петък, 16 май 2008 г.

Войната на метриките

Капитал - 65 стр.
Войната на метриките

Андриан ГЕОРГИЕВ
Nielsen Online и Gemius влизат в борба за българските сайтове и рекламни агенции
Ако сърфирате активно в националното уебпространство, Вероятно сте забелязали анкетата, която изскача nog формата на прозорец върху някои от най-големите български сайтове.
Допитването е инициирано от Nielsen Online -една от големите световни агенции за онлайн пийпълметрия, и цели да установи как изглеждат онлайн потребителите им. В проучването се включиха големи собственици на уебстраници като „Нет инфо.БГ", „Инвестор.БГ", „Икономедиа", „Мейл. БГ", „Дарик уеб", bTV и т.н. Общото им портфолио изглежда доста впечатляващо - тук попадат някои от най-посещаваните български интернет страници като vbox7.com (обмен на видео), abv.bg (електронна поща), aha.bg (сайт за запознанства), dnevnik.bg (онлайн издание на едноименния вестник) и още близо 150 онлайн дестинации (не домейни).
Първите предварителни данни от продължаващото демографско проучване бяха оповестени през изминалата седмица. То започна в средата на април и досега в него са взели участие повече от 30 хил. души. Те са отговорили на въпроси като от кое място ползвате интернет в момента и ползвали ли сте интернет през последния месец, за да откриете желан продукт за покупка. Половината от проучената онлайн аудитория е на възраст между 18 и 35 години. От изнесените за пръв път данни става ясно, че всеки трети интернет потребител в България живее в София. Това според Христо Петков, PR мениджър на „Инвестор. БГ", дава повод да очакваме „огромен потенциал за ръст на пазара в близките години".
Информацията е предварителна
и затова не е толкова учудваща. Маргарита Боева, управител на маркетинговата агенция „Ноема", която е представител на Nielsen Online за България, коментира, че анкетата продължава и до края на май би трябвало да обхване около 40 хил. души. След предстоящото анализиране и коригиране от Ноема се надяват да превърнат публикуването на подобни данни в редовна практика всеки месец. Това ще стане факт, когато интернет компаниите, участващи в проучванията, се разберат как да изглежда крайният вид на данните. Сред спорните точки е критерият, наречен exit page -автоматичен механизъм, при който, излизайки от една интернет страница, автоматично се прехвърляте в друга с различно съдържание. Така например, когато напускате пощата си в abv.bg, се озовавате в портала gbg.bg, а когато излизате от сайта за запознанства aha.bg, отивате в новинарския dnes.bg. Уточнявайки, че неговата компания също използва exit page, Момчил Шумаков, управител на „Мейл.БГ", коментира, че този похват за пренасяне на трафик между българските сайтове трябва да спре. Той се обяви за компромисно решение по този въпрос между участниците в онлайн метриката с цел избистряне на данните. Друг спорен момент е онлайн съдържанието с неуредени авторски права. Явление, срещу което всички участници в метриката трябва да полагат повече усилия, казва Владимир Петков, директор „Интернет бизнес" в „Икономедиа" (издател на вестник „Капитал").
От Gemius, конкурентът на Nielsen Online, също показаха резултати от своите проучвания през изминалата седмица. Техните пийпълметрични изследвания включват „Дир.БГ", „Инвестор. БГ", „Икономедиа", „Дарик уеб", бизнес сайта ipo. bg, WebGround, сайта на телевизия bTV и т.н.
Данните, оповестени от двете агенции за интернет проучване, трудно могат да бъдат съпоставени и категорично не представят състоянието на интернет пазара у нас в неговата цялост. Това е така,
Поради отсъствието на големи играчи
и в двете метрики. В отбора на Gemius липсва „Нет Инфо.БГ", съответно „Дир.БГ" отсъства от проучванията на Nielsen Online. И все пак има ли допирни точки в двете проучвания? В метриката на Nielsen Online се говори за уникални браузъри, докато на Gemius - за реални потребители. Някои маркетингови експерти обаче не се съгласяват с определението на последните за истински хора, тъй като нито една пийпълметрия не може да гарантира това със сигурност. Категорията „уникален браузър" е формулирана от Nielsen Online като „една програма за влизане в интернет от един компютър". Техните експерти отчитат, че човек може да ползва два-три браузъра от един компютър и така на месечна основа да бъде преброен няколко пъти.
Иначе информационните блокове и на двете агенции не са обработени
с критерия exit page. He се опитвайте да събирате процентите, те надхвърлят 100 и при двете метрики. Това е така заради препокриването на интернет аудиториите.
събота, 17 май 2008 05:07:20

Няма коментари: