вторник, 30 юни 2009 г.

Как вълната на „Гугъл" ще избие рибата

Труд - 18 стр.
Как вълната на „Гугъл" ще избие рибата

Георги ШАРАБОВ

Следващото велико събитие в Интернет ще се случи до края на тази година и ще промени организацията на работа в много професии, включително журналистиката.
Представете си електронна поща (gmail, notmail, abv), мрежа за социални контакти (Facebook, Twitter) и текстообработваща програма събрани в едно и действащи едновременно в реално време и на едно място - това е „Гугъл Уейв". „Този път „Гугъл" изби рибата! Още си събирам ченето от пода", възкликна български блогър, след като изгледа в Интернет представянето на новата услуга в края на май. Нейни създатели са братята Ларс и Йенс Расмусен, работещи в Сидни, Австралия. Същите, които преди четири години изумиха света с „Гугъл Ърт" програмата, която дава изображение с висока резолюция на всяка точка от Земята, гледана от сателит, и „Гугъл Mane" - глобална карта на сушата. Какво е „Гугъл Уейв" (wave - вълна на английски - 6. а.)? „Това, което щеше да представлява електронната поща, ако бе измислена днес, а не преди повече от 20 години, когато нямаше Интернет", отговарят братята Расмусен. Ето тяхната визия за новата електронна поща: В „Гугъл Уейв" всеки може да създаде „вълна" - технически проблем, който трябва да бъде решен, или тема за разработване, или мениджърски въпрос. Всички, които имат отношение към него, могат да се качат на „вълната" и да дават съвети, информация, снимки, графики и видео. И то в реално време, без да е необходимо да се изчаква мнението на останалите, да се препращат имейли и т. н. Всеки вижда текста на другите в момента, в който те го пишат буква по буква. Така, с помощта на много хора, за кратко време може да се намери вярното решение. Най-доброто на тази платформа е, че е изградена на принципа на отворения код, тоест тя е достъпна за всички безплатно, може да се модифицира и надгражда от всеки според нуждите му и новите модификации да се споделят между потребителите. Тъй като това се случва в рамките на един браузър, освен първоначалното заплащане за софтуера, не се налага след това да се плащат такси за всеки индивидуален потребител. В момента всяка компания, която използва „Майкрософт Аутлук", плаща на „Майкрософт" такса за всяко работно място, което има достъп до електронна поща. Ако една фирма има 500 компютъра, ползващи електронна поща, с „Гугъл Уейв" тя ще намали разходите си за тази услуга 500 пъти. Как ви звучи това в условията на криза? Ако добавите и възможността да качите на компютрите си операционната система „Линукс" (безплатен отворен код) и браузър „файърфокс" (също безплатен отворен код), единствените разходи на вашата фирма ще са за компютри и за хората, които ги обслужват. Естествено, „Гугъл" не прави това от любов към човечеството, а за да увеличи приходите си от онлайн реклами, от които се издържа. На фона на общия лек спад в този вид реклама в началото на тази година „Гугъл" обяви за първото тримесечие приходи от 5,5 млрд. долара увеличение с 6% спрямо първото тримесечие на 2008 г. Предполага се, че „Уейв" ще е нов мощен източник на рекламни приходи през 2010 г. за компанията, чиито общи активи в момента са на стойност 33,5 млрд. долара.

1 коментар:

MARFI каза...

Българският google wave, си работи от април на адрес favit.bg