петък, 16 май 2008 г.

Архипелагът на социалните острови

Капитал - 49 стр.
Архипелагът на социалните острови

Калина КАЛЧЕВА
Знаете ли коя островна група е с най-голямо население? Ако трябва да отговорите на въпрос за крупна сума в телевизионна игра, предлагаме да заложите на Индонезия.
Във всички останали случаи верният отговор е: архипелагът на обединените социални мрежи. През изминалата седмица представители на MySpace - най-голямата социална мрежа в света, обявиха проекта си Data Availability Initiative за свободен обмен на информация между нея и други популярни сайтове.
Оградите падат
Потребителите на MySpace ще могат свободно да управляват своята информация, която се подава към партньорските сайтове, с натискането на един бутон. Цели секции от сайта, включително текст, снимки, видео, лична информация и контакти, ще могат да бъдат местени и променяни автоматично. На практика по този начин досадното създаване и обновяване на профил в многобройните социални мрежи ще остане в миналото. Специално внимание е обърнато на сигурността при достъпа до потребителските лични данни. За идентификация на приложенията ще се използва свободният протокол OAuth (Open Authorization), който ще гарантира, че ще бъде използвана единствено информацията, която искате да споделите.
Сред участниците в инициативата са Yahoo, онлайн аукционът eBay, Photobucket, който е един от големите сайтове за складиране на снимки, и микроблогът социална мрежа Twitter. Отправна точка при управлението на профилите ще е именно MySpace и основната информация ще се съхранява на сайта.
По принцип социалните мрежи дълго време се опитваха да задържат потребителите в своето си затворено кътче от глобалната мрежа. Според изпълнителния директор на MySpace Крие де Улф е дошло времето оградата около градината да падне. Това е подкрепено и с изследване на Parks Associates от 2007 г., което показва, че повечето потребители на социални мрежи не са много лоялни само към един сайт. Четиридесет процента от посетителите на MySpace имат акаунт и на друго място. Един от шест потребители има 3 или повече регистрации в различни социални мрежи.
Facebook отвръща на удара
Само ден по-късно Facebook, който е основният конкурент на MySpace, изостави окончателно стратегията за „задържане на блудните потребители". Ответният удар се нарича Facebook Connect, който в общи линии прилича на предлагания от MySpace модел за управление на информацията. Все още обаче не е известно кои сайтове ще се захранват с информация от Facebook. След като социалната мрежа на Марк Зъкърбърг заяви намерението си да разреши споделяне на съдържание извън нейните предели, вече е ясно, че тя наистина ще стане социална и по-отворена към света. Досега връзките на Facebook c други сайтове бяха само еднопосочни. Въпреки това мрежата създаде нова онлайн пазарна ниша, когато даде възможност на уебразработчиците да създават приложения и после да ги интегрират към сайта. Самите потребители могат да обогатяват личната си информация, като използват снимките си от големите специализирани сайтове Flickr и съперника му Picasa, мело-маните пък получават музика от акаунтите си в Lastfm.
Свобода за всички
Щеше да е изненадващо, ако Google, който е основен радетел за открита онлайн комуникация, бе останал пасивен през седмицата на „социалното освобождаване". Най-голямата онлайн търсачка планира да подпомогне сайтовете, които желаят да се сдобият с поне малко функционалност, типична за социалните мрежи. Новият проект на Google се нарича Friend Connect и според създателите си може да се похвали с лесната си употреба. След като добави съответния код за FriendSocial, всеки сайт може да използва някои от досегашните постижения на Google, като например социални приложения, разработените чрез платформата OpenSocial, свободния протокол OAuth и т.н. Освен това в бъдеще FriendConnect ще позволи на знайни и незнайни социални мрежи да обменят информация помежду си, стига да са инсталирали съответния софтуер.
събота, 17 май 2008 04:42:55

Няма коментари: