вторник, 23 септември 2008 г.

Мониторинг Ивайло Богомилов, изп. директор на Market Test: Телевизиите са най-големият потребител на медийни изследвания в България

Пари - 28 стр.
Мониторинг Ивайло Богомилов, изп. директор на Market Test: Телевизиите са най-големият потребител на медийни изследвания в България

Боряна НИКОЛАЕВА

Още в началото на разго вора ни Ивайло Богомилов пожела да направи уточне нието, че медийните про учвания нямат нищо общо със социологията, а само с математиката и статисти ката. Ако има недоволни от тези проучвания, проблемът може да е във формулирането на въпросите и в анализа на отговорите, а не само само в данните, допълва той. Обвинения от страна на медиите винаги има, защото първото място е само едно и всички искат да бъдат на него. Трябва да се отбележи, че медиите са профилирани и всяка има своето място в съответната таргет група, не може всички да се поставят наравно.
360 градуса
Изследванията на медиите, които прави Market Тest, са лицензни и се извършват по единна методология Target Group Index (TGI). Собственик на лиценза е една от най-големите изследователски организации в света Kantar Media Research. Когато един потребител участва в изследването, от него се събира информация за това какво чете, гледа и слуша, по колко време на ден, поради какви причини и т.н. По този начин се създава 360 градуса поглед върху поведението му. Принципът, от който се ръководи това изследване, се нарича Информация от един източник. Въпросите, които се задават, са едни и същи във всички държави, в които оперира TGI. Те са събрани в книжка и времето, което респондентите имат, за да попълнят отговорите, е около седмица. Оказва се, че за повечето от тях е удоволствие да участват в подобни проучвания.
достоверност
Данните са достоверни и никой не би си позволил заради България да
компрометира цялото си изследване. Всички резултати се изпращат в централата на TGI в Лондон и много често се използват от компании като AXN или HBO, които имат намерение да навлизат на нови пазари, казва Богомилов. В западните пазари хората приемат много по-лично участието в такива анкети и го смятат за свой личен дълг, убедени, че това ще помогне за подобряването на медиите и услугите. В България все още е трудно хората да изразят толкова ясно обществената си позиция и невинаги се съгласяват да участват, казва Богомилов. Няма логика да се предоставят недостоверни данни, защото по този начин се подвеждат рекламодателите и се разваля репутацията на съответната агенция, допълва той.
От уста на уста
Освен всички медии, които следим напоследък отдаваме значение и на една нова, много популярна напоследък медия, ако може така да се нарече - осведомяването от уста на уста. Това е твърде силен канал и колкото и странно да звучи, има начин да бъде проследен. Задават се въпроси от сорта на: с колко хора разговарят, за какви продукти, доколко могат да бъдат убедителни. От тези проучвания стигнахме до извода, че има хора, които умеят доста убедително да влияят на другите около тях, а мнението им се превръща в безплатна реклама, на която събеседниците им са склонни да вярват, казва Богомилов.
В медийните проучвания вече се набляга не само на това коя програма се гледа
или кой вестник се чете, а и от какви хора и поради какви причини. Много често се оказва, че дадена телевизионна програма се гледа заради някой друг от домакинството. Когато жените са вперили поглед в сериали, мъжете са принудени да правят същото и обратното, когато мъжете гледат футбол, дамите нямат друг избор. Не бива да се забравя и фактът, че много от рейтинговите предавания се гледат, защото аудиторията не намира подходяща алтернатива. Ако погледнем новите програмни схеми на всички национални телевизии, ще забележим, че те наблягат все повече на реалити форматите и тези, които не ги харесват, нямат голям избор с какво да сменят канала. За телевизиите трябва да е ясно, че когато излъчват един
и същ тип предавания по едно и също време, не може да разчитат на висок рейтинг.
Позиции
Все още телевизиите акумулират най-високи рекламни приходи. Засега те са медийният лидер у нас и най-големият потребител на изследвания. Пресата също в последно време все по-често поръчва подобни проучвания. При тях се наблюдава ръст на приходите, особено при лицензните списания. В чужбина едно издание или програма поръчва по няколко изследвания с цел да подобри стратегията и политиката си. Тук медиите не си купуват дори и едно, а ако все пак го направят, целта им е да видят дали попадат в челните места на класацията. Ако не намерят мястото си там, решават, че
класацията не е достоверна, и дори не се опитват да анализират резултатите и да потърсят възможности за подобряване на позициите си. Непознаването на материята и липсата на добре подготвени кадри са причините, които водят до неразбирането, казва Богомилов.
Тенденции
На фона на телевизията, която запазва позициите си, и на интернет, който набира все по-голяма скорост, радиото е медията, която се радва на по-малко внимание. Трите му основни функции са да информира, да забавлява и да разтоварва. Всичко това има своите заместители, което отслабва позициите на радиото. Интерактивността и селективността на интернет са най-големите му предимства.
***
Текст под снимка
Препоръката се превръща в силно рекламно оръжие, казва Ивайло Богомилов
***
Прогнози
Има все по-силно навлизане на интернет
Телевизията ще има предимно развлекателни функции, а новинарските ще преминат в полето на интернет нараства обемът на интерактивната външна реклама
Хората ще търсят все повече позитивни новини и забавна информация. Това оправдава и интереса към жълтите вестници
***
Визитка:
-По образование ивайло Богомилов е инженер по електроника, но още по време на следването си започва да се занимава с изследвания в областта на медиите и мониторинг на рекламата.
- инженерството остава само негово хоби и от 1994 г. кариерата му се развива в сферата на маркетинговите и медийните проучвания.
-Бил е преподавател в НБУ изследване на медиите - и в м3 College.
***
Koмпанията
- Ивайло Богомилов е изпълнителен директор и акционер в маркет тест ад.
- Маркет тест съществува от 1995 г. и се специализира в пазарни проучвания.
- другият възможен тип проучвания е изследване на общественото мнение, по-познат като социологически изследвания.
- Проучванията на мар-кет тест са ад-хок - които се правят по поръчка на клиент и резултатите стават негова собственост, и syndicated - правят се регулярно, а данните са собственост на агенцията.
вторник, 23 септември 2008 03:30:47

Няма коментари: