петък, 11 юли 2008 г.

„Трудните" в офиса - безцеремонни, конфликтни, лъжливи

Кеш - 57 стр.
„Трудните" в офиса - безцеремонни, конфликтни, лъжливи



На агресора се противопоставяйте със спокойствие и разум
Материалът е предоставен от pr специалистите на
"Трудни хора" е термин, въведен от американския психолог Роберт М. Бремсон, автор на книгата "Общуването с трудни хора". В него той определя няколко типа хора, общуването с които лесно преминава в конфликт, агресия, предизвиква отрицателни емоции и поражда непрекъснато проблеми. Сигурно всеки ще разпознае в "типажите" свой подчинен, шеф, колега, познат, а може би и себе си:
Тези хора може да бъдат определени като: "Парен чук"- това са груби, безцеремонни хора, които действат с натиск и ярост. "Снайперистите" са хора, които обичат да иронизират, да издевателстват, да кроят интриги или да манипулират околните. "Барут"- тези хора са склонни към изблици на агресия не от злоба, а защото темпераментът им е бързо възбудим, а настроенията им - неустойчиви.
Всезнайковците са убедени в своето превъзходство над другите и се изявяват като "булдозе-ри", избутвайки или мачкайки всеки, който се окаже на пътя им. Другото проявление на всезнайковците е надута агресивност, демонстрация на свръхосведоменост и чувство за собствена значимост.
Максималистите упорстват на своето докрай и изискват от другите да изпълняват желанията им, да им отстъпват, дори когато това не е нужно.
Потайните крият в себе си всичките си отрицателни чувства и емоции и избухват яростно в най-неочаквания момент.
Оплакващите се от съдбата - те вечно обвиняват обстоятелствата
и околните, вместо да предприемат каквото и да било.
Мълчаливите - от тях не можете да изцедите и дума. Те всъщност съзнателно ви изкарват от кожата ви, докато недоумявате защо мълчат.
Свръхсъгласните, които винаги казват "да" и обещават подкрепа и активни действия, но в решителния момент са склонни да се отметнат от обещаното.
Попитайте се нужен ли ми е контактът с този служител и налага ли се наистина да общувам с него в работата си.
Вечните песимисти
винаги предсказват неуспехи. Те много обичат да говорят за провали - минали, настоящи или бъдещи, реални или не, сякаш програмират околните за подобен обрат на събитията. Вечните песимисти всъщност изпитват дълбок дискомфорт и безпокойство, когато трябва да говорят за нещо 6 утвърждаващи изрази.
Нерешителните се страхуват да вземат каквото и да било решение от страх от грешки и отговорност. Те отлагат всичко и винаги, дори когато става дума за съвсем елементарни, дори битови задачи. Невинните лъжци оплитат всяко свое действие с такава мощна система от лъжи, че е невъзможно да се разбере същината. Лъжливите алтруисти пък видимо непрекъснато ви правят добро, но вътрешно съжаляват за това и периодично недоволството им избухва в настояване за компенсации. За да се защитите от "трудните хора" в екипа си, задайте въпроса нужен ли ми е контактът с този служител и налага ли се наистина да общувам с него в работата си. Ако отговорът е "да" и не можете да го избягвате, тогава подберете "ключ" към всеки от типовете.С активно конфликтните трябва да запазвате поне външно спокойствие, дори това да ви струва много усилия. Дръжте се уверено и сдържано, и само при крайна необходимост влизайте в пряк конфликт. Характерно за тези типове "трудни хора" е, че:
- бързо се палят и бързо гаснат - емоционалният заряд при тях е краткотраен;
- ако влезете в тяхната схема на поведение, вие просто подхранвате огъня, а те получават енергия и увереност в себе си;
- те не могат да проумеят защо в ситуация на агресия вие запазвате хладнокръвие и това ги кара да се чувстват уязвими, следователно изпадат в зависимост от вас.
С пасивно конфликтните ключовото поведение трябва да бъде търпение
и гъвкавост, които ще ви дадат възможност да ги извадите от черупката им. Важно е да си зададете въпроса къде е причината за "трудността" на дадения човек, защо е станал такъв? Ако от вас зависи да отстраните причината, направете го непременно. Проследете поведението му - дали е "труден" с всички, или се държи така само с вас. Може да се окаже, че и вие имате вина или сте допуснали грешка, която е лесно да бъде отстранена. С пасивно агресивните служители е важно да определите правилна стратегия на поведение и да я следвате.
На агресора се противопоставяйте със спокойствие и разум, зад които трябва да се чувства способността ви в краен случай да отговорите с доста по-мощна агресивност. Друг подход срещу агресора е да го "срежете" с убийствен, безжалостен хумор.
Срещу всезнайкото можете да използвате ирония или да демонстрирате по-голяма от неговата осведоменост, изразена с подчертано скромна интонация, на фона на което той ще изглежда комичен и жалък.
На максималиста демонстрирайте издръжливост и търпение, на фона на които неговите изисквания няма да изглеждат сериозно.
На потайния и неочаквано взривяващ се колега покажете, че сте напълно открити и не участвате в интриги или манипулации срещу него.
Оплакващият се трябва да бъде ободрявай и дори можете да се пошегувате с навика му всичко да приема в мрачни краски, обвинявайки другите.
С мълчаливеца няма да ви е лесно. Трябва да успеете да го разговорите, да търсите взаимно засягащи ви теми.
Свръхсъгласният трябва да бъде "хванат в крачка" заради нереалните му и недостатъчно искрени обещания. Публично поискайте от него не механични, а отговорни действия.
Отровата на песимиста можете да неутрализирате с оптимизъм при общуването с него. Само внимавайте да не го злепоставите публично. Песимистите често са дребнави, злопаметни и отмъстителни за дребни или измислени обиди.
С нерешителния помага тактиката на одобрение и подкрепа.
С пасивно конфликтните ключовото поведение трябва да бъде търпение и гъвкавост.
Невинните лъжци трябва да бъдат разобличавани, но бъдете деликатни и включвайте в това и други хора, засегнати от лъжите им.
На лъжливия алтруист покажете, че всъщност не е безкористен при воденето на психологическите си "сметки" и му дайте примери, които ще го поставят на мястото му.

петък, 11 юли 2008 05:38:26

Няма коментари: