четвъртък, 2 юли 2009 г.

Доверието в интернет е по-ниско от това в полицията и медиите

Класа - 22 стр.
Доверието в интернет е по-ниско от това в полицията и медиите

Розалия БАНКОВА

Доверието в интернет изданията у нас е по-ниско от това в полицията, както и в останалите медии. Това заяви Алексей Пампоров, социолог в "Отворено общество", по време на дебата "Интернет политиката", организиран от департамент "Политически науки" към НБУ и "Червената къща". Според изследване на института 33% от населението в България влизат поне веднъж дневно в интернет, но 53% никога не са го използвали през живота си. Едва 6% от българите, които боравят с глобалната мрежа, се интересуват от политика. В същото време 91% от хората поне веднъж на ден гледат телевизия, и то главно новинарските емисии, което показва, че телевизията все още е най-добрият начин за предизборна агитация, коментира експертът. Според блогъра Константин Павлов интернет защитава демокрацията чрез бързата комуникация, възможността за обратна връзка и заобикаляне на официалната цензура. По думите му у нас има цензура, упражняваща с кадифени ръкавици влияние върху потока от информация, като част от тази цензура е собствеността на икономически групировки на някои медии. Индикатор за свободното съдържание е и количеството негативни новини, тъй като интернет е нервната система на обществото, подчерта Павлов. Сред обсъжданите теми в дискусията беше и начинът, по който мрежата се използва в политиката. Според Ирена Тодорова от НБУ блоговете и социалните мрежи започват умело да се използват от политиците у нас. По думите й все пак малка част от тях успяват да направят добра интернет кампания, тъй като таргетът са млади хора, които принципно не гласуват. Например Кристиан Вигенин умело съчетава личното и професионалното в своя профил във Facebook, посочи още Тодорова. Като негативен пример тя даде интернет имиджа на Анастасия Мозер, който очевидно се поддържа от млади хора и е доста различен от принципната й визия в публичното пространство. Според Тодорова се появява една "фалшива роля" в мрежата, тъй като симпатизантите създават профилите, а не самите политици. "Всеки, който се занимава с промоция в мрежата, си губи времето. Вдигаме зверска пушилка, а тези хора просто не отиват да гласуват", заяви Добри Божилов от Българската интернет партия.

Няма коментари: