събота, 15 ноември 2008 г.

Мобилните реклами като мираж

Поглед - 16 стр.
Мобилните реклами като мираж



Пийпълметрията не хваща новите технологии, а агенциите не искат да рискуват
В света се използват повече от 3 млрд. мобилни телефона. По данни на компанията за мобилни технологии „Евросет" миналата година пък са били продадени 700 000 смартфона, а по предварителни данни през 2008 ще бъдат продадени не по-малко от милион.
Какво тогава пречи на развитието на мобилната реклама, след като това е пазарът с най-много потребители? В Югоизточна Азия е забранено на мобилните оператори да се намесват в бизнес, по един или друг начин свързан с използването на мобилната мрежа. В Европа, САЩ и Канада и Русия пък работи принципът на „затворената градина". Когато операторът напълно контролира достъпа до своите абонати и всъщност избира кого да пуска на територията на мобилните услуги и кого - не. Така той ограничава конкуренцията в своята сфера. Но дори в този случай пазарът не се развива с едни и същи темпове. В Европа и Америка ръстът на мобилната реклама съществено превъзхожда показателите в Русия. В Русия пазарът е в застой, докато на Запад предвижданията са за поне шест пъти по-висок ръст през 2010 г. в сравнение с 2005 (255 млн. долара са били разпределени на мобилния рекламен пазар през 2005, предвижданията за 2010 са за 1,5 млрд. долара). Това на свой ред води до увеличаване на конкуренцията и съответно до повишаване на качеството на услугите.
Най-големият проблем за мобилните реклами обаче се оказва липсата на средство за измерване на аудиторията. Рекламните агенции засега не могат да използват средствата, с които се мерят рейтингите на традиционните медии. Все още пийпълметрични компании като TNS, GfK, Nielsen отказват да включат в проучванията си новите технологии, а рекламодателите не искат да рискуват. В същото време пазарът е сравнително малък и големите играчи не му обръщат внимание. И това е съществената причина за малкия му ръст в световен мащаб. Потенциалът на мобилната реклама е огромен. Използвайки всякакви средства за пренос (SMS, MMS, WAP, GPRS, EGGE), тя съчетава възможностите на директния маркетинг (прекия контакт с аудиторията), интернет рекламата и рекламата в електронните медии. Мобилната реклама може да бъде най-полезна при продажбите и промоциите. Според маркетинг стартези обаче се оказва безценна, когато трябва да бъде хваната тийнейджърската аудитория. Процесът вече е подпомогнат от специално разработени за по-удобно ползване на мобилен интернет масови устройства като Apple iPhone и появяващите се в момента апарати с Google Android OS. Всички „големи" в света на интернет последователно лансират и свои мобилни решения. Yahoo! Go, MSN Mobile, Google Mobile Apps, особено Google Maps for Mobile са малка част от примерите на приложения на мобилни телефони с голям рекламен потенциал. Разработва се ексклузивно мобилно съдържание. Още през 2006 г. популярният американски сериал „Бягство от затвора" се сдоби със своя паралелна мобилна версия. Специално за Toyota бяха заснети 26 двуминутни епизода, всеки от които започва с десетсекундна реклама на Toyota Yaris. Във всеки епизод има и сцена с автомобил на Toyota. Минисериалът е достъпен само през мобилни телефони.
събота, 15 ноември 2008 05:24:31

Няма коментари: