четвъртък, 31 юли 2008 г.

Рекламният бос Красимир Гергов: Би Ти Ви ще се продаде само при много добра цена

24 Часа - 13 стр.
Рекламният бос Красимир Гергов: Би Ти Ви ще се продаде само при много добра цена



Правят оценка на цялата „Болкан нюз корпорейшън” с телевизии, радиа и списания Моето участие в туризма се поизчерпа • Надали някой знае кой е собственикът на ЦСКА. И аз не знам
- Г-н Гергов, станахте консултант на медийната компания „Сентрал юропиън медия ентърпрайсиз" (СМЕ) за ТВ2 и Ринг тв, които тя купи. Защо избраха вас?
- Подписаха договор с мен, тъй като съм бил консултант на ТВ2 от самото й създаване. Тя има национален лиценз, издаден за 27 регионални честоти за 27-те бивши окръжни градове, т.е. излъчва ефирно за цяла България. Това на практика е същият лиценз, какъвто имат Би Ти Ви и Нова тв. СМЕ купува и Ринг тв. В сделката има и радио - „Мила", което излъчва в София и Перник. Форматът му ще бъде променен, но отсега не мога да кажа какъв ще е. Ще се правят проучвания. Компанията на Роналд Лаудер купува и още един тв лиценз за ефирна честота в София. Навремето беше на тв "Седем дни".
- Сега на тази честота излъчва Би Би Ти. Това означава ли, че компанията купува и Би Би Ти?
- Не. Би Би Ти ще излъчва кабелно, както преди.
- Вие сте консултант на цялата сделка, така ли?
- Да, ще бъда овъзмезден добре за тази сделка. Отделно е консултантският договор, като за услугите компанията
ще ми плаща 5-цифрено число месечно
- Как СМЕ научи, че се продават български телевизии? Вие ли ги потърсихте, или те вас?
- Това не беше единствената компания, с която контактувах, докато търсех партньор за ТВ2. Говорих и с други компании, които сега няма да кажа. СМЕ има телевизии във всички по-големи държави в Източна Европа без Полша, Сърбия и България. Затова е нормална нейната експанзия тука.
- Какво ще се случи с новозакупените телевизии?
- Напоследък на международния пазар на продукциите цените се покачиха. Тв продукциите, правени в чужбина, станаха по-скъпи от българските. Затова смятам, че основното в ТВ2 ще бъде все повече местна продукция. Обликът й ще се запази, но с повече инвестиции в нея. След няколко месеца
ще започнат новини. Има намерение да бъде вкарана възможно най-модерната дигитална техника. Огнян Димов ще продължи да ръководи ТВ2.
Тепърва ще се решава какъв да бъде форматът за софийската ефирна честота.
- Сделката е за 172 млн. долара. Наистина ли струват толкова тези медии?
- Не знам как са стигнали до тази цена, макар че за последните 7-8 години рекламният тв пазар нараства с 25-30% всяка година. Има стабилност, валутен борд, който я гарантира. За 2007 г. бях прогнозирал ръст на рекламния пазар от 27%, а той стигна 33%.
- Откъде идва този огромен растеж?
- В момента има много банкови услуги, които доскоро не бяха достъпни за обикновения гражданин. Това предизвиква голяма консумация на продукти, които се нуждаят от реклама. А и кризата в Америка и Европа няма да повлияе скоро на България, тъй като ние сме все още на дъното на потребителската таблица в Европа. Затова очаквам, че изравняването на българския с европейския стандарт ще бъде не само на ниво магистрали, комуникации и инфраструктура, а
ще се доближим и до европейското ниво на заплати
Това още ще вдигне консумацията.
- Вие сте консултант и на Би Ти Ви - най-успешната телевизия засега у нас. Тя все още ли се продава?
- Би Ти Ви е много просперираща и е в полезрението на доста големи компании, които имат интерес към България. „Нюз корпорейшън" решиха да проверят каква е стойността на Би Ти Ви на един толкова динамичен пазар. Затова беше възложена оценка на компанията. Дали една компания ще бъде продадена или не, зависи от собственика, но най-вече от
цената, която ще бъде предложена, и цената, която ще бъде поискана. Ако тези две цени се доближат максимално, сделка има. В този случай засега има единствено оценка на компанията.
- Каква е оценката?
- Тази оценка е важна и за борсата, тъй като „Нюз корпорейшън" е на Американската стокова борса, където в момента не е най-здравословното състояние на пазара. През последните няколко месеца почти целият стоков пазар е паднал. По тази причина е добре да се направи оценка. Нов нея не се стига до цена. Дават се базови данни, чрез които специалистите в различните компании предлагат някаква сума.
- Колко печели на година Би Ти Ви? Австралийски вестник написа миналото лято, че печалбата й е 40 млн. долара годишно.
- Би Ти Ви печели толкова, колкото декларира -между 40 и 50 млн. лева годишно. Но цената за продажба се изчислява по други показатели, които са по-сложни от чистата печалба. Примерно разпространението й, екипът, който я ръководи, приходите и пазарният й дял през годините, каква е тенденцията за развитие. По тези показатели мисля, че Би Ти Ви има най-добрите данни на пазара. Затова смятам, че „Нюз корпорейшън" ще продаде Би Ти Ви само при много добра цена.
- Какво ще стане с останалите канали на „Нюз корпорейшън" у нас -„Фокс лайф" и „Фокс крайм"?
- „Фокс интернешънъл ченълс" (собственик на двата кабелни канала -б.а.) е отделна компания в „Нюз корпорейшън". Тя е в период на развитие, непрекъснато отваря канали в цяла Европа и тези у нас не са предмет на оценката.
- Би Ти Ви е собственост на „Болкан нюз корпорейшън". Какво се оценява -
само Би Ти Ви или цялата компания, в която влизат и радиа, и списания?
- Всичко, което е собственост на „Болкан нюз корпорейшън", би могло да влиза в оценката.
- Преди години, когато още не беше приет Законът за радиото и телевизията, вие имахте първата частна тв „Триада комю-никейшънс", която днес е преобразувана в Джи Ти Ви и е с друг собственик. Какво се случва с нея, след като и там сте консултант?
- Не съм много запознат със структурите на Джи Ти Ви, но доколкото съм консултант, знам, че тя и Би Ти Ви работят под един мениджмънт. Може да се каже, че
Джи Ти Ви е част от Би Ти Ви
Навремето бях принуден да продам Джи Ти Ви, тъй като бе създаден този закон, който спря хората с рекламна дейност да имат и медии. Затова няма нито една рекламна компания на борсата в България. Благодарение на този закон не може да има българи, които да са сериозни инвеститори в електронните медии, тъй като не могат да събират пари от пазара, за да инвестират. Телевизиите не могат да излязат на борсата, тъй като човек, ако има в регистрацията си рекламна дейност, не може да си купи и една акция.
- След като телевизиите са печеливши, защо ги продават?
- Има приоритетни пазари. Не само в България пазарът се развива, има и други интересни места за инвестиции. Но според мен никой не е решил да продава Би Ти Ви на всяка цена.
- Кои компании имат интерес към Би Ти Ви?
- Може би ще стане ясно в края на август дали изобщо някой има интерес да купува Би Ти Ви. Доколкото знам, и Нова тв също проявява интерес да си намери партньор или да провери каква е цената й в момента. Продава 30%.
- Споменахте за приоритети. Вие сте шеф на Националния борд по туризъм. Какви са приоритетите пред българския туризъм, който тази година е почти пред провал?
- Отидох в този борд само за да събудя обществената реакция към един основен сектор в икономиката ни. Влизането ми там е малко закъсняло, тъй като всички мерки за туризма ни, включително и рекламата, трябваше да бъдат направени миналата година, за да берем плодове сега. Междувременно се срещнахме с всички държавни институции и с всички заинтересовани, има програма, по която се работи. Мисля, че моето участие се поизчерпа, тъй като направих достатъчно за туризма. Нямам нищо против други хора с нови идеи да дойдат и да помогнат.
- Вярно ли е, че в момента у нас най-добрият хотел е продаденият?
- В центъра на София всичките хотели са пълни, доколкото знам. В някои курорти по морето наистина има празни, но това е ефект, породен от няколко причини - презастрояване, лошо обслужване, никаква стратегия в планирането на туризма като дестилация. Затова разчитаме на случайни приходи. Много хора инвестираха в туризма, без да имат достатъчно квалификация, защото смятат, че това е перспективно място. Но няма сегментиране на пазара. Не знаеш какво можеш да очакваш. Във всеки момент пред хотела ти може да се появи друг хотел, който да закрие гледката, да ти спрат инфраструктурата. Така че всички, инвестирали в туризма, са обречени на големи изненади.
- Как ще коментирате кризата в ЦСКА? Бяхте член на управителния съвет, но напуснахте преди месец.
- Влязох там, защото смятах, че собственикът ще вкара достатъчно средства и с моята експертна помощ ЦСКА ще стане шампион. Случи се, така че аз изпълних моето задължение. Но не съм предполагал, че отборът ще остане без платени данъци. Ръководството на ЦСКА, което се виждаше, начело с Александър Томов, направи максималното този отбор да стане шампион, да подготви добри състезатели, да бие с 16 точки. Собственикът е този, който трябва да плати данъци. Финансите са негов проблем, а не на управителния съвет. Честно да ви кажа, дори не знам кой е собственикът в момента. Надали някой знае.
Навремето ЦСКА беше отборът на цялата народна армия. В момента държавата няма отношение към спортните клубове. Не може един отбор, който носи името ЦСКА или "Левски", да бъде оставен от държавата да си плаща наема за стадиона, който ползва. На футболните клубове трябва да се гледа като на потенциал, който зависи от собственика. Но държавата трябва максимално да ги облекчи -да им даде задължително базите. Когато те получат един обект, ще имат отговорност да го поддържат. Може да направят и съпътстваща дейност, с която да изкарват пари и да поддържат отбора. Но така просто някой да извади пари от джоба си и да поддържа един отбор, е несериозно.
Повече няма да вляза в нито един клуб, защото изпълних своето задължение. Никога не съм имал намерение да ставам собственик, тъй като не разбирам от този вид бизнес. Футболът е бизнес.

четвъртък, 31 юли 2008 04:17:44

Няма коментари: