четвъртък, 15 май 2008 г.

Димитър Найденов: Колосално бедствие №1 в кризисна ситуация е постулатът – „Никакви медии!”

ЕКСПРЕС.БГ - Общество
Димитър Найденов: Колосално бедствие №1 в кризисна ситуация е постулатът – „Никакви медии!”
Петя ЛАЗАРОВА

Всички успешни кампании си приличат, всяка неуспешна е нещастна по своему. С тази парафраза от „Анна Каренина” започна лекцията си, посветена на кризисния ПР, Димитър Найденов. Тя се провежда в рамките на Втория ПР-фестивал, организиран от Асоциация ИМАГИНЕС и Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). ЕКСПРЕСБГ.БГ е медиен партньор на събитието. „Не е непременно необходимо да е гениален, но винаги помага, особено когато бъде съпроводено с мъжество на гениалността”, така описа фигурата на кризисния ПР Димитър Найденов. „Възприемай ме като своя зъболекар и ако не искаш да ми кажеш кой точно зъб те боли, после ще се стигне до това да ти го извадя”, е личната формула за действие в ситуация на криза, която Найденов сподели. „Колосално бедствие №1 в кризисна ситуация е постулатът – „Никакви медии!” По парадоксален начин, най-често мениджърът на компания, която е изпаднала в криза, се стреми да се скрие от медиите, но медиите са само канал за разпространение на посланията”, заяви ПР-специалистът. Той построи алгоритъма и правилата, които трябва да се спазват при решаване на кризисни ситуации от ПР-експертите. Първата стъпка при възникване на криза е затварянето на каналите на кризисните послания, което означава насищане с фактология по скандала. Найденов подчерта, че опитите да се реши ситуацията, като се правят безпринципни договорки с медии, не може да е ефективен. „По-добре да сбъркаш, преувеличавайки размера на кризата, отколкото да я отричаш”, категоричен е Найденов. Втората стъпка според него е рационализирането на кризата, което означава, че тя може да се неутрализира, ако се разбере. Найденов подчерта необходимостта от говорител и щаб за управление на кризата. „Дяволът тук е в два елемента – за кризата говори само един. Нужно е да са създаде лидер и митологизирането на лидер в отношението към кризата. Усилията за овладяване на кризата са по-ефективни, когото бъдат персонализирани. Тогава може да се включи митологемата „герой срещу чудовище”, каза още експертът. Водещо условие в този процес е формулиране и налагане на антикризисни послания. Последна стъпка е отварянето и налагането на собствени канали, тъй като кризата бележи традиционните канали със степен на замърсяване. „Изборната ситуация е много близка до тази на криза и е поредица от военни действия. Никой не може да ме убеди, че този, който иска да участва в окото на тайфуна, каквито са самите политици и партии, не може да се подготви за тях. Въпросът е защо и откъде идва мнението на българския политик, че не е нужно да се подготвя за изборите”, риторично попита по време на дискусията Аня Дайнова, председател на асоциация ИМАГИНЕС на имиджмейкъри и специалисти по връзки с обществеността и управител на ПР-агенции CNR и CNR communications. Според нея именно това поведение на политиците води до факта, че все по-малко специалисти по ПР искат да се занимават с политика. Като илюстрация на правилото, че криза не се решава, като се купуват медии, Найденов разказа в края на дискусията следната история: Преди няколко столетия в кризисна ситуация кралят на Англия Хенри VІІ наел публицисти, които да пишат поръчково в негова полза. Един от наетите, който бил и данъчен агент, написал по поръчка „История на Англия”, в която разказвал от самото начало за създаването на британската нация и така стигнал до Хенри VІІ. Той оставил за него следното свидетелство – „Мнозина мислят, че Хенри VІІ е по природа алчен, отмъстителен и злобен. Истината е, че той стана такъв, когато затъна в корупция и започна да краде, това произведе неговата алчност, а това доведе до неговата отмъстителност”. 14.05.2008
четвъртък, 15 май 2008 00:01:00

Няма коментари: