вторник, 23 септември 2008 г.

Росица Донкова, управляващ директор за България на Action Global Communications: В България се гледа на PR като на безплатна реклама

Пари - 26 стр.
Росица Донкова, управляващ директор за България на Action Global Communications: В България се гледа на PR като на безплатна реклама

боряна НИКОЛАЕВА

- Госпожо донкова, вие обслужвате предимно международни клиенти. Осъзнали ли са българските компании нуждата от PR услуги или няма как да си ги позволят?
- Мисля, че са в състояние да си ги позволят, тъй като бюджетите, давани за PR услуги, са много по-ниски от тези, които се хвърлят за реклама например. Според мен у нас все още не е осъзната нуждата от наемането на агенции или дори само на формиране на вътрешен отдел или назначаване на специалист, който да се занимава с PR. Повечето български компании натоварват с тази дейност секретарката си или HR специалиста. За съжаление PR все още се приема като безплатна реклама. В последните 2-3 години нещата се променят в положителна насока, най-вече от страна на медиите. Доскоро колегите журналисти често възприемаха подаването на информация от наша страна като вид реклама. Естествено много зависи какво съдържа тази информация - рекламен текст ли е, или има новинарска стойност. Ние работим професионално с нашите клиенти и смятам, че това, което правим с цел поддържане на фирмената им репутация, има информационна стойност за аудиторията.
- Какви други заблуди относно професията витаят в обществото?
- Вероятно една от заблудите е, че повечето хора възприемат професията за изключително лесна и дори повърхностна. Смятат, че е достатъчно само да имаш много контакти. Те се създават лесно, но трудно се запазват. Оптимистично е, че вече се осъзнава необходимостта да има звено, отделно от рекламния отдел, защото едното не може да замени другото.
Предизвикателството в нашата професия е да бъдеш полезен както за клиента си, така и за обществото - да поднасяш информацията така, че тя да има стойност. За разлика от рекламния бизнес, който е по-агресивен, при нас нещата стоят по различен
- млн. EUR са приходите на веригата за първите 6 месеца на 2008 г., което е с 13% повече от тези за същия период на миналата година
начин. Отговорността спрямо клиентите е огромна. Необходима е изключителна коректност и позоваване на фактите - една объркана цифра може да провали съответната компания. Ние сме длъжни да познаваме бизнеса на клиентите си изключително добре, да знаем всичко за него. Трябва да умеем да предвиждаме динамиката на пазара, потенциалните опасности, да знаем и силните и слабите му страни. Изграждането на доверието между една агенцията, клиента и медиите е сложен и дълъг процес. Най-добрата референция за нас са нашите клиенти и дългогодишното ни партньорство с тях. За нас е много важно, че повечето компании от нашето порт-фолио са ни дългосрочни клиенти. В България например обслужваме British Airways от 10 години.
- един PR се грижи за това да изгражда позитивен имидж на компанията, за която работи. Как самите PR специалисти могат да подобрят имиджа на собствената си професия?
- Има асоциация, която е създадена и работи в тази насока. През последните 2 години се наблюдават промени в положителна посока. Съзнанието на хората се променя трудно. Може би причините за това са свързани и с миналото, когато тази професия се е наричала пропаганда. Ние държим да поднасяме коректно информацията и тя да бъде разбирана правилно. Това спомага за поддържане на диалога между компанията и аудиторията, в който медиите са независим посредник и коректив.
- Какви са най-осезаемите предимства на това
да бъдеш част от международна верига?
- Най-вече всекидневният контакт, който имаме помежду си, и опитът, който можем да ползваме при обслужването на международни компании. Това, че мога с един телефонен разговор да получа отговори на въпроси, които не мога да намеря в нашата практика, защото професията у нас е твърде млада. Факт е, че повечето компании предпочитат комуникацията да бъде централизирана. Това е едно от основните предимства на международната верига, защото ние може да предложим комуникация в няколко държави, която да е последователна и правилно таргетирана. Разбира се, имаме свободата да избираме подхода и стратегията, които са най-подходящи за местния пазар, защото
за разлика от рекламния бизнес в PR кампаниите не могат да се адаптират 1:1. Пазарите и манталитетът на хората в различните държави са строго специфични и подобно действие би обрекло комуникацията на неуспех. Не може да се очаква, че една кампания или комуникационна стратегия, създадена в Западна Европа, може да има същия успех в Дубай например.
- Кои са основните проблеми и новите тенденции, които стоят пред PR пазара у нас?
- Нова тенденция може би е фактът, че сериозните компании обръщат все по-голямо внимание на служителите си и работят за създаване на програми за вътрешната комуникация. Те осъзнават нуждата от подобни програми, които да мотивират служителите
им и да ги направят съпричастни към общата организационна цел и култура. Оказва се, че доста сериозен проблем е липсата на добре подготвени кадри, и всяка сериозна организация се стреми да запази служителите си. Все повече се правят и кампании за корпоративна социална отговорност. Тук също има какво да се желае, защото хората в България са прекалено вглъбени в битовите си проблеми и подобни начинания им се струват твърде далечни и чужди.
- Каква е вашата прогноза за развитието на PR бизнеса у нас?
- Както за цял свят, така и за България ще има ръст в сектора. Прогнозираният процент за миналата година беше 15%, а за тази ще бъде още по-висок.
***
Компанията
- Action Global Communications е международна верига от PR агенции, създадена през 1971 г. с централен офис в Кипър
- В настоящия момент веригата притежава повече от 44 PR агенции с представителства предимно в Централна и Източна Европа, Азия, Близкия изток и Северна Африка
-Във веригата работят повече от 350 PR специалисти -Action Global
Communications е PR агенция на British Airways в 33 държави вече над 30 години.
- От 2003 г. е отговорна за корпоративния PR на OMV в 15 държави и от 2008 г.осъществява PR програмите на Boehringer Ingelheim в 16 държави в Европа.
- Офисът на агенцията в София е създаден през 1998 г. и е собственост на централата. В момента агенцията е една от водещите в своята сфера в страната, специализира-
на единствено в областта на връзките с обществеността. Action Bulgaria притежава и правата за представителство на Weber Shandwick, един от трите най-големи комуникационни холдинга в света. - Портфолиото от клиенти на Action Bulgaria включва компании като British Airways, OMV, Logitech, Indesit Company, Банка Пиреос България, British American Tоbacco, Unilеver, Voestalpine - австрийска
компания с производство в областта на стоманодобива, и Boehringer Ingelheim - една от водещите фармацевтични корпорации в света.
- Тази година групата Action Global Communications беше отличена с наградата Най-добра международна PR компания в света по време на престижния конкурс на CNBC за Международните награди за недвижими имоти, организиран в Лас Вегас.
вторник, 23 септември 2008 03:28:16

Няма коментари: