четвъртък, 10 юли 2008 г.

Нико Тупарев, продуцент: Три национални телевизии не са достатъчни за конкуренция

Дневник - 14 стр.
Нико Тупарев, продуцент: Три национални телевизии не са достатъчни за конкуренция

Албена БОРИСОВА

Нико Тупарев е продуцент на телевизионни предавания. Доскоро беше част от екипа на „СИА адвъртайзинг", която реализира редица проекти в "Нова телевизия" и в БНТ („Биг брадър", „Стани богат", „Вкусно"). След 15 години работа в СИА Тупарев отказа да продължи партньорството с "Нова телевизия" и реши да създаде своя собствена продуцентска компания. Частният канал обяви, че ще продължи да прави „Биг брадър" със СИА.
Г-н Тупарев, какво се случи на пазара, че настъпиха такива промени в продуцентския бизнес?
- Първо искам да кажа какво не се случи. За съжаление не се промени мисленето. Само когато се ръководи от принципи над материалното, една бизнес среда може да достигне високо ниво. Трябва да има общи принципи, които да движат пазара, и големи фирми, които да не виждат мотивацията за бизнеса само в печалбата. Трябва да надраснем този начин на мислене. Не е в интерес на пазара да пресмяташ кой колко ще спечели или няма да спечели.
Важно е да печелят всички, спазвайки определени принципи.
Има ли реална конкуренция на пазара?
- В съседните държави като Сърбия, Турция и Румъния има по пет-шест национални телевизии. В България те са три и не са достатъчни, за да се развива този пазар и да се създаде конкурентна среда.
Как може да се развие пазарът?
- Дигитализацията е един от пътищата да се създаде реална конкуренция.
А монополът в рекламата не спъва ли конкуренцията? Вашите приходи зависят от отчетените рейтинги.
- Това е проблем на телевизионния, не толкова на рекламния пазар. Рекламните агенции са посредник на клиентите, които сами си взимат решения къде да рекламират. С рейтингите лично аз съм се примирил, защото и да има манипулация, тя е значително по-безобидна, отколкото се смята, а все пак трябва да има единна измервателна система, на чиито данни да се вярва. Така че решението на въпроса с рекламата пак минава през медиите. Колкото повече са конкурентните играчи, които инвестират в собствени предавания, толкова по-добре. Вече е все по-изгодно за телевизиите да произвеждат свои продукции, отколкото да купуват готови.
Има ли ясни правила на пазара и равнопоставеност сред продуцентите?
- От една страна, смятам, че трябва да има гилдия на продуцентите в защита на професията. Обаче от друга - това е частен бизнес, където не може да има еднакви условия. И той се развива успешно, когато се появяват все повече нови конкуренти. Важни са две неща - всеки да поема отговорността си и да разполага със свобода на действие. Ако съм направил слабо предаване, трябва да си понеса последиците, независимо от това дали съм в добри отношения с ръководството на телевизията. И обратното. Проблемът е, че когато направиш добър продукт, медията често започва да си вярва прекалено много, без да зачита постиженията на продуцента. А единственият път, когато "Нова телевизия" беше по-гледана от Би Ти Ви, беше, когато ние - въпреки самата "Нова" - реализирахме "Биг брадър". Затова имам самочувствието, че сме успял екип.
Но телевизиите реагират ревниво спрямо продуцентите, с които работят. Трябваше ли например Слави да прави предаване в "Нова телевизия"?
- Поначало смятам, че не бива продуцентът да е телевизионно лице, защото това създава конфликт. Все пак зависи какви са уговорките между двете страни. Би Ти Ви са направили много за Слави и екипа му. Той е това, което е, благодарение на Би Ти Ви, затова те могат да предявяват претенции. Но и Би Ти Ви в някои отношения трябваше да има повече ангажименти към Слави, защото и той е свършил много за тях. Но и тук е като в брака - никога не е виновен само единият.
Какво ново очаквате да се случи в програмите на телевизиите?
- Ще има битка между сериалите и битка в нови часови пояси: например късно вечер, защото тази територия не е достатъчно добре разработена, или през следобедните часове, които са важни, защото, когато привлечеш зрителите следобед, обикновено ги задържаш и вечер.
Законът не позволява на външни продуценти да правят новинарски и публицистични предавания, но вие имате ли интерес към такива?
- Разбира се, не се ограничавам само в шоуто. Но ето сега - създава се нов медиен закон, а кого са питали за него? Нито журналистите, нито продуцентите. Всичко се прави уж нас да обслужва, а накрая все се гласуват текстове, които не работят на практика, защото никой не се допитва до заинтересуваните. Аз например смятам, че трябва да има и закон за печатните медии.
Защо?
- Защото според мен моралът на българските журналисти все още не е на достатъчна висота, за да се разчита единствено на саморегулация. Ето гилдията не успя да се обедини и сама да премахне драскачите от жълтите вестници. Има механизъм тези хора да бъдат изолирани, обаче никой не го е грижа. И докато на обществото не му пука, докато на гилдиите не им пука какво се случва с цели сегменти от тях самите, няма да се оправим.

четвъртък, 10 юли 2008 04:46:51

Няма коментари: