Поглед - 16 стр.
Война за риалити рекламите
В първата седмица от големия старт на риалити програмите „Сървайвър", „Бит Брадър 4" и „Денсинг старс", Нова тв и bTV се надпреварват да се хвалят с рейтингите си. Целта е да се привлекат рекламодателите, които, естествено, ще отидат в най-гледаното шоу, без значение от цената на рекламния спот за него. Първа се похвали Нова тв с началото на „Биг Брадър 4", който удари в земята конкуренцията от bTV. Във вторник обаче „Денсинг старс" отвърна на удара, като дръпна аудиторията към себе си, а в сряда „Сървайвър" взе цели 22% от аудиторията и остави само 10 на сто на съквартирантките в Нова тв. Според предварителните прогнози, добили видимост в рекламните тарифи, най-гледано трабва да е „Сървайвър" (9975 лв. за 30 сек рекламен спорт), следва го „Денсинг старс" (8265 лв. ) и накрая е „Биг брадър" (7500 лв.). Засега съотношението е запазено, но кой ще дръпне аудиторията и съответно приходите от реклама, ще стане ясно най-рано след седмица. Кой какво гледа Стартът на „Биг брадър 4" бе повече от убедителен. 16,8% среден рейтинг и 41,8% пазарен дял сочат данните на пийпълметричните агенции за началото на „Големия брат". В същото време конкурентно „Денсинг старс" има едва 11,8% среден рейтинг и 29,2% среден пазарен дял. Измерването на агенцията GFK е в национален мащаб за възрастова група 3+. Чувствителна е разликата в резултатите на двете предавания при най-активната зрителска аудитория (18-49 години) -15 е средният рейтинг на „Биг брадър 4", а 8 на предаването „Денсинг старс", съответно пазарните дялове на телевизиите са 45,7% на Нова телевизия и 26,7% на bTV. Според източници от Нова тв тенденцията е „Биг брадър" да се гледа повече от жени и деца, докато мъжете се хвърлят на „Сървайвър". Дали тийнейджърите, които са голямата цел на рекламодателите ще залитнат към „Денсинг старс" или ще заложат по-познатите риалитита, все още е загадка. За изненада на всички още от вторите епизоди позициите в предпочитанията на публиката бяха напълно разменени. Още на втория ден „Денсинг старс" привлече с 326 000 зрители повече в сравнение с конкурентното шоу. Рейтингът му бе 16,5% и 40,9% дял, докато „Биг брадър" отбеляза 12,07% рейтинг и 29,9% дял. 18,85% от жените на възраст 25-54 г. са гледали танцуващите двойки, а същата таргет група за „Биг брадър" е отчела рейтинг 14,09%. Най-големия си удар продуцентите от „СИА Адвъртайзинг" и Нова тв понесоха при старта на „Сървайвър". Средният рейтинг на двучасовия старт на най-успешното риалити шоу нас е 22,34% и дял 55,4%. По същото време със съквартирантите са се забавлявали 10,8%. В този интервал предаването на bTV са гледали 1 644 000 зрители и двойно по-малко - Нова тв.
При жените двете части на „Сър-вайвър" отбелязват среден рейтинг 21,36%, а при аудитория 18-49 г. средният дял на шоуто достига 54%. Засега играчите са двама на един, но само времето ще покаже реално кой какво гледа. Очакванията са след втората седмица трите риалити програми да се сдобият с твърда аудитория и тогава рекломодателите ще могат да хвърлят целия си капацитет в телевизиите. За първата седмица рекламите са се движили според предварителните разчети за септември без изменение нито в структурата на блоковете, нито в приходите от продажба. И bTV, и Нова тв излъчват в праймтайма си четири рекламни блока от по пет минути.
Очакванията на рекламодателите В следващите няколко години развитието на тв програмите в България ще продължава да се крепи на риалити формата, показват анализите на специалистите и данните от пийпълметричните изследвания. Ползваните от bTV изследвания на ТНС/ ТВ план например показват, че през февруари тази година двете най-гледани програми на телевизията са „Великолепната шесторка" и „Мюзик айдъл". В същото време Нова тв почти катастрофира с шоуто „Пей с мен". Въпреки това утвърдените формати категорично се радват на голям интерес у нас. „В европейски мащаб програми като „Биг брадър" се изчерпват след 7 или 8 издания, което обяснява защо у нас предаването продължава да се следи с голям интерес", коментира в началото на годината изпълнителната директорка на Нова тв Силва Зурлева. Рекламният бранш обаче е настроен за промени. От една страна, е сключването на двете мащабни сделки през юли за продажбата на ТВ 2 от Роналд Лодер за 172 млн. долара и на Нова тв от MTG за 620 млн. евро. Сами по себе си те вещаят промени не само в телевизионния, но и в рекламния бизнес. Очакванията са вследствие засилването на конкуренцията да се скъси дистанцията между първия (bTV) и втория (Нова тв), което ще изостри борбата за привличане на рекламни средства, твърдят в рекламните среди. „В момента се очаква и силният есенен сезон с голяма конкуренция за аудитория да даде своето отражение върху цени и рекламна политика за 2009 г.", казват рекламодателите. В същото време обаче настъпиха промени и в самите програми. Разместванията сред продуцентите предизвикаха скептицизма на рекламните агенции. Напускането на Нико Тупарев от „СИА Адвъртайзинг" постави екскомпанията му в позиция да започва от нулата пред рекламодателите. „Денсинг старс" пък е съвършено нов за България формат, чийто успех е трудно да се предвиди. Единствен Евтим Мило-шев има доказано стабилни позиции в битката за големия рекламен залък.
събота, 27 септември 2008 05:30:24
събота, 27 септември 2008 г.
Война за риалити рекламите
Етикети: в. Поглед
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар