неделя, 11 май 2008 г.

Медиен колос или медиен балон?

сп. BussinesWeek - 35 стр.
Медиен колос или медиен балон?
Стенли РИЙД, BusinessWeek
Титаните на дигиталната ера са компании, чиято история се измерва в месеци и години, а не в десетилетия и векове. Затова и Томас Глосър е амбицирай да преоткрие бъдещите хоризонти за стожера на финансовата информация Reuters Group със 157-годишна история и Thomson, империята за бизнес информация, която прохожда преди 78 години като издател на обикновен вестник. През април Глсър продаде Reuters на Thomson за $15.6 млрд. и пое длъжността главен изпълнителен директор на новоучредения консорциум Thomson Reuters. Глсър има ясна визия: да изведе двата беловласи колоса до хоризонт, недостижим за всеки от тях поотделно. Новата компания е двойно по-голяма от основния й конкурент Bloomberg, тя предлага много по-разнообразна информация за брокери, адвокати и корпорации, за която те са готови да платят. Годишните разходи в размер на $500 млн., които Глосър планира да свие до 2011, изглеждат дребни пари. "Това отговаря на потенциала, какъвто Reuters винаги е имал", подчертава Глосър в интервю, дадено от централата с изглед към нюйоркския Таймс Скуеър.
ТИТАНЪТ НА XXI ВЕК?
Ако корпоративният свят на XX век остана в историята с възхода на индустриалните гиганти, Глосър е убеден, че XXI ще бъде доминиран от "информационните колоси". Според него Thomson Reuters, с пазарна капитализация от близо $28 млрд. и годишни приходи от $13.4 млрд., има уникалната позиция да се присъедини към този клуб. В дългосрочен план Глосър
иска да повиши приходите, като "бракосъчетае" силните позиции на Thomson на щатския пазар с глобалната мрежа и данни на Reuters.
Новинарската агенция Reuters е основана през 1851, когато Пол Юлиус Ройтер започва да изпраща информация за цените на Лондонската фондова борса до брокерите в Париж по току-що открития телеграфен кабел под Ламанша. Още преди това компанията се специализира като доставчик на разнообразна финансова информация и разбива мащабна "платформа" за валутна търговия.
Thomson се ражда като вестник в Онтарио през 1930 и бързо се превръща в международна вестникарска верига. През 90-те години фамилията Томпсън разпродава голяма част от притежаваните издания, опасявайки се от намаляващата рентабилност на печатния бизнес, и пренасочва вниманието си към предоставянето на бизнес информация по електронен път.
Двете корпорации под един покрив ще бъдат медийният гигант на века, доставящ директно на десктопа или BlackBerry абсолютно всичко: от предисторията на планирано сливане с бизнес партньор до разходите по заеми в Дубай и софтуера за управление на семейния здравен план.
Колкото и страхотно да изглежда бъдещето, скептични мнения не липсват. На фондовата борса цената на корпоративните акции е с 22% под рекорда, достигнат на 31 октомври. И причината за спада е пределно ясна. При замръзването на кредитните пазари и масовите съкращения на банков персонал компания, получаваща 60% от приходите си от финансовата индустрия, няма как да избегне удара. И освен споделяния профил на доставчици на финансова информация, който пасва идеално, между двете корпорации няма много общи неща. Например Thomson притежава уникална база данни с история на съдебни дела, данъчни афери, собствени разследвания и полезна информация за адвокати, счетоводители, лекари и други специалисти. А на тясно специализираната полоса от банки и брокерски къщи Bloomberg е все още значим съперник. Вярно е, че към момента всеки от конкурентите притежава по около една трета от пазара за финансова информация и впечатляващи армии от бизнес журналисти. Thomson Reuters разполага с по-богато портфолио от продукти, повече капитал и вероятно по-добри позиции на иначе разтърсените от трусове пазари благодарение на мрежата, създадена на развиващи се пазари и за чуждестранни валутни операции - бурно развиващ се сегмент въпреки глобалното свиване.
Но Bloomberg държи силен коз - всеки брокер иска да е абониран за терминали, предлагащи отлично обслужване. Според потребителите финансовите продукти на Thomson са "гювеч" от най-различни придобити бизнеси, които невинаги се допълват. "Това е едно от главоболията, предадени в наследство на Reuters", отбелязва технологичният директор на водеща банка 6 Лондон. "Миналата година Bloomberg бележи двойно по-голям ръст от Reuters и Thomson", припомня Дейвид Андерсън, редактор на бюлетина за маркетингови проучвания Inside Market Data Reference. Ho Девин Вениг, близък сътрудник на Глосър, който предстои да оглави Reuters, смята, че Bloomberg е затворена страница. Според него основният източник на грижи се казва Google или "някое тигърче от Силиконовата долина".
ПАРЛАМЕНТЬОР И ТЕХНОЛОГИЧЕН МАГ
Глосър умее да се справя с предизвикателствата. Бившият съдружник в нюйоркската правна кантора Davis Polk & Wardwell има богат опит в преговорите и отдавна се увлича по компютри и интернет - огромен плюс за главен изпълнителен директор на компания, която се самоопределя като авангард на технологиите. Още докато учи в Yale Law School през 80-те години, той създава една от първите компютърни игри, за да илюстрира правилата на откривателството. "Глосър е технологичен маг", признава председателят на директорския борд в Reuters Ниал Фицджералд, който в новата компания ще замества председателя на борда. През седемте години, прекарани в Лондон, Глосър се вписва отлично като медиен авторитет. Негови близки приятели са Тони Блеър и Алън Грийнспан. А за организираните от него годишни срещи на Световния икономически форум в Давос се разказват легенди. Тази година кипящият от енергия и запален скиор Глсър покани приятели, служители на Reuters и бизнес партньори на печена пъстърва, обилно полята с вино, в пазвите на Швейцарските Алпи.
Известен като първия американец не журналист, оглавил Reuters, Глосър имаше проблеми, след като пое поста на главен изпълнителен директор през 2001. Над 90% от приходите на Reuters идват от финансовия сектор, което обяснява бързото влошаване на корпоративните резултати на агенцията след срива на пазара през 2001. Той предприе масови съкращения, разпродаде периферни активи като компанията за интернет търговия Instinet и си навлече омразата на журналистите от нюзрума, без да броим унищожителната критика от британската преса.
От този критичен момент Reuters измина дълъг път. За 2007 компанията отчете 14% ръст на оперативните печалби до $595 млн. При приходи от $5.2 млрд., повишили се с 2%. Но продължава ключовата битка да запази пазарния си дял спрямо Bloomberg, което я прави силно зависима от цикличността във финансовата индустрия. В същото време известната с практичния си поглед Thomson неотменно отчита маржове на оперативната печалба от близо 20%, оставяйки Reuters да й диша праха.
ДОБРЕ ЛИ СИ СЕДНАЛ?
Приятелството на Глосър с Джеф Бийти вероятно е ключът към бъдещите успехи на новото медийно начинание. Бийти е главен изпълнителен директор на Woodbridge, холдинговата компания на фамилията Thomson в Канада, която притежава 70% от Thomson (и в момента 53% от Thomson Reuters). Последните десетина години 48-годишният Бийти е основният двигател за преобразяването на Thomson от вестникарски издател във високопечеливш доставчик на бизнес информация. Когато над Reuters надвисват черни облаци, Бийти звъни на тогавашния председател на директорския борд Кристофър Хог, за да го увери, че Thomson няма да си позволи враждебен ход, напротив, готови са да помагат. Глосър смята, че е грешка да продава, когато съдбата на Reuters виси на косъм, но след като компанията стъпва на крака през 2005, вечеря с Бийти 6 The Brook, шикарен дискретен клуб в манхатънския Ийст Сайд.
Глосър прави първата стъпка с предложението да купи бизнеса с финансова информация на Thomson. Този сегмент изглежда обречен да остане на незавидното трето място в света, далече зад Bloomberg u Reuters. На крачка от финалното споразумение преговорите зациклят. Но през есента на 2006 Бийти се обажда по телефона. "Добре ли си седнал?", пита, преди да направи предложението за придобиване на Reuters. В крайна сметка Бийти се убеждава, че Reuters е перфектно допълнение за финансо-во-информационния бизнес на Thomson. Освен това предвид на предстоящото пенсиониране на Ричард Харингтън, главен изпълнителен директор на Thomson, Бийти преценява, че 48-годишният Глосър е най-подходящият да поведе компанията към бъдещето.
Председателстващият директорския борд на Reuters фицджералд допълва портрета. По думите му Бийти е труден партньор за преговори, но открива слабото му място благодарение на 6-годишната си дъщеря. В действителност момиченцето улеснява разговорите, водени от двамата мъже във вилата на фицджералд в Съсекс, югозападно от Лондон. Когато нахлува в стаята, настоявайки: "Джеф, нали обеща да дойдеш с мен на люлките", канадецът не може да откаже на детето, а когато се връща при домакина си, "атмосферата вече бе различна", припомня си с усмивка фицджералд.
Глосър е натоварен с тежката задача да синхронизира работата на двете корпорации - при това в кратки срокове поради трусовете във финансовия сектор. Голямата цел е двете компании да слеят своите океани от информация, за да осигурят най-високо качество за клиентите си. Една от идеите е да включат новини от съдебните репортери на Reuters към високотехнологичните продукти на Westlaw, водещия на пазара доставчик на информация от правната и съдебната сфера, разработван от Thomson. Друга идея е да се обедини базата данни на Reuters относно ислямския свят с експертната информация на Thomson за правото на шериата, като в крайна сметка ще се създаде стабилна основа за експанзия на бурно развиващия се ислямски финансов пазар. За да балансира приноса, Thomson осигурява и модерно технологично предимство, видно още от входа на внушителната централа в предградието Ийгън в Минеаполис. В ниската сграда, но разпростряла се върху 37 000 кв. м, работят 6800 служители, включително 1200 юристи, в чиито задължения влиза следенето на съдебни дела и публикуването на линкове към свързани материали.
неделя, 11 май 2008 05:17:06

Няма коментари: