петък, 3 юли 2009 г.

И нека Facebook бъде с вас!

Поглед - 7 стр.
И нека Facebook бъде с вас!

Ели АЛЕКСАНДРОВА

Свята технологична революция! Папа Бенедикт XVI вече е потребител на Facebook със собствен профил в мрежата! След като наскоро подкрепи създаването на страница на Ватикана в сайта за водеообмен YouTube, той благослови и най-голямата социална мрежа с присъствието си, а приложението Папата се запознава с теб ощастливи много негови поклонници с възможността за виртуална връзка със светия отец.
Не само папата обаче е заинтересован да привлече интереса на младите хора, каквито са повечето потребители на Facebook. Непосредствено преди изборите за Европейски парламент, които трябва да се състоят през юни, мрежата изобилства от предизборни кампании и агитаци от всякакъв характер, свързани с предстоящия вот. Много европейски партии активно използват сайта за привличане на младия електорат, който все по-често се въздържа от гласуване. Благодарение на мрежата партиите имат възможност да преставят кандидатите си във всички страни от общността и дори извън нея. Атрактивно предимство, особено имайки предвид актуалния брой потребители на мрежата, който от 150 млн. през януари, вече наброява над 200 млн. Души.
Присъствието на български политици във Facebook нарасна значително през май месец. Специфична възможност за комуникация в сайта са платените рекламни банери, които се появяват в дясното му поле при разглеждане на профили. Най-голямата социална мрежа в света се оказва атрактивна възможност за все повече рекламодатели в България. В условията на световна икономическа криза, намалените рекламни бюджети налагат все по-прецизно таргетиране на потенциални реципиенти на рекламните послания. В това отношение предимствата на социалната мрежа са големи -тя разполага с неограничена информация за потребителите си, предоставена доброволно от самите тях: пол, възраст, години, интереси и т.н. Така рекламата достига много по-лесно до подходящите хора и ефектът от нея би трябвало да бъде максимален.
Прехвърлянето на интереса от традиционни към социални медии е предпоставка и за бурното развитие на вторите в последните години. Социалните мрежи от своя страна също се адаптират към предпочитанията на потребителите, за да отговорят на техните очаквания. Така например конкурентната за Facebook социална мрежа Twitter създаде специализиран сайт, който ще следи публикациите в мрежата, свързани с изборите за Европейски парламент.
България бавно, но сигурно следва международните практики, а българските политици демонстрират, че ако не основоположници на тенденции, то поне могат да бъдат последователи на такива. Създаването на подобни приложения към социалните мрежи е нова възможност за напредничавите политици, която за пореден път доказва нарастващия ефект от предизборните кампании, водени онлайн.
***
Ели Александрова е медиен експерт към Лаборатория за медиен мониторинг, Микроанализи, Онлайн социални мрежи. Статията е публикувана със значителни съкращения.

Няма коментари: