и интернет компании като Google, Yahoo, MySpace и Microsoft. Така че за "мъници" като Ringleader със сигурност ще се намери място.
***
Текст под снимка
Може би технологията на Ringleader е ключът към успешния мобилен маркетинг
в. Капитал – стр. 47
събота, 15 ноември 2008 00:01:00

Няма коментари: