вторник, 30 юни 2009 г.

Мариана Петрова, мениджър ключови клиенти в медия агенция ZAC: В криза ефективната реклама е по-търсена от всякога

Пари - 1 стр.
Мариана Петрова, мениджър ключови клиенти в медия агенция ZAC: В криза ефективната реклама е по-търсена от всякога

Представяне

? Zenith Advertising and Communications e българска медийна агенция, създадена през 1997 г. ? Oще през първата година от съществуването си печели Голямата награда за ефективна рекламна кампания и успешно въвеждане на продукти за клиента си Арома-Астера по време на изложението Реклама - Експо в София. ? Компанията предлага не само специализирани медийни услуги, но и комплексни ефективни медийни и рекламни решения на своите клиенти и през годините се налага като една от водещите агенции на пазара. ? Клиенти на агенцията са Кока-Кола България, MKB Union Bank, Боарон България, Карлсбърг България, Екопак България, Рубела и др.
- Госпожо Петрова, какво е състоянието на рекламния пазар в момента?
- За съжаление в момента е налице свиване на рекламния пазар в резултат на намалените рекламни инвестиции. Но състоянието на този пазар е пряко отражение на общото икономическо положение в страната. Не е възможно рекламният пазар да процъфтява в година на криза, когато бизнесът е с песимистични очаквания по отношение на своите продажби. За съжаление лошите очаквания не са само в краткосрочен план, като се има предвид и световната финансова криза и нейното влияние върху нашата икономика.
- Първите 6 месеца на годината бяха трудни. Какво да очакваме до края на годината?
- Действително първите 6 месеца бяха трудни, но и оставащата половина от годината според мен не се
очертава да е по-лека. Дори прогнозите за очаквано задълбочаване на кризата да не се сбъднат с пълна сила, ситуацията ще остане все така тежка. Но пък в крайна сметка година на криза е и е предизвикателство за всеки професионалист, в това число и за рекламните специалисти.
- Ще има ли съживяване на пазара и кои сектори от бизнеса ще бъдат най-активни?
- За съживяване на пазара едва ли би могло да се говори. Годината е трудна и много различна, за което говори и фактът, че част от рекламодателите предпочитат да имат максимална свобода през 2009 г. и планират на проектна или дори месечна основа. Традиционно най-активните рекламодатели са сред производителите на козметика, храни, напитки и съответно фармацевтични и телеком компаниите. Не смятам, че този тренд ще се измени драстично до края на годината, съдейки по изминалите вече 5 месеца.
- Към кои тип медии ще бъдат насочени рекламните бюджети?
- През 2009 г. понятието комуникация по време на криза навлезе все повече и повече в употреба и това, което рекламодателите търсят повече от всякога, е ефективност на рекламата. За нас като медийна агенция това не е нещо ново. За добрата медийна агенция възвръщаемостта на инвестицията по отношение на всеки един елемент от медия инвестицията на клиента е приоритет номер едно. Но този тренд според мен ще определи и разходването на рекламните бюджети по медии, ще се търсят максимално ефикасните и ценово ефективни медии в зависимост от съответния продукт или услуга. За продукт или услуга, за които е от изключително значение да се достигне до максимално голяма аудитория, решението ще бъде масови медии като ТВ, радио, външна реклама. Разбира се, за по-специфични продукти и услуги решението ще бъде пък по-таргетираните и селективни медии като интернет, кино, които от своя страна дават достъп до по-специфична аудитория.
- Логично ли е да очакваме ръст на приходите от реклама при някои медии?
- Всички медии в по-малка или по-голяма степен ще бъдат засегнати от свиващия се рекламен пазар, като за съжаление при някои от тях би могло да се стигне и до най-неприятния изход. Tака или иначе те също са бизнес организации, функциониращи на пазарен принцип. Интернет например е бързо развиваща се медия, което се определя не само от непрекъснато растящото му покритие, но и от променящата се консумация на медии от страна на потребителите. Като се има предвид това и относително ниските цени, интернет като цяло ще отбележи някакъв ръст, но той в никакъв случай няма да е драстичният растеж, на който сме свидетели през последните години.
- Какво ще посъветвате медии и рекламодатели -какво да очакват един от друг по време на криза, как да бъдат максимално полезни един на друг?
- Както вече споменах за рекламодателите по време на криза от изключително важно значение са иновативните и ценово ефективни идеи и медийни решения. Именно поради тази причина медиите може да се опитат да предложат качествено нов и атрактивен за рекламодателите продукт, който да се базира именно на креативни и нестандартни медия решения. Разбира, се в никакъв случай в условията на криза медиите не бива да пренебрегват предлагането на продукта си на добра цена.
***
Коя е Мариана Петрова
Мариана Петрова работи за ключови клиенти на агенцията. Тя е икономист по образование. Завършила е МИО в УНСС със следдипломни специализации по маркетинг и мениджмънт. ? Член е на Техническата комисия към Комитета на потребителите на пипълметрични данни.

Няма коментари: