неделя, 11 май 2008 г.

Заробеното съкровище на YouTube

сп. BussinesWeek - 61 стр.
Заробеното съкровище на YouTube
Джон ФАЙН
Защо Google рискува, ако се възползва от конкурентното си предимство
В средата на април реших да се поровя из Google u YouTube. Въпреки изключителните постижения на Google няма такова преживяване като един слънчев пролетен ден в Googleplex, в който обикновено момче от печата - като мен - да не увеси нос. И да се почувства като сенатор демократ, кандидатирал се за трети мандат през есента на 1980, точно когато вече си проличават пораженията от т. нар. революция на Рейгън. С това не искам да кажа, че в Google всичко е цветя и рози въпреки отчетените $16.6 млрд. приходи за 2007. Безспорните успехи на рекламния фронт (представени от търсачката AdSense, която публикува рекламни съобщения на неколкостотин хиляди партньорски сайта, и AdWords, чиято задача е да показва текстовите съобщения, публикувани аналогично на резултатите от търсенето) се отличават с простота на алгоритъма, лесно управление и възможност за мултиплициране до безкрайност. (Всъщност всеки може да си позволи такива реклами с помощта на няколко реда текст; може да продавате тонове реклами без нито един търговец.) Видео рекламите в YouTube не се поддават така лесно на автоматизиране. Освен това са по-скъпи и предпочитани предимно от големите рекламодатели. Продаването за тях винаги е свързано с нуждата от рекламна агенция и по-трудоемки методи за продажба. В редиците на Google вече се чуват тревожни гласове, че емоциите около техния сайт YouTube (който увеличава дела си във вселената на интернет) не отговарят на очакванията за обем на продажбите и приходите от реклами. "Долар от YouTube се печели далеч по-трудно в сравнение с долар от търсачка - признава Тим Армстронг, директор на Google за рекламните продажби в САЩ. - Възможно ли е този процес да стане по-ефективен? Да." И добавя: "Ако си говорехме за това в началото на 2008, щях да съм по-скептичен. Сега се радваме на завиден успех."
Но други още се колебаят. "Най-успешният рекламен формат за видео уебсайтове са рекламите, появяващи се редом до видеоклиповете -пояснява Дейв Морган, основател на рекламната мрежа Tacoda, публикуваща реклами в YouTube преди придобиването й от Google. - Те не могат да се продават хем добре, хем автоматично. Успешните продажби изискват човешка намеса." Естествено Google и YouTube разполагат с огромни човешки ресурси. И подобно на големите онлайн играчи Google инвестира сериозно време и средства (например сделката за придобиването на DoubleClick за $3.1 млрд.) за по-ефективен дисплей на рекламата. Администраторите на YouTube подчертават, че голяма част от основните им рекламни формати (включително припокриване на рекламата с малка част от видеото, без да го прекъсва) се предлагат от миналия август. Ако трябва да популяризирам приказката из коридорите на Google "не залагай срещу интернет", аз не бих заложил срещу Google. Ho ще мине доста време, много повече от първоначално планираното. (Анализатор на JPMorgan Chase изчисли наскоро, че YouTube ще прибере близо $100 млн. тази година предимно от съпътстващи реклами.) Балансът между очакванията на потребителите и амбищште на рекламодателите за такъв популярен сайт като YouTube е деликатен. Неговите десетки милиони потребители очакват повече и по-разнообразни предложения. (Интересни резултати показва вътрешно проучване: супер лъскавите и луксозни реклами на заглавната страница губят популярност.) Още по-объркана става ситуацията със свободно достъпния формат на сайта, при който безразборно се смесват домашни видеоклипове с контент, защитен от авторско право. "Клиентите се притесняват от безконтролната поява на неподходящо съдържание - коментира Моън Ренганейтън, вицепрезидент в медиа шопа MediaVest. - YouTube e рай за всякакво видео, неподходящо за водещи брандове." Колкото проблеми, толкова и решения. YouTube организира състезания, при които потребителите качват видео на спонсорирана уеб страница и в идеалния вариант генерират трафик за рекламните обявления. (Друг пример е Toyota, спонсорираща много конкурси за комедийно видео в YouTube.) Няма нищо лошо в тази идея, а и в други, целящи създаването на "безопасни" рекламни сайтове в рамките на YouTube. Ho това не е следващата вълна в интернет и подобно успокоение се споделя от доста рекламни директори. Доколкото познавам YouTube, най-интересният нов рекламен формат използва алгоритъм за селектиране на видео от известни "доставчици" на видео сайта, кабелни оператори или самородни "звезди", като видео контентът се появява около реклами на вътрешните страници. Това е огромен принос за необятния програмен архив на YouTube и технологичните иновации на Google. Не съм 100% убеден, че всичко това е съизмеримо с пропорциите на Google, тъй като не се поддава така лесно на елегантно управление, както алгоритмите на AdWords и AdSense. Всички видеоклипове, всички потребители и цялата информация, която YouTube може да обобщи на видео контент, представлява безценно съкровище, заровено в интернет. И не съм сигурен колко бързо Google - или който и да е друг - може да го открие.
неделя, 11 май 2008 05:28:05

Няма коментари: